Har en del mossa jag vill avlägsna från ett tak med tegelpannor. Har läst på bland annat Anticimex att dom rekommenderar att man en gång per år går upp på taket och rensar lite. Fick dock en liten brasklapp från en bekant som menade att man som lekman absolut inte skulle upp och gå på taket pga. att man kan få sprickor i tegelpannorna. Så jag blev osäker om jag skulle våga mig upp eller inte.

Nu till frågorna:
1. Törs man verkligen inte gå upp på tegelpannor om man går väldigt försiktigt?

2. OM man nu skulle spräcka/knäcka en tegelpanna så märker man väl det direkt? Jag menar sprickan blir väl synlig för blotta ögat?

Väldigt tacksam för svar.
 
Ja, du märker om de går sönder. Man både hör och ser när man trampar sönder en panna.
Ta på dig ett par mjuka skor med bra grepp, företrädesvis ett par löparskor. Sen ser du till att gå så "mjukt" du kan och försök sätta ner foten mitt på pannan. Om det är tvåkupiga pannor så siktar du på den mittersta kupan, skulle det vara enkupiga så är mitt tips att gå i sidled med föterna i pannans dal.

Kom ihåg att tegel kan bli snorhalt om det är mossbelagt.
 
  • Gilla
Fixhjälp
  • Laddar…
Skjut upp pannorna och kliv på läkten!
 
Så det är alltså inte fel att gå ut på tegelpannorna om man tar det väldigt försiktigt?
 
Om det funkar att gå på taket beror ju helt på skicket. Har du pannor i utmärkt skick kan du nästan ordna party på taket. Är pannorna istället riktigt dåliga räcker det nästan att du tittar hårt på dom för att de ska spricka. Överdriver naturligtvis men du förstår vad jag menar. Det är nog bara att testa försiktigt så märker du hur det går.
 
Fixhjälp skrev:
Så det är alltså inte fel att gå ut på tegelpannorna om man tar det väldigt försiktigt?
Räkna med att dom går sönder,använd tipset med läkten
 
Har nu varit ute och testgått lite, väldigt försiktigt. Det knarrar lite om teglet men det är väl vanligt? Jag menar, spricker pannan så låter det väl mer som ett tydligt kraschljud?
 
Ja du både känner, ser och hör när en platta går sönder. Och det är inte värre än att man byter ut den!

Novisen
 
Det är väldigt lätt att byta pannor, prova att skjuta upp en panna under pannan ovanför och tillbaks, ta bort en så du får lite känsla hur dom sitter. Verktyg behövs oftast inte (om det inte är nån av dom få som är spikade).

Ligger inte några extra pannor någonstans i huset kan det vara läge att köpa hem några hur som helst, du måste kunna gå på ditt tak!

Och instämmer, det är digitalt om dom går sönder. Typ en rejäl skärva lossnar.
 
Tack allt är nu fixat och jag gick försiktigt utan varken kraschljud eller sprickor.Tack ska ni ha! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.