Y
Jag bor på gård. Det tar mig sisådär 3-4timmar att klippa allt trots en stiga åkare med större klippbord.

När jag inte drömmer om en större TORO så funderar jag på hur dom gjorde förr. Svårt att tro de bara lät det förväxa. Kanske lät de djuren beta av? eller fanns motorgräsklippare på sent 1800tal?
Lie kan de ju inte muppat med... hum....


Ja, någon som vet hur de skötte gräsmattorna förr i tiden? :)
 
Redigerat:
Min gissning går emot att de med mark var också de som hade en bra finansiell ställning = anställda på ett eller annat sätt som var med och skötte gården
 
Y
Patrik_Hed skrev:
Med en sån här kanske? :)
[länk]
//Patrik
Också tänkt på den sorten, men hur lång tid tog inte det med sån om det tar 3 timmar för mig med åkare, hehe. Iofs så var ju jordbruket deras arbetsplats, å daman gick ju hemma hon med.

De kan ju kört runt med häst och deras lätta slotterbalk med, eller vad dom kallas.. men samtididigt är mina äppelträd så låga så har svårt att tro det. Iofs "på den tiden" fanns nog inte de träden ens...

Sen var dom nog inte så extremt bekväma/kräsna av sig heller som vi är idag. :)


tjänstefolk fanns nog inte här iaf, förr tiden hade ju 85% jordbruk så det var ju inget lyxpyx i sig.
 
Kontaktade min vän Wikipedia::D
Innan de första gräsklipparna uppfanns i början av 1800-talet användes helt andra metoder än idag. Att hålla en gräsmatta enbart för dess skönhet eller för att använda till spel och lek var givetvis enbart möjligt för de bättre bemedlade delarna av samhället, och dessa hade även råd att anställa människor för att sköta gräsmattan med hjälp av liar och skäror. När lägre klasser höll gräsbevuxna områden var det snarare som betesmark, och får eller liknande betesdjur underhöll gräsmattan, motverkade buskväxt och gödslade på en och samma gång. Områden som liknar trädgårdsgräsmattan kan uppstå naturligt helt utan människans inblandning där klimat, jordförhållanden och betande djur samverkar, men de är sällan monokulturer utan innehåller en rik flora.
 
Y
hehe, sedär.. får skaffa mig ett får, eller en polack då kanske. liar och skäror, stackars folk.. Kul å lia runt en gång i veckan för hålla en låg och jämn höjd. :)

Apropå "de bättre bemedlade delarna". Gamla villan har två skorstenar varav den ena bara är en fejk. Just för ge sken av att vara en herrgård eller ja, något av det finare slaget. haha.
 
Kanske bäst att istället ha något lågväxande grönt, som inte behöver klippas alls.
 
Skaffa kaniner, så har barnen något att leka med och familjen har middag på bordet ;)
 
Man får väl EU-bidrag för att hålla landskap öppet och det brukar man oftast ha får till då de tuggar gräs bättre än värsta klippon (y)
 
Låter du gräset växa upp till äng då behöver du bara slå med lie en gång om året. Sedan ska förstås det avslagna räfsas ihop och fraktas till kompost. Inte helt arbetsfritt det heller, men bara en insats per år! Och det är kul när man lärt sig den rätta knycken med lien. Att ha gräset långt är troligten mera "historiskt korrekt" för din gård än kortklippt gräsmatta.
 
för inte så länge sen (50-60-tal) hade men en liten del framför kåken man skötte skapligt, resten slog man ett par tag me lien varje kväll och tog me till lagårn och mata djuren me. På gårdar iallafall, men de va ju oxå dom som hade lite storlek på tomten o de va ju de du undrade om.
 
har du inte sett reklamen för husqvarnas robotgräsklippare? Där är det får som betar marken. http://www.husqvarna.com/se/products/robotic-mowers/husqvarna-robotic-mowers-for-homeowners/
Att ha gräsmatta är en mycket konstig och sen uppfinning. Fram till 50-talet skulle all mark användas till produktion av foder och mat till djur och människor. Vilket slöseri att ