Jag sitter och drömmer om ett hus som fungerar. Ett hus som nyttjar solen och den svenska naturen. Ett hus som har stilrena linjer som är lätta att följa som en röd tråd vid eventuella utbyggnader och självklart under byggnation.

Jag är jättesugen på att rita och bygga mitt eget hus.

I min dröm är målet att köpa in skog från släkten och lämna till ett sågverk. Stilrena, något futuristiska linjer skall spegla bygget. Ett integrerat solcellssystem för den vanligaste belysningen; dvs ev. fasadbelysning, utebelysning, vissa stora taklampor (dom större tjuvarna)
Solvärme för höst och vår (egenbygge med energiglas)
Kamin i mitten av huset med rör genom ovanvåningen.
En genomtänkt system för värmeventilation så att värmen från kaminen och solvärmen kan vandra genom hela huset och inte bara värma centralt.

Bottenvåningen skall ha relativt öppen planlösning med kök och vardagsrum i ena halvan, badrum, tvättrum och ett vanligt rum i den andra halvan.

I framtiden vill jag kunna bygga till garage/carport/förråd.


Varför vill jag rita och bygga "själv"? För nu har jag bott i ett nyproducerat bygge av Skanska, jag har gått på visningar i helt nya hus och vilka förbenade ruckel.

Förr kunde man bygga pampiga slott, Taj Mahal, Eifeltornet m.m. Idag när man har tillgång till alla maskiner och all kunskap så bygger man gipshus. Jag vill ha ett hus med virke från Sverige, rejäla konstruktioner och ett hus att utveckla utan att behöva rita om alltihopa.

Men jag har ju ändå den gemensamma nämnaren: låga kostnader.


/Christian
 
  • Gilla
gefleborg och 2 till
  • Laddar…
Kan bara applådera din dröm, och hoppas du förverkligar den!

Jag lägger till prenumeration på tråden och ser fram emot att se ett gediget hus med finurliga och klassiska lösningar växa fram, för att sen i allt högre grad varvas med bilder på grillat kött.
 
Sätter också en prenumeration här så att jag kan följa när du förverkligar din dröm Christian. Kul, uppfriskande och spännande!
 
Det finns gamla metoder som går helt i linje med dina drömmar och gör det enkelt att bygga ut, billigt och snabbrest stomme/fasad. Finns fortfarande enstaka som utövar detta byggnadssätt i Sverige.

Lycka till
Mvh
 
Vilken metod är det då?
 
-MH- skrev:
Vilken metod är det då?
Uppenbarligen är den hemlig.
 
andersmc skrev:
Uppenbarligen är den hemlig.
Inte undra på då att det är få som utövar den. :rolleyes:
 
Självklart ska du rita själv. Det är inte bara roligare utan man får ett mer unikt hus, ofta ett hus som blir värt mer. Samtidigt som de inte nödvändigtvis behöver bli dyrare. Tvärt om kan man om man läser på lite ofta göra de billigare även om man anlitar mycket hantverkare.

Ett tipps är att lägga några tusen på att ha ett profs som tittar igenom ritningarna och kanske renritar dem. Detta kan ge stora besparingar i slutändan då man får ögon med kunskap och erfarenhet att bygga bort saker som senare kan bli problem.

Låter som du har några tankar som du delar med mig, du får gärna inspieras av mitt projekt.. har lite bilder.
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/193342-projekt-pa-gang.html
 
Mikael_L
Chrissofsweden skrev:
Jag sitter och drömmer om ett hus som fungerar. Ett hus som nyttjar solen och den svenska naturen. Ett hus som har stilrena linjer som är lätta att följa som en röd tråd vid eventuella utbyggnader och självklart under byggnation.

Jag är jättesugen på att rita och bygga mitt eget hus.
Kör hårt. Det önskar jag att fler gjorde.

En jobbig men ofta rolig och alltid lärorik resa, kan jag nu säga, nära upploppet på min egna husbyggarresa.
 
Tummen upp för dig!
Av ditt intresse att döma har du alla förutsättningar för att lyckas :)
du har också fokuserat på de viktiga delarna i ett husbygge vilket bådar gott.

Lycka till!
 
intressant inlägg och dröm, jag satt senast igår och sa till sambon att jag vill bygga ett sådant här hus (jag kollade en hus från 10-20 talet på hemnet, högt i tak, puts, stora fönster). Jag håller med om att dagens hus är oftast inte så roliga, visst är dem fina men alla är ju likadana, 2,4 takhöjd, gips mm.

Jag vill ha en äkta murad grund till att börja med.. vem gör sånt tro? :p

Lycka till !
 
nypon skrev:
Jag vill ha en äkta murad grund till att börja med.. vem gör sånt tro? :p
En murare.
 
Börja med att spana lite på skiftesverk och ramverk! Innan den knuttimrade stugan slog igenom på medeltiden byggde man skiftesverk. Denna materialanvändning är betydligt mer sofistikerad. Men av någon orsak förpassades skiftesverket under alla senare sekler till våra förfäders uthus. Jag tror att denna träteknik skulle kunna utvecklas till något riktigt spännande för självbyggare.

http://www.historiskabyggen.se/index-filer/page0002.htm
http://www.timrahus.se/viewtopic.php?f=6&t=72

Ramverkstekniken är än idag tillämpad på våra vardagliga takstolssystem. Men för bara drygt ett halvsekel sedan använde man varianter av denna teknik till egnahemsstommar. Man snickrade helt enkelt ihop husprofiler (typ takstolar och väggreglar allt-i-ett!), som man några gubbar tillsamman reste manuellt. Möjligen är det något sådan "Indus" syftade på.

http://www.ramverk.com/omRamverk.html


 
billy_baver skrev:
Ramverkstekniken är än idag tillämpad på våra vardagliga takstolssystem. Men för bara drygt ett halvsekel sedan använde man varianter av denna teknik till egnahemsstommar. Man snickrade helt enkelt ihop husprofiler (typ takstolar och väggreglar allt-i-ett!), som man några gubbar tillsamman reste manuellt. Möjligen är det något sådan "Indus" syftade på.

[länk] />
Jag har byggt ett hus med den tekniken. Fast jag använde spikbleck, det var inte "sammanfogat med vackra traditionella fogar, tappningar och laxningar, ihopdragna och dymlade med ekdymligar".

Tekniken har sina fördelar. Framför allt att det gick att resa stommen på två man. Annars hade vi nog fått ha kran för att få upp takstolarna. Men annars kändes det inte om det var särskilt fördelaktigt jämfört med den vanliga regelstommen. Jag kommer nog inte att använda den tekniken igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.