Hej

Planerar att bygga en vedeldad bastu på min tomt i väldigt enkel stil. Varmvattenberedare på aggregatet och utsläpp rakt ner i backen mellan golvspringorna (ja, jag har kollat med kommunen. Jag får släppa ut vattnet rakt i backen)

Problemet som ev kan uppstå är tjälen som gör att vattnet ligger kvar och fryser på lager på lager varje gång jag bastar. Det kan tänkas att under vintern eldar jag bara ingång 1-2ggr/veckan och den mängd vatten jag släpper ut kommer inte att göra någon skada.

Finns det någon som har/har haft samma problem och hur löste det sig?
En lösning kan vara att gräva ut under bastun och fylla på med dräneringsgrus...eller?

MVH

Mattias E
 
S
va gillade kommun duschtvålvattnet då?
smartast är att du gräver ut och lägger dit dräneringsgrus.
 
Jag sa precis vad jag tänkte göra och de bad om att få återkomma för att ha tid att diskutera. De kom tillbaka med att det var ok så länge det inte var en dusch eller toalett. Att bara tvaga och skölja av sig med hinkar var helt ok.
 
Har samma lösning, jag skalade av gräslagret och fyllde med c:a 15 cm singel. Det blir inga som helst problem med isbildning hos mig.
 
Mattias E skrev:
Jag sa precis vad jag tänkte göra och de bad om att få återkomma för att ha tid att diskutera. De kom tillbaka med att det var ok så länge det inte var en dusch eller toalett. Att bara tvaga och skölja av sig med hinkar var helt ok.
Frågan är vad som är skillnad på att tvaga sig i en dusch jämfört med i bastun. Går ju förmodligen åt mindre vatten då man inte har en dusch som står o strålar men mängden schampoo etc är nog ungefär densamma...
 
S
oki. jag var nyfiken.
eventuellt ha mera än 15cm singel.
tänkte lite på hur mycke du bastar och vars du bor så kan 15cm va lite
 
Jao...jag skulle tro att det blir 1-2ggr/v på vintern och lite mer på sommaren. Hade nästan tänkt gräva 30cm för säkerhets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.