Hej....
Nu har jag murat färdigt med leca på grunden och det är dags för att slamma eller putsa på insidan...

Min fråga är om jag ska Slamma eller putsa på utsidan även under jord där jag ska ha Isodränskivor ????
Har ni några bra tips hur det går till eftersom det är första gången jag putsar??

mvh :)
 
Ja riktig hjälp vore inte fel ,men det rör sej om 3 rader leca och en massa pengar .Självklart är resultatet viktigt och det vore kul att lärasej hur man gör......

Varför puts när man har Isodrän???
Tack för ditt svar
mvh :)
 
Tack så mycket för dina svar nu har jag lite lektyr att läsa igenom innan jag börjar putsa min grund
mvh :)
 
Grundningen med ett A-bruk skall göras för att
1. Det blir lättare att putsa nästa skikt
2. Det blåser inte in i stenen (häll vatten på lecan så ser du hur lätt också luften tar sig igenom)
3. Risken för rutmönster minskar
Dra på bruket nerifrån och upp på ett stålbrätte eller en putsbräda...
Kolla denna länk också...
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17511
Jag läste lite på de länkar som "ByggaNytt" hänvisar till och även om jag inte tror det är aktuellt för dig, så är det inget man som amatör skall ge sig på att blanda sand, kalk och cement. Där fanns en del andra tokigheter också, men de kan vi släppa nu...
Som jag sagt tidigare så gå till leverantörens anvisningar så blir det rätt!
 
Tack åter en gång för alla svar!!!!

Det betyder att när jag har reparerat sprickor och diverse håligheter efter murningen måste jag åka och köpa ett A-bruk att putsa med .....
Räcker det med A-bruk och sedan Isodrän eller liknande ?
mvh :)
 
Ja, lecan behöver bara portätas då du skall lägga på dränerande isolering och om du har B-bruk över så kan du använda det, då du inte skall putsa fler lager senare... det skall ju i detta fall bara vara lufttätning.
Behöver du köpa nytt så tycker jag att du skall välja ett A-bruk, t.ex serpo 103 Rödgrund eller Finjas Grundningsbruk A.
Fler frågor?
 
Inga fler frågor för tillfallet men det kanske dyker upp framöver.Det var första gången jag murade något viktigt och jag är nöjd med resultatet än så länge ,nu ska jag putsa för första gången i mitt liv så vi får se hur det går.
Tack för svaren jag fått
MVH :)
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Lyfter denn tråd för att fråga om det räcker att endast "slamma" en lecamurad soutterrängvåning ovan mark?

Enligt min hussäljare, som står för denna kostnad enligt muntligt avtal vid kontraktskrivning, så ska det räcka. Stämmer det eller försöker han komma billigt undan med ett ofullständigt resultat som följd för oss?
 
JA, det gör han
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.