Hej!

Vi har ett radhus som Skanska har byggt. Skanska har tre garantibesiktningar, vid 0,5 år, 2 år och 10 år.

I december förra året hade vi tvåårsbesiktningen och där hade Skanska anlitat en oberoende (nåja) besiktningsman. Jag, besiktningsmannen, en representant från Skanska och en från Moelven (tror jag det var) gjorde tillsammans besiktningen. Vi gick igenom de punkter jag och min fru noterat sen tidigare plus några punkter som vi upptäckte under besiktningen. Fint så, men, idag sitter vi med tre problem.

1. Det som Skanska lagade var väldigt dålig kvalitet på. Dom gjorde själva en besiktning på lagningarna, men det var väldigt kort efter lagningen. Bara ett par, tre veckor efter lagningen gick det upp igen.

2. Några av de buskar som bildar den häck som ramar in vår tomt har vuxit väldigt lite. För bara några veckor sedan fick vi reda på att dessa buskar skulle vara mycket mycket större än våra. Det har också framkommit från oberoende yrkesmänniskor att Skanska planerat buskarna alldeles för högt och att det är anledningen. Detta visste inte vi vid besiktningstillfället och jag kan ju tycka att en "oberoende" besiktningsman skall känna till detta?

3. På gräsmattan tog vi bort en grusgång och ersatte den med gräs. Vi rullade ut gräset enligt konstens alla regler. Vi köpte gräset från samma ställe som Skanska ursprungligen gjort för att det skulle se precis likadant ut. Den remsan som vi la ut är jättefin, men nu när tjälen gått ur marken kan vi se att gräset Skanska lagt ligger inte på jord, utan mest grus och makadam. Detta gör att vi måste hantera de två delarna av gräsmattan olika, och "Skanskadelen" av gräsmattan blir ofta brun och vi behöver gödsla regelbundet, något vi inte behöver göra med det nylagda.

Vi känner oss lurade av Skanska som anlitat en besiktningsman som är så uppenbart köpt av Skanska. Finns det något man kan göra för att få upprättelse?

Skanska har givetvis sagt att de inte kan göra något eftersom huset redan är besiktigat.

Mvh Simon
 
  • Gilla
rullene
  • Laddar…
harry73
1. vad är det för lagning
2. vad säger expertena. kommer buskarna att klara sig eller står de kanske också på gus och makadam
3. vad står i leveransbeskrivning. Att man behöver gödsla en gräsmatta är inte konstig, men för några år sen läste jag om villor var trädgrden har hårdpackad efter byggarbetet, och det var i princip omöjligt att plantera något där. Jag ror att entreprenören fick återställa allt
 
Tack för svaret!

1. Lagningen var mestadels sprickor i hörn och tak. Det är inget konstigt med sprickor i nya hus, men om en lagning går upp efter tre veckor kunde dom ju lika gärna struntat i att laga det.

2. De flesta buskarna kommer klara sig, men de växer inte. Några buskar är inte högre än en halvmeter. En expert visade en likadan buske som stått i två år och det var otroligt stor skillnad på den och våra. Vi har hört från grannar att de talat med experter som sagt att Skanska planterat de för "grunt" generellt i hela området.

3. Jag får återkomma med vad som står i leveransbeskrivningen, men när vi lyfte lite på gräsmattan för någon vecka sedan var det stora stenar uppe några få centimeter från gräsytan vilket gör gräsmattan stenhård och ojämn. Detta gick inte att upptäcka vid besiktningen.

Simon
 
O
En tanke som slår mig är den frågan du stället om buskarna... En vanlig besiktningsman har väl inte den kunskapen som krävs för att kunna ställa några krav när det gäller växtlighet...
 
Det är iofs du som skulle ha utsett besiktningsman.

Det finns ett förfarande för s.k överbesiktning, som är en form av överklagan av ett besiktningsresultat. Det tar man oftast bara till för väldigt allvarliga fel, kostnaden kan bli väldigt hög. Och man har ganska kort tid påsig att kalla till överbesiktning. Det är alltås om man inte är nöjd med de punkter som kom i protokollet.

De nya sprickorna borde ni kunna reklammera till Skanska, möjligt att dte nu efter nästan 6 månader är lite sent.

