Bygger nytt och undrar lite hur en badrumsvägg som är mot utsida vägg ska se ut.
Läst att vissa sätter plast precis som vanligt hela ytterväggen men just den biten där badrummet är så går man och prickar en massa småhål i plasten så ev fukt kan komma ut.
Badrummet är mitt på en långsida på huset.

Andra verkar köra med den gamla svarta förhydringspappen precis vid badrummet bara.

Vad är mest rätt just nu?

Sen undrar jag om uppbyggnad av en vägg inne i badrummet som ska skilja av dusch från badkar. Den sticker ut 1m ifrån vägg och ska ha kakel på båda sidor och gå upp till tak.
Blir det en stadig med

15 kakel
0,2 tätskikt
12.5 gips
15 plywood
45 regel
15 plywood
12.5 gips
0,2 tätskikt
15 kakel

Eller måste jag upp i 75 regel?
Kommer sitta en blandare i väggen men jag antar man får in det i en 45 regel?
 
Man skall försöka undvika dubbla tätskikt. I ditt fall vet jag inte riktigt hur man skall göra faktiskt. Blir båda sidorna vattenbegjutna?

I ytterväggen bör du också fundera över fuktspärren. Jag tror man brukar behandla hela väggen som zon 1 om en del av ytterväggen hamnar där. Det innebär tätskikt bakom kaklet på hela väggen. En del bygger detta på samma väggkonstruktion som i resten av huset med sedvanlig fuktspärr innanför installationsskiktet. Man riskerar då att få problem. Det har nämligen visat sig att en del tätskikt har väldigt fuktberoende ånggenomgångsmotstånd. Detta innebär att de släpper igenom mer fukt när de är våta. Fukt vandrar då in i installationsskiktet och blir kvar där utan möjlighet att torka ut med skada som följd.
 
Jag byggde typ en sådan vägg du beskriver av LUX plattor. Väldigt enkelt då man inte behöver krångla med massa tätsikt fram å tillbaka utan denna byggdes efter tätsiktet. kika in här så finns det lite bilder: http://byggarna.bloggas.nu/
 
  • Gilla
AddeW
  • Laddar…
Jag byggde precis en sådan anskiljningsvägg på 1m. Jag byggde med 70x45 reglar "på platten" sedan enkelgips (ja jag använde vanlig kartonggips i duschen) på var sida och tätskikt/kakel.
Jag uppfattade den väggen som mycket stabil trots att jag inte använde plywood och trots att den bara blev ca 90mm tjock kaklad o klar.
 
Jag murade upp min skiljevägg i leca.

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
souba skrev:
Jag byggde typ en sådan vägg du beskriver av LUX plattor. Väldigt enkelt då man inte behöver krångla med massa tätsikt fram å tillbaka utan denna byggdes efter tätsiktet. kika in här så finns det lite bilder: [länk]
Snyggt bygge!
Ska göra en liknande kamin som dig också.
Vad heter de mer och vad är det för tillverkare på LUX plattorna? Sökte lite på LUX men hittade inte tillverkare eller något mer om egenskaperna.
 
Locke skrev:
Man skall försöka undvika dubbla tätskikt. I ditt fall vet jag inte riktigt hur man skall göra faktiskt. Blir båda sidorna vattenbegjutna?

I ytterväggen bör du också fundera över fuktspärren. Jag tror man brukar behandla hela väggen som zon 1 om en del av ytterväggen hamnar där. Det innebär tätskikt bakom kaklet på hela väggen. En del bygger detta på samma väggkonstruktion som i resten av huset med sedvanlig fuktspärr innanför installationsskiktet. Man riskerar då att få problem. Det har nämligen visat sig att en del tätskikt har väldigt fuktberoende ånggenomgångsmotstånd. Detta innebär att de släpper igenom mer fukt när de är våta. Fukt vandrar då in i installationsskiktet och blir kvar där utan möjlighet att torka ut med skada som följd.
Ena sidan mot badkar andra mot dusch.
Så utsatt det kan bli :)

Hur brukar man lösa det vid ytterväggen? Sätta plast som övriga väggar och göra lite småhål i den så fukt kan komma ut?
 
