Vi ska precis låta lägga in Nivell-golv i hela bottenvåningen. Eftersom vi ska ha mekanisk ventilerat så ska luften komma från bostaden in under golvet någon väg. Jag trodde att det var ventilerade socklar som gällde, men nu har jag hört att det annars fungerar med en ventil per rum som tillflöde.

Är det någon som har erfarenhet av alternativ 2? Rent spontant tycker jag det borde innebära att luftflödet inte sprids lika bra under golvet om all tilluft kommer samma väg. Eller spelar det ingen roll???
 
Vi monterade nivell golv och satte tokfula luftburkar var 6 meter tror jag det var eller något på yttervägg. Sedan har man ju den där plast biten som skall sprida luften undergolvet. Men luftade socklar är inte fel det heller. Jag misstänker att en ventil kräver mer av utsuget än socklarna, men är inte säker det va 4 år sedan jag monterade nivellgolv sist och jag kan inte påstå att jag vill se något på ett tag till 800 m[sup]2[/sup] tar knäcket på vem som helst
 
Jag har nu forskat vidare. Ifall man väljer ventiler så monterar man in spridare under golvet, så luftflödet blir minst lika bra som med ventilerade socklar.

Främsta fördelen är med ventil är att i ventilen sitter ett filter så man slipper att damm och annat sugs ner under golvet. Har man ventilerade socklar så finns en viss risk för just damm där nere. (Detta var alltså anledningen till att Nivell tog fram ventil.)

Med ventil så får vi dessutom behålla de socklar vi redan har, och de är snyggare än de ventilerade socklar vi sett. Ventilen i sig ser väl inte så hemskt ut. Får väl ställa någon möberl framför i värsta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.