Hej!
Jag vill byta min bänkskiva på mitt kök från 1977. Det är ett litet kök med en skiva på 45cm och en längre skiva på 120 cm som ska monteras med infälld diskho. Allt från Ikea. Den gamla skivan av rostfritt stål ska bort och det finns inget kakel ovanför, så det underlättar.
Nu undrar jag hur lång tid det tar för detta arbetet? Hittar inga skruvar under, så jag misstänker att skivan är limmad :(
Har fått en offert från en hantverkare på 475kr per timme, och han räknar med att det kan ta 8 timmar. Jag tycker att 8 timmar låter på tok för mycket för ett sånt litet kök... Vad säger eran erfarenhet?
Skulle vara jättetacksam för svar! :)
 
matsa79
Att montera en ny bänkskiva och såga ut för diskho tog mig strax över en timma och då är jag ingen snickare utan en datanörd. Ta bort den gamla borde inte ta mer tid så jag skulle tippa på att det max skulle ta 3 timmar.
 
Jag bytte nyligen bänkskiva åt en släkting. Två skivor i vinkel, i den ena skulle det sågas för och monteras en häll, i den andra diskho och vattenkran. I mitt fall så fanns det kakel, så jag fick skrapa väck det gamla silikonet och sedan lägga på nytt. Det tog kanske tre timmar allt som allt, men då hann jag fika också.
 
Vem sköter in å urkoppling av blandare?? Är det en Ikeablandare?
 
Ok tack för svaren :)
Jag antar att hantverkaren sköter koppling av blandare eftersom jag nämnde att en diskho ska monteras också... Jag tänkte återanvända den befintliga blandaren då den ser väldigt ny ut, vet inte om den är från IKEA. Har detta nån betydelse?? Det är jättebra om jag får veta det, för jag har inte alls tänkt på blandaren.
Är det nåt mer jag bör tänka på?
 
Om det inte är någon väldigt speciell blandare så handlar det om att först lossa två muttrar och sedan dra åt dem igen. Det kan som max ta tio minuter. Sedan kan det vara lite mek att fästa själva blandaren i bänkskivan. Man kan behöva en speciell nyckel. Har man otur så är kopplingarna så stora så man inte kan dra ut blandaren ur sitt hål.

Det kan vara klokt att kolla den detaljen med snickaren, så han inte drar dit en rörmokare som underentreprenör.

IKEA sålde en gång i tiden en slags väldigt dumma kopplingar, som var lätta att montera - man bara tryckte in röret i dem - men de gick å andra sidan sedan aldrig att lossa.
 
Han kanske inte kan/vill fakturera mindre än 8 timmar för han kan inte klämma in dig å en annan kund på samma dag.

Eftersom det är ont om hantverkare men gott om jobb så struntar han i om du tackar nej. Detta har diskuterats mycket här på forumet.
 
Tänk att en gammal plåt vask är oftast 3 cm och Ikeas bänkskivor är väl 4 cm , då blir rören korta.
 
Noseone skrev:
Han kanske inte kan/vill fakturera mindre än 8 timmar för han kan inte klämma in dig å en annan kund på samma dag.

Eftersom det är ont om hantverkare men gott om jobb så struntar han i om du tackar nej. Detta har diskuterats mycket här på forumet.
Detta är troligtvis den största orsaken för det är inte många hantverkare som kan lyckas få ihop planeringen med så pass små jobb och då genererar det en massa spilltid som man inte får in några intäkter på.

Höll själv på med en del luckbyten i kök förr och de flesta sattes på mellan 5-6 timmar men det var alltid betalning för en arbetsdag på 8 timmar som gällde för annars gick det inte att få ihop ekonomin i det hela tyvärr.
 
  • Gilla
Anitsirhc.B
  • Laddar…
Många i den här tråden verkar extremt duktiga på att byta bänkskivor...

Men om ni tänker efter, tog det verkligen max 3 timmar inklusive att bära in och ut verktyg ochnköra iväg för att hämta kopplingar eller något annat som säkert behövs trots att det var sagt att allt skulle finnas på plats?

Hantverkaren som lämnat "offert" har kanske inte varit på plats och tittar utan bara dragit till med 8 timmar för att ha lite marginal?

Så skulle jag personligen göra, inte ens chans att jag skulle lägga tid på att köra och titta på jobb som är 8 tim eller mindre. Man hör per telefon ungefär vad det handlar om och utgår ifrån att det alltid tillkommer något som kunden inte tänker på och då dra man till lite så att man slipper tjafs senare.

Jag menar hur många trådar har vi inte läst där hantverkaren sagt 4 timmar men det blev 6 och sen är drevet igång?
 
  • Gilla
Anitsirhc.B och 1 till
  • Laddar…
Instämmer Rob... du har sååå rätt i hur det fungerar i verkligheten :) +++
 
Vi har för tillfället en konjunktur där efterfrågan på hantverkstjänster är större än tillgången. I den situationen kan hantverkare rata jobb som är för små, de kan ta betalt för åtta timmar för ett femtimmarsjobb, de behöver inte räkna ordentligt på jobb utan kan hugga till med en siffra som de vet säkert räcker till. Det spelar ju ingen roll, om de inte får just det jobbet så finns det andra jobb så det räcker och blir över. Om de missar en kund spelar ingen roll, det finns andra kunder som väntar.

I en annan konjunktur, där det varit större utbud än efterfrågan, hade situationen varit annorlunda. Då hade hantverkaren gärna tagit ett jobb som bara varade fem timmar, eftersom alternativet varit att inte tjäna några pengar alls den dagen. De hade räknat så noga de bara kunnat på alla jobb, dels för att de haft tid till det, dels för att de vetat att det var flera andra som också funderade på hur billigt de kunde sälja sig, och den som kunde valde fick jobbet, de andra blev utan jobb.

Alla vet att konjunkturer svänger, men denna konjunktur har hållit i sig ovanligt länge. (Dessutom eldar regeringen på brasan med ROT-avdrag, så den kommer säkert att hålla ett bra tag till.) Det kan vara så att de som inte varit så länge i branschen aldrig upplevt något annat tror att detta är någon slags normaltillstånd. De som varit med länge kanske förträngt de bistrare tiderna.

Så vad har TS för alternativ?

  • Strunta i att byta bänkskiva.
  • Göra det själv.
  • Hitta nån kompis som kan gör det.
  • Försöka hitta fler hantverkare att fråga och hoppas att någon är billigare.
  • Vänta på att konjunkturerna ska vända så att hantverkarna börjar gå runt och knacka dörr och fråga efter jobb.
Det är bara att välja...
 
Helt rätt Anders samtidigt som jag ändå måste säga att de riktigt yrkesskickliga och samtidigt vettiga hantverkarna (enkelt sunt förnuft och social kompetens) ofta har en rätt stor kundkrets så de även i en vändande konjunktur har gott om jobb.

De jag helst samarbetar med har de 15 åren jag har erfarenhet från haft ett fulltecknat schema under alla de åren. Deras återkommande kunder (inkl mig) bokar in dem och väntar 6-12 månader men får ett bra jobb, bra kommunikation och ett ärligt bemötande. Tyvärr är inte sämre hantverkare billigare ens i timpris och i slutändan bara dyrare pga ineffektivitet

Jag tror helt enkelt på samma som andra, arbetet var inte så attraktivt för denna hantverkare så leta annan som är intresserad helt enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.