Y
Jag har blandannat jobbat med trädgårdsarbete så suttit många timmar på olika maskiner.
* Frontmonterat bord är ett måste i samband med buskar å annat.

* Sen har stiga haft lågkvalité period nu, framförallt på borden. Skulle inte rekommendera en vän att köpa stiga.

*Huskvarna är mycket lättare att styra tack vare att motorn inte är på bakaxeln, lite mer fart, enklare att reglera klipphöjden. jag sparade 40-60 minuter när jag lånade hem en Huskvarna i ungefär samma storlek som min stiga (som är rätt så ny).
- en nackdel är väl att man glömmer den "svävande" motorn och man repar husväggen ibland.
* Vill dock ge ett plus till stigan för jag tycker den klipper finare..


Skulle jag köpa en maskin idag, så hade jag kollat på begagnat och köpt en Toro 120 bensinare, eller helst en större diesel. Sån vore förvisso sliten, men de är helt annat att köra, då går det undan...

---

robotklippare marknadsförs ju endel, hurvida dess popularitet egentligen ökat vet jag inte men anar att en sådan inte skulle orka med mina tyngre zoner.

---

För er som har en nyare stiga och har bekymmer med remmar å klippbord.... öppna locket, skaffa den båge som tvingar remmen att hållas på plats. den finns på dyrare modeller. jag tillverkade en egen... så slapp man 5 driftstop per klippning.. och skit i brytsprintarna.. jag kör med "lösa" blad och slipper då massa bekymmer att de klappar ihop så fort man nuddar något.
 
Redigerat:
Skulle det ta 3-4 timmar att klippa gräset en enkel vända så skulle man ju överväga att lägga asfalt.
 
Fast på bättre bemedlade ställen så har man ju klippt gräs ganska länge. Jag hörde för några år sedan en intervju med en engelsk trädgårdsmästare om hur de kunde ha en så fin gräsmatta vid ett slott. Han sade "först klipper man den varje dag... i 200 år sedan ....".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.