Förbereda el vid nybyggnation, ja precis som det låter.
Ja lr så kan jag förklara hur jag menar, jo vi skall bygga nytt hus till sommaren rättare sagt stomresning kommer att börja 28/6. Och de förberedelser jag tänker mig är diverse "gul slang" som skall ner i marken till diverse framtida saker, som t.ex. dammpump, belysning, laddstation för robotklippare m.m. Hur mycket skall man krångla med från början egentligen, känns lite svårt för mig idag att planera allt sånt lr skall man helt enkelt vänta lite å gräva ner slangen. Man kan ju förbereda invändigt med lite brytare till sånt som kräver det å ha med dom slangarna i gjutningen i alla fall!!:x
 
Stomresning 28/6 och du börjar fundera över detta nu? :rolleyes:

Diskutera med din elektriker. Han har säkert massa förslag på var det kan behövas tomrör osv.
 
Några tankar:
Belysning grindstolpar vid infart
Lykta på tomten
El till fristående garage eller bod eller växthus
Larm/bredband/telefon till bod/garage
El till egen pump eller eget avlopp
Om stor tomt, el till ngn borttre ända för att slippa skarvsladd den dagen du behöver el där
El till utebelysning i träd/buske till vintern

Att dra rör under plattan är billigt och enkelt, dessutom är det inte i vägen eller synligt vilket det lätt blir vid efterdragning...
Tänk på att gul slang inte är så tålig vid överköring av lastbilar mm innan ordentligt marklager ligger över, råkade ut för att behöva gräva upp del av röret och byta ut tillplattad del, när vi skulle dra i kabel gick det inte att få igenom den :(
 
Jag håller på Rrrrr, ta en sittning med din elinstallatör. Det ger säkert minst 100 ggr så mycket som alla knepiga förslag du kan få på ett forum, det är ju dina visioner som ska uppfyllas inte andras.
 
Gräv kulvertararmed en diameter på 3 meter mellan varje rum.
JAG TYCKER DET ÄR BRA.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Fast tanken med kulvert är kanske bra? Ett par 110-rör eller liknande genom / ut under plattan. Bra om man vill dra ut t.ex. vatten eller liknande i framtiden.

En bekant byggde nytt garage och lade 110-rör (eller något liknande) mellan huset och garaget. Var praktiskt när han skulle dra in nät där också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.