Buskarna och gräset tror jag är kört. Möjligen om ni kan hitta en expert som är villig att besiktiga och peka på exakt vad som är fel, inte bara att de inte växer, utan att man inte följt "reglerna". Att planteringen inte vrit fackmannamässig.

Gräset fattar jag inte riktigt, det har alltså funnits där nu i 2 år? OM det är rejält felaktigt lagt så borde det ha visat sig för länge sedan. Att en ny bit gräs med ny gödslad jord osv, beter sig annorlunda är ju helt naturligt. Det kommer att jämna ut sig.
 
Hur menar du att jag skulle utsett besiktningsman? Den möjligheten hade vi inte. Skanska har anlitat en besiktningsman som användes i alla besiktningar i hela området. Dom plöjde hus för hus i radhuslängan.

Även om man kan peka på att plantering av buskarna inte varit fackmannamässigt, vad har man då för rätt på sin sida?

Vad gäller gräset så har det blivit värre och värre, precis som om stenar krupit uppåt ytan. Gräset har också blivit ojämnare och det är idag ganska gropigt på sina ställen.

I övrigt tackar jag för informationen!

Simon
 
O
Alltså, när det gäller växterna försök att hitta en expert som tar på sig ansvaret att besiktiga dessa. Men det är ändå frågan ifall det hjälper.....
 
Ang. besiktningsman. Jag antar att det är ett nybyggt hus där du stod som byggherre. Stora byggbolag som Skanska bygger iofs ibland på spekulation och säljer det färdiga huset, då gäller nog inte det jag sade om att du skulle utse besiktningsman.

Men om du var byggherre (beställare av bygget) då är det du som utser (och betalar) besiktningsman. Om byggaren kommer med en besiktningsman så är det bara att meddela att du kommer att kalla till garantibesiktning med din valda besiktningsman.
 
Skanska byggde i spekulation i det här fallet och vi köpte via Skanskas egna mäklare.

Tycker ändå någonstans att en besiktningsman skall vara neutral och inte anlitad av Skanska?

Jag ska ta reda på vad en yttre besiktning av oberoende expert kostar för att se om det är värt att gå vidare från det. Men har man egentligen någon rätt på sin sida även om man kan påvisa att Skanska planterat buskarna helt fel när besiktningen redan varit?

Simon
 
Här gäller det att inte blanda ihop äpplen med päron.

Du har köpt ett färdigt hus av Skanska och då är det konsumentköplagen som reglerar ditt köp.
Vad du skulle gjort vid ditt husköp (som man alltid bör göra vid ett husköp) är att låta göra en överlåtelsebesiktning för att utröna om fastigheten är behäftad med några fel eller förhöjda risker.

Den besiktning som Skanska gör är en garantibesiktning på sin entreprenad, dvs för att hitta fel som de kan få sina underentreprenörer att rätta till baserat på de kontrakt de haft sinsemellan. Här besiktigas bara utifrån de avtalen som de haft. Det kan altså vara så att växterna planterats precis så som de upphandlat och då är ju inte detta ett fel i besiktingsmannens ögon.
 
Det är väl inte konsumentköpslagen, utan jordabalken som gäller här?
 
Tack återigen för bra svar!

Summa summarum så har jag ingen rätt på min sida utan måste fixa buskar, gräs och sprickor själv?

Simon
 
Sprickorna kan du väl iofs prova att reklammera. Om de har ansett sig skyldiga att fixa dem en gång och det inte håller så borde man kunna reklammera. Men nekar de så tror jag inte att du kan komma åt dem på formell väg.
 
Vi bodde tidigare i ett hus byggt av JM, som vi övertog ett år före 2-årsbesiktningen. Vid 2-årsbesiktningen gjorde JM en särskild granskning av utemiljö, dvs planterad häck/träd, stenläggning. Jag tror det var samma firma som anlagt trädgården. Det blev en rapport med skötselråd och en lista över åtgärder som de sedan utförde.
 
Man kan ju konstatera att man skulle läst på allt som bara gick att kunna om hus och trädgård innan den där besiktningen. Jag räknade med att besiktningsmannen skulle ta upp uppenbara fel i trädgården, men så är alltså inte fallet här.

Synd, trodde vi hade ett konsumentskydd i Sverige där man inte som konsument förväntas kunna allt som experter kan.

Bitter och mycket besviken på Skanska som dessutom har en förkastlig och otrevlig kundservice.

Simon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.