Hej
Skulle behöva lite tips.
Efter flera månaders ritande har jag fastnat lite i hur jag ska göra med mitt pannrum.
Har ändrat mig ifrån 2 st 1500liter tankat till en 4kubiks från huskvarna tanksvets istället efter att ha läst mycket här på forumet.
Det jag har fastnat i är vart jag ska placera pannan och vart jag ska ha laddomaten.
shunten elpatron solslinga och vvb har jag tänk placera så man kommer åt från rummet bredvid tanken.


så ser det ut än så länge

pannrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var har du skorstenen?

Om möjligt kanske du skall vrida pannan 90 gr och ha den längs väggen mot acktanken. Min tanke är att du skall få ett rejält vedutrymme i pannrummet.

En som har funderat och utfört!! ett intressant pannrum är Slipperman på forumet. Se här:

http://vedeldning.rumtid.se/
 
Varför en dörr/rum bredvid tanken?

Hur ska vedhanteringen lösas smidigt?

Varför så liten tank?
 
Måste väl ha en sluss om man ska ha en dörr mellan pannrum och tvättstuga?
 
Hehe va kul med så många frågor , skorstenen har jag inte bestämt om det blir en i block eller en i rör,
Vänta mig att mats skulle tycka att tanken va för liten :)
Ska jag ha en större så duger väl inte ctc v40 heller ?
Sen blir det ju en sån jävla stor tank på vinden med för öppetsystem ska det va så klart.
Hela pannrummet blir en brandcell så tror inte det blir nått problem med dörren till tvättstugan,
Vedhanteringen har jag väl inte tänkt så mycket på än , blir väl skottkärra som idag :p
Några förlag ?
 
Dörren bredvid tanken är till för att jag tänkt att ha alla anslutningar där inne . Som matningen till golvvärmefördelaren kulverten till garaget anslutningen till varmvattnet och sånt så blir det rent och snyggt i pannrummet
 
vedmannen skrev:
Vedhanteringen har jag väl inte tänkt så mycket på än , blir väl skottkärra som idag :p
Några förlag ?
Har du hunnit kika igenom http://vedeldning.rumtid.se/ ??
 
Är på jobbet just nu. Ska göra det så fort jag kommer hem.
 
vedmannen skrev:
Hehe va kul med så många frågor , skorstenen har jag inte bestämt om det blir en i block eller en i rör,
Vänta mig att mats skulle tycka att tanken va för liten :)
Ska jag ha en större så duger väl inte ctc v40 heller ?
Sen blir det ju en sån jävla stor tank på vinden med för öppetsystem ska det va så klart.
Hela pannrummet blir en brandcell så tror inte det blir nått problem med dörren till tvättstugan,
Vedhanteringen har jag väl inte tänkt så mycket på än , blir väl skottkärra som idag :p
Några förlag ?
varför ctc V40? ta en panna med större vedmagasin istället. va inne på ctcn jag me(mycke pga att den ser jävligt snygg ut i mina ögon) men blev avrådd pga de lilla vedmagget.. har istället köpt en innova 50kw som ska eldas mot en 5kubiks rektangulär tank från husgvarna tanksvets, de skillde 2000 kr på en 4000 och en 5000L så då valde jag 5kbm.. med dubbla slingor. jag ska ha öppet kärl på vinden till min tank. kärlet kommer bli på ca 364L
 
Mitt tips är att satsa på en större dörr till pannurummet. Jag tror att min är ca 110-120cm bred på trängsta stället. Då får jag in en EUR pall med dubbla rader 50cm ved(lite utstick på varje sida.).
Om du kan få tag i något att köra in dem med så klart.
Jag hade tre pallar med 1.7m3 i varje inkörda i pannrummet över vintern. Torr och fin blev veden av värmen.
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Är det ett nytt hus som ska byggas med vedvärme ? det tar ju en hel del dyra m2 i anspråk. Skulle jag bygga nytt skulle jag satsa på jordvärme eller bergvärme istället.
 
Har kollat lite på baxis panna och den verkar rätt vettig, ctc pannan är ju visserligen lite mera avancerad med ute givare och shuntstyrning, utegivaren är ju rätt onödig då jag ändå tänkt att köra med rumstermostater och shuntstyrningen går väl att lösa på annat sett, har en ctcv35 idag som jag är nöjd med men den ända nackdelen är ju faktiskt vedmagasinet som är för litet.

har faktiskt tänkt att ha en 120 dörr bara jag hitta en som är brandklassad
 
smurfen72 skrev:
Är det ett nytt hus som ska byggas med vedvärme ? det tar ju en hel del dyra m2 i anspråk. Skulle jag bygga nytt skulle jag satsa på jordvärme eller bergvärme istället.

nä fy fan för betongvärme,
vill kunna duscha mer än tio minuter, har barn med som duschar länge med och så är vi vana vad att ha nästan obegränsat med varmvatten så vill man ha det i nya huset med.

På vintern fyller jag barnpoolen i garaget med 1 kubik varmvatten och låtsas att det är sommar :)
försök göra det med bergvärme

sen så tycker jag faktiskt att det är rätt kul att hålla på med ved och har gjort det nu i 10 år
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Nu har jag flyttat pannan och ändrat till en 5kb tank med måtten 1,4*1.8 2meter hög.
men nu vart det ännu svårare att placera laddomaten vettigt.


pannrum5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rca1959 skrev:
Har du hunnit kika igenom [länk] ??
smart vedhantering, speciellt att ha veden färdig på pall och bara köra in direkt in i pannrummet gilla jag

calmarpanna kan ju också va ett alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.