Ska bygga ut altanen och ska lägga den nya altanen på mark (betongplattor). För att slippa väga in varje platta med alla andra tänkte jag göra det enkelt för mig:

1. Se till att varje platta ligger hyfsat i våg.

2. Se till att alla reglar är i våg med varandra och vid behov sätta en vertikal regelbit ner mot betongplattan för att få bärighet.

Vad tror ni om det? Hur pass noggrann ska man vara med infästning av den vertikala biten i regeln? Räcker det med några träskruv, typ 75 lång (båda reglar är 45mm tjock)?
 
Det kommer nog funka bra, i alla fall om betongplattorna ligger på fast underlag och inte rör sig. Jag kommer själv göra på liknande sätt. Några tips:
- se till att skruven är för utomhusbruk och tål impregnerat trä (som jag antar du kommer att ha)
- lägg en bit syllpapp mellan plattan och "benet" för att förhindra fuktvandring från betongen till träet
- såga överdelen på "benet" lite snett så att inte vatten blir liggandes på ovansidan
- ställ ner nederdelen av "benen" i träolja (gärna över natten) innan montering. Kanske överkurs, men det finns billig olja och jag tror att det ger lite extra skydd
 
Japp, allt det har jag tänkt på (förutom oljan som jag skippar). Fuktvandring från sten och genom syllpapp blir nog inte så stor. All belastning hamnar i det här fallet på skruven så jag tänker mig fransk skruv mellan ben och regel.
 
Enklast är ju att bygga en 4-kantig ram som man först väger in.
 
Det ska jag göra, men reglarna inne i ramen behöver bärpunkter och för att inte behöva palla under om det behövs så kör jag en regel ner till betongstenen.
 
  • Gilla
JonasV89
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.