Suhagg skrev:
Snyggt bygge!
Ska göra en liknande kamin som dig också.
Vad heter de mer och vad är det för tillverkare på LUX plattorna? Sökte lite på LUX men hittade inte tillverkare eller något mer om egenskaperna.
Tackar, kan ta en bild i helgen nu när det är klart. Man vill ju helst inte blanda in massa trä i ett badrum så detta va det bästa alternativet som alla kakelgudar använde sa dom. Finns att köpa i din kakelbutik ex Colorama.
info om skivorna finns här: http://www.luxelements.de/lux_sweden/programm/element/bauplatte-vorgeschlitzt.htm

Trevligt att det ska byggas fler kaminer, kan ordna en bild på den med nu när den är helt klar:)
 
souba skrev:
Tackar, kan ta en bild i helgen nu när det är klart. Man vill ju helst inte blanda in massa trä i ett badrum så detta va det bästa alternativet som alla kakelgudar använde sa dom. Finns att köpa i din kakelbutik ex Colorama.
info om skivorna finns här: [länk]

Trevligt att det ska byggas fler kaminer, kan ordna en bild på den med nu när den är helt klar:)
Trevligt. Ska läsa på mer om den.
Dyrt antar jag?

Jag ska ha 2st väggar som är 1m breda x 3m höga.
Men jag antar jag måste fortfarande ha en träregelstomme i den eller ska jag satsa på plåtreglar?
Den ska skilja av mellan dusch och inkaklat badkar samt mellan dusch och toa.

Tänkte bygga min skorsten med skorstensblock och sedan putsa dem.
Såg att du byggt leca och sedan en vanlig premodul i plåt ivändigt. Hur kom det sig att du valde det?
Tycker det är snyggt med en mera murstocksliknande variant som du gjort dock.
Har du vattenmantlad kamin? Tänkte satsa på det och ladda acktank så man har nytta av värmen istället för att gå från 22 grader inne till 26 så fort man eldar :)


p232.jpg.scaled1000.jpg
 
Redigerat:
Grejen med luxskivorna är att du ska slippa reglar av trä och plåt. Man limmar luxskivorna med ett speciellt lim och använder även dessa som kortlingar. Jag ska själv erkänna att jag var lite skeptisk när man höll på å limma att det verkligen skulle hålla men jäklar vilket lim!!! och när man sedan kaklar och fogar blir det verkligen en stenhård vägg! Luxskivorna skär man lätt med en mattkniv (som gips) eller sågar. Som amatör använde jag en cirkelsåg för att få det rakt men fina snittytor.

Skivorna kostade ca 400:- (för 20mm vilket dom rekomenderade, finns 6,10,20,30,50 osv) 240*60 är måtten. En limtub kostade ung lika mycket men limmet var ganska drygt och det använder jag numera till allt:-D


Att jag använde leca och en premodul eller NVI-skorsten i detta fallet var av två anledningar.

Den första var för att det är en konvektionskamin. Sitter ett plåthölje runt det så det mesta av värmen kommer ut framifrån och inte runt den som en "vanlig kamin". Jag var själv inne på en vattenmantlad kamin men fick slå bort den tanken ganska fort då man bör ha en jäkligt stor actank för du ska kunna nyttja en sådan. Å själv kör man bergvärme och till det var det mer eller mindre bortkastade pengar på en vattenmantlad då man när man tänt brasan skulle vara tvungen å släcka efter 1 timme:)

Skorstenen valdes för det var väldigt smidigt samt det billigaste alternativet man kan hitta. Skorstensblock är dyrare plus massa mer jobb. Lecan för den är väldigt smidig att jobba med och billig:)

Det man kunde gjort annorlunda va å satsat på en oisolerad del närmast kaminen så du tog till vara lite mer av rökgasvärmen, men lecan är nog inte det bästa i värmelagringssynpunkt utan då kanske man skulle ha murat med rödtegel eller köpt en massa täljsten o slängt in:)

phu.. nu blev de mycket.. Fråga på om jag varit otydlig på nått:)
Suhagg skrev:
Trevligt. Ska läsa på mer om den.
Dyrt antar jag?

Jag ska ha 2st väggar som är 1m breda x 3m höga.
Men jag antar jag måste fortfarande ha en träregelstomme i den eller ska jag satsa på plåtreglar?
Den ska skilja av mellan dusch och inkaklat badkar samt mellan dusch och toa.

