C
Finns det någon vänlig själ som kan inkomma med tips om hur man ska gå vidare med ett litet dilemma?

Jag har ett rektangulärt format rum som är delat på två med kök i ena änden och vardagsrum i andra änden. Problemet är att takhöjden endast är 2.38m och för att kunna dra ledningar till kyl, diskmaskin, fläkt etc så måste elektrikern gå via taket som därmed måste sänkas 5cm. Alltså kommer höjden sluta på låga 2.33m.

Köksdelen tar upp en tredjedel av det rektangulära rummet och avslutas med en bardisk/köksö som löper ut från väggen. Eftersom takhöjden blir så otroligt låg så vill jag endast sänka den delen som är ovanför köket och tänkte ha en brytpunkt vertikalt ovanför bardisken/ön.

Nu har jag ju öppen planlösning mellan kök och vardagsrum så det kommer bli en otroligt ful kant på 5 cm där brytningen sker och därför undrar jag om det finns något bra sätt att dölja den med? Eller om ni har någon helt annan idé så är jag tacksam för inspiration.

Kan tilläggas att jag funderar på att slänga in spottar i köksdelen om jag ändå måste sänka där.

Tack på förhand
 
Redigerat:
Dölj brytningen med en egenhädigt snickrad fuskbalk. :)
 
Precis, jag skulle nog "gått ner" med något som är ytterligare en decimeter eller så lägre än det sänkta taket. Antingen om det passar stilen en trären eller målad grov regel/bjälke, eller en "låda" ingipsad och målad som övriga taket. Det kommer antagligen se bättre ut än bara en "kant" till det något lägre taket i köket.
 
Göra någon sorts kanal på kanten med led-ljus som lyser på det högre taket?
Ungefär så här: list2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste hela taket sänkas, kan man inte gå med ledningarna utefter väggarna men uppe i takhöjd? en "låda" ute vid väggen blir inte lika synlig.

Du skriver ickså att det är ett kök idag, men jag antar att det skall bli ett kök där, efterssom det skall in dessa ledningar nu?

Skall du inte då ändå göra om golvet? borde gå att ta den vägen med ledningarna. Och vad finns under golvet, går det att ex. dra i ett källartak under?
 
C
Hempularen: Det hade möjligtvis gått att dra via golvet men ett problem är el till fläkten som måste dras. Vill helst inte ha någon utanpåliggande kabel längs med taket.

Tack för tipsen med balken, det blir nog en hemmasnickrad variant för att dölja brytningen. Även Led tipset var kanon, ska kika närmare på det.

Stort tack för alla fina tips.
 
Vad består taket av.....putsat, gips betong ?
Varför fräser du inte in kablar/rör i befintligt tak där det är nödvändigt och går via golv där det är lämpligt.
Om det är gipstak kan du väl skära in och lägga pvslang och sen laga eller dra en repgips över hela taket. Då behöver du bara sänka 6-12 mm.

Per
 
Men är 2,33 m så lågt så att det är ett problem egentligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.