Är det någon här som monterat ett FTX Heru 75?

Vilken kabel har ni till fläktreglaget?

Kabeln ska vara med 8 ledare!

Var hittar jag en sådan???
 
har monterat ett. det ska vara en 8-ledars kabel alternativt 7 ledare då jorden till kontakten är blind.
lämpligast är att åka till en el butik och köpa en kabel med minst 1mm area på trådarna. är man det minsta osäker är det nog lämpligast att låta en elektriker koppla in herun med tanke på garantier och elsäkerhet.
 
Köp "lösa" trådar (olika färger) 1,5mm area på typ Biltema och tryck in dom i en "flexslang" eller VP-rör som även det finns där.
Jag lyckades få in dom ...... till slut.
 
ols skrev:
Köp "lösa" trådar (olika färger) 1,5mm area på typ Biltema och tryck in dom i en "flexslang"  eller VP-rör som även det finns där.
Jag lyckades få in dom ...... till slut.
måste varit svårt att få ner den i kabelgenomföringen på aggregatet borde vara mer praktiskt med rätt kabel och knappast dyrare då arean inte behöver vara mer än minst 0.75mm. min kostade 75kr för10meter inkl moms ;)
 
Effektmässigt räcker det nog med klenare kablar men jag fick beskedet från en elektriker att eftersom det är en fast installation och närmaste säkring är 10A skall kablar för kraft ha minst 1,5 mm2 area.
Jag köpte en 7-ledare 1,5 mm2 (utan jord) hos en elgrossist, via en elfirma. Kostade skjortan, har förträngt det exakta priset men 6 m gick i alla fall på flera hundra vill jag minnas.
En billigare variant är att använda 2 st vanliga 3-faskablar (5-ledare), lättare att få tag på och det blir nog billigare, inte lika elegant montage kanske? Håll reda på färgerna bara, ena kabeln bör nog ommärkas i bägge ändar. Jord behövs inte till manöverdosan.
Om jag monterade själv? :-X
Säkrast är ju att anlita en elektriker. Dom jobbar fort, ganska lindrig kostnad faktiskt. Man kan åtminstone anlita en för att göra inkoppling till elskåpet (sätt aggregat och eventuella eftervärmare på egen säkring). Samtidigt kan man ju anlita elektrikern för besiktning av eventuella egna påhitt.
 
Tack alla för vettiga svar

Tillslut vart det 2 st 16mm vp-rör med 5 kablar "1,5m2"i varje.
 
ventil skrev:
måste varit svårt att få ner den i kabelgenomföringen på aggregatet borde vara mer praktiskt med rätt kabel och knappast dyrare då arean inte behöver vara mer än  minst 0.75mm. min kostade  75kr för10meter inkl moms ;)
Nej, det var inga problem.
Har du inte din "elsladd" i ett VP-rör?
Det är att föredra tycker jag (även om det inte är ett måste längre). ;)
 
nej jag har en förgrening från en klamrad kulo med separat fas till ftxen givetvis kabelavslutnigen är typ som till en elmotor= flertrådad kabel dragen tillbörligt sätt så den ej hakar i någonstans .
 
En 5ledare och en 3 ledare går väl att använda. Det gjorde jag i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.