Y
Hej!

Jag har mina idéer, oftast läser jag på ganska ingående inför projekten, men i detta fallet så byggdes det spontant vilket jag nu kan få ätaupp.

I badrummet så har jag en låda som jag tänkte ha ett akvarium på... sen en låda ovanpå.. för att ge illusionen att akvariet är inbyggt i ett berg (kakel).

Men... Jag har ingen direkt erfarenhet av akvarium, allra minst hur de bör byggas. Glasmästaren stönade att den kommer bli försmal, elakt mot fiskarna.


================================================== ===========

Lådan är justnu 85 hög, 110 bred, 30 djup. Sen var det tänkt att kaklet skulle bygga 3-4cm också.

akvariet tänkte jag skulle kunna vara kanske 90cm hög och som lådan i övrigt.
Men jag kan tänka mig bygga om lådan, både öka höjden och djupet på den lådan.

Säg 90hög låda då räcker 80cm högt akvarium
. samt ändra djupet något.. Ifall det finns smidiga pump och filter som tvunget måste stå intill, så kan jag ju tänka mig dölja det bakom en växt, då blir ju akvariet dessutom inte fullt så brett..

================================================== ===========

1. Jag är bekymrad vilka mått jag bör hålla mig till

2. Jag är fundersam hur låda över akvariet ska utformas så man kan rengöra akvariet, text gångjärn på hela, eller göra en löstagbar sarg närmast akvariet, samt undvika fuktskador - kanske göra ram av aluminium istället för träreglar, men är ju mer som kan ta skada än så..



Känns som om det blev lite många och stökigt formulerade tankar nu, helt nytt ämne för mig, men skulle uppskatta hjälp =) Tack på förhand.


Eller ska jag lägga ner hela projektet, bygga en låg låda med spottar vid taket och ställa schampoflaskor och blommor på lådan.. =/


badrumslosning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En ide är att låta akvariets topp, dvs vattenytan, döljas av det övre skåpets dörr/lådfront. Har en känsla av att illusionen blir bättre då. Tips, Sök på google-bilder

I övrigt vågar jag mig inte på några rekommendationer... Kan inte din glasmästare bygga ihop akvariet? Han/hon har säkert lämpliga profiler och lim, vet att andra låtit just glasmästare bygga platsbyggda lösningar.

Fundera på hur du skall kunna rengöra, för det måsta man... Annars växer det snart igen och ser ofräscht ut.

Hittade denna länk, verkar vara en massa intressant info: http://saltaquarium.about.com/od/diytanksrefugiums/DIY_Do_It_Yourself_AquariumTank_Plans.htm
 
Taskigt mot fiskarna, mja, det beror väl lite på vad du väljer för några fiskar, finns ju fiskar som inte blir mer än några cm, så 10x kroppslängden är ju massor med plats.

Beroende på tjockleken av glas som väljs så behöver du inte ens några profiler runt kanterna.

Att låta den övre lådan täcka vattenytan med ett par cm marginal är nog en bra idé. Någon typ av ventilation i toppen av lådan är inte så dumt. Jag skulle kunna tänka mig att bygga lådan som 2 delar är en bra idé, den undre med inbyggd ljusramp, 30 cm hög kanske och vilar på akvariets kant, och den övre lite större som du kan lyfta bort för att komma åt och städa akvariet när det behövs.

Att den nedre delen har någon typ av gångjärn är nog bra, så du kan lätt öppna framsidan för att mata etc.

Efter det är endast är 30cm djupt så kanske ett ytterfilter är en bra idé. Har du möjlighet att placera något bakom en liten dörr i den nedre lådan?
 
Klart du inte ska lägga ner! 30 cm djup är inte jättemkt men du får väl hålla dig till fiskar som trivs i detta. Räkna inte med att kunna stoppa i några stora malar i karet.

Som det redan nämts så är ett ytterfilter att rekommendera.. typ alltid! Du borde lätt få plats me det i det nedre skåpet och få slangar snyggt integrerade. Eftersom detta blir ett custom-byggt kar så kan du även bestämma själv var du vill ha in och utblås i karet. Och få trevliga kopplingar för detta monterat!

Kul projekt! (precis sålt min 540L och det är ju så att man blir lite sugen igen :) )
 
Vi har också ett sånt där projekt på gång och fick mycket tips och råd från Akvarielagret i Bromma.
Jag tror inte heller att 30 cm är för smalt om du inte har allt för stora fiskar, men vi fick tipset att inte göra akvariet högre än våra armar är långa. Man ska ju gärna kunna sträcka sig ner och fixa på botten.
Vårt är 50 cm tjockt.
Vi har inte byggt själva akvariet än heller, men Akvarielagret bygger enligt mått, så de kommer att få göra det när vi är klara.
Vad gäller "berget" ovanför akvariet, så måste du ju kunna flytta bort det när du ska fixa i akvariet.
Vi planerar en skjutvägg, som skjuts ner framför akvariet när vi ska rengöra och fixa. Sedan skjuts den upp igen. Beslag till det hittade vi på Teofils, men vi har inte byggt den väggen än heller.

Ett tips är också att fixa ett skåp i lådan under akvariet så att pump m.m. kan vara i det.
Här är ett par bilder på vårt projekt. Först med våtskikten och sedan målat. Vi har kört målade våtskikt runt hela akvariet.

Vårt akvarium har dessutom ytterligare en dimension - det ska synas både från badrummet och rummet utanför.
2011-05-25_Akvariehal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011-05-25_Svart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Funderar på att göra en slimmad låda ovanför.
Sätta spottar. Så kan underlådan funka som dekorhylla med blommor eller annat ifall man blir galen på akvarium.

Då bör jag ju undgå problemet med fukt, och att kunna arbeta med akvariet å så..

All el är ju redan dragen, jordfelsbrytare har jag, och dra en diskret kabel upp dit för driva akvariet borde ju gå det med.

Känns inte det vettigare än bygga en stor överlåda för jaga intrycket av att allt är inbyggt i väggen?

(obs, väldigt snabbritad så ta spottantal å placering osv med nypasalt)


badrummmm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.