Tack! Det hjälper en hel del, där kan man ju se hur det sitter i alla fall!

Vad jag förstått så kan man antingen demontera själva hjulet från axeln eller så får man demontera hela chassit för att komma åt att byta hjulet inklusive axel. De nya hjulen kommer förmonterade på en axel. Verkar jobbigt att demontera hela chassit så jag har försökt få loss de nya hjulen från sin axel genom att bända och grejja men är rädd att skada något (de är inte gratis). Någon som provat att ta bort framhjulen från axeln?
 
Har löst detta nu och kan informera om hur man gör om någon vill veta i framtiden. Eftersom axeldiameter var samma som de befintliga hjulen så tog jag först bort den svarta skyddspluppen i mitten på de nya hjulen och sedan tagglåsbrickan bakom den och sen hjulet från axeln. Detta gjordes med en polygrip. Gjorde motsvarande på de befintliga hjulen för att få bort dem och bytte sedan bara själva hjulen med tillhörande kullager. Skulle jag bytt även axlarna så måste hela maskinen monteras ner, dvs ta bort chassi och skruva isär själva huvudenheten. Detta syns på sprängskisserna som nämns ovan.
 
Tack för info! Går maskinen mjukare nu?
 
Nja, mjukare skulle jag inte vilja påstå fast just nu har vi väldigt högt gräs och det verkar som den trycks ner mer mot marken nu och därför så verkar den hoppa fram lite mer när den trycks ner mot det höga gräset. Förhoppningsvis kommer det ändra sig när den fått klippa några gånger och gräset blir mer normalhögt. Vi har en liten slänt som den måste upp för och tidigare när den kom i en viss vinkel mot slänten så slog den runt. Detta har inte hänt med de nya hjulen men å andra sidan vet jag inte om den hunnit komma i just den vinkeln ännu, den har bara kört en halvdag med de nya hjulen.
 
Problem med slänt hade jag också, hittade Amanda på rygg ett par gånger. Löste detta gen om att dra ut begränsningskabeln i en avlång korv med ca 20cm emellan. Nu vänder hon fint när hon kommer nedifrån och undviker den brantaste delen. Uppifrån ränner hon rätt över mha gravitation och bristfällig friktion. Tidigare slirade hon så mycket där att ena däcket slitits ut.
 
Återupplivar ett gammalt inlägg här...

Har nån lite djupare insikt i hur man byter framdäcket på sin AM 220? Jag har försökt följa
(iofs en 420, men det påstås gälla även för 220) och där (0:50-1:01) ser det ut som att man bara skruvar ur och tar av själva hjulet, men det funkar inte för mig. Skruvarna ärt inga problem, men behövs det nåt ytterligare sen? Jag kan för mitt liv inte få av själva hjulet.

I inlägg #4 här ovan, sägs att man måste ta bort låsbrickan, men det verkar de inte behöva göra i videon. Är detta skillnad mellan 220 och 420?
 
220 har en låsring som sitter ytterst på axeln utanför hjulet.
Du behöver normalt en ny när du byter hjulet då de lätt blir lite förstörda vid demontage. Har för mig att det är bara våld som gäller.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
C
O OppfinnarJocke skrev:
där (0:50-1:01) ser det ut som att man bara skruvar ur och tar av själva hjulet, men det funkar inte för mig. Skruvarna ärt inga problem, men behövs det nåt ytterligare sen?
Hjulet består av två halvor som hålls ihop av de tre skruvarna. Man börjar med att separera halvorna, sen sitter låsringen innanför. Halvorna kan vara lite knepiga att få isär, man kan behöva bända lite försiktigt.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
För äldre klippare (som 220 och 230 till exempel) sitter framhjulen med en låsbricka. Dessa finns för 5 eller 6mm axel. Exempel på bricka.
Svart låsbricka med sexstjärnig öppning, anpassad för framhjul på äldre gräsklipparemodeller som 220 och 230, visas i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.gplshop.se/sv/lasbricka-51

På mina originalhjul finns inte ens några skruvar på hjulen för att dela dessa. De är limmade ihop.

Närbild på framhjulet på en äldre gräsklippare modeller 220 eller 230 fäst med en låsbricka, belagt med gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 1 till
  • Laddar…
OK, tack alla.
Det är bort med låsringen som gäller alltså. Och med våld, uppenbarligen 😎
 
  • Gilla
spendera
  • Laddar…
Jag kontaktade GPLshop angående videon och fick följande svar:
220AC har en ytterliggande låsbricka medans en 420 har en låsbricka inuti hjulet. Därav måste låsbrickan avlägsnas på 220AC. Vi beklagar men rubriken är helt enkelt fel för denna video. 220AC har lite annat utförande helt enkelt.
Så idag monterade jag med milt våld av låsbrickan och kunde byta däcket. Sen var det lite pilligt att få låsbrickan på plats igen, men det gick genom att värma den i kokande vatten och sen klämma dit den med polygrip. Jag borde ju köpt en ny låsbricka, men jag ville byta däcket... nu!
 
  • Gilla
spendera
  • Laddar…
O OppfinnarJocke skrev:
Jag kontaktade GPLshop angående videon och fick följande svar:

Så idag monterade jag med milt våld av låsbrickan och kunde byta däcket. Sen var det lite pilligt att få låsbrickan på plats igen, men det gick genom att värma den i kokande vatten och sen klämma dit den med polygrip. Jag borde ju köpt en ny låsbricka, men jag ville byta däcket... nu!
Se till att däcket verkligen sitter fast, lossnar det så tycker gräsklipparen om att äta upp det och då åker du på att köpa ett nytt (egen erfarenhet).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.