Tänkte bygga min skorsten med skorstensblock och sedan putsa dem.
Såg att du byggt leca och sedan en vanlig premodul i plåt ivändigt. Hur kom det sig att du valde det?
Tycker det är snyggt med en mera murstocksliknande variant som du gjort dock.
Har du vattenmantlad kamin? Tänkte satsa på det och ladda acktank så man har nytta av värmen istället för att gå från 22 grader inne till 26 så fort man eldar :)


[bild]
 
Tackar! Bra förklarat och det är uppskattat att höra andras åsikter så man slipper uppfinna hjulet igen :)

LUX
Verkar ju riktigt smidigt. Ska bygga in badkaret också och dessa skivor verkar ju vara det som jag ska använda helt klart.
Kommer dra vatten till blandaren för badkaret i en av dessa väggar så jag antar jag behöver lite tjocklek och tomutrymme i den.
Då borde jag väl behöva göra en vägg med låt säga 20mm och sedan ett mellanrum på ca 40mm (där jag kan dra vatten och sätta på 90graders böjar till blandaren)
och sedan en 20mm skiva igen. Sedan är det bara att kakla in allt detta till en enda ca kakel+80mm+kakel tjock vägg. Inget tätskikt behövs när det är inne i ett badrum där allt redan är tätt antar jag?

Angående skorstenen.
Jag tycker det vore skönt att nyttja värmen och jag kommer ha värmepump i garaget en bit bort och där finns plats för en 500-750l acktank därför
blev jag nyfiken på att ta tillvara på värmen. En vattenmantlad är ju inte speciellt dyr men sen ska det till acktank och lite styrningar och rörmokarhjälp så det kanske är svårt att räkna hem på ett nybyggt välisolerat hus idag.
Kommer bara elda för mysfaktorn dock. Har ca 4m upp i nock så det kanske inte är så dumt att göra som du gjort för att få en bra känsla av en riktigt murstock samt att det är billigt och lätt att göra själv.
Det du menar med ”oisolerad del” är att ha ett skorstensrör utan isolering för att få mera värmespridning närmast kaminen?
 
Luxskivorna är tätsiktade i sig. Så har du ditt badrum med fyra väggar tätsiktade enligt dagens alla regler kan du bygga hur och vad du vill med dessa skivor:) jag la golvet först innan jag byggde upp mina väggar ifall man vill ändra nått i framtiden så står ju det på kakel och man behöver inte göra om tätsikt om man tex i mitt fall vill byta inbyggnadstoalett:)

Det är nog ett bra mellanrum för att kunna koppla lite vatten:)

Kaminen har vi samma tänk på med mysfaktor, lite därför man också man valde bort vattenmantlad. Hade jag köpt en sådan hade jag kunnat skippa bergvärmen men då hade man ju varit tvungen å elda;-)

Precis, så man nyttjar lite strålningsvärme från kamin och rökgaser mot lecan i detta fall, vet dock inte hur mycket man skulle känt av denna värme.
 
Redigerat:
souba skrev:
Luxskivorna är tätsiktade i sig. Så har du ditt badrum med fyra väggar tätsiktade enligt dagens alla regler kan du bygga hur och vad du vill med dessa skivor:) jag la golvet först innan jag byggde upp mina väggar ifall man vill ändra nått i framtiden så står ju det på kakel och man behöver inte göra om tätsikt om man tex i mitt fall vill byta inbyggnadstoalett:)

Det är nog ett bra mellanrum för att kunna koppla lite vatten:)

Kaminen har vi samma tänk på med mysfaktor, lite därför man också man valde bort vattenmantlad. Hade jag köpt en sådan hade jag kunnat skippa bergvärmen men då hade man ju varit tvungen å elda;-)

Precis, så man nyttjar lite strålningsvärme från kamin och rökgaser mot lecan i detta fall, vet dock inte hur mycket man skulle känt av denna värme.
Tackar! Ska fråga efter skivorna när det är dags sen.

Jag kommer inte elda för uppvärmningens skull men det känns onödigt att inte nyttja möjligheten fullt ut.
Sen en dag kanske man vill elda mer för elen är hutlöst dyr då är det nog rätt skönt med vattenburet.
Inget man gör i efterhand direkt.
 
Där är spisen färdig, bara gallrena som ska in efter sotarn varit i farten:)

Sant att man inte gör om de! Och vattenburet är ju smart! Undrar om de finns en spis som man kan bypassa vattnet på, det hade varit en bra ide så man kunde elda utan å släcka när vattentempen blir för hög:)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1337976233.273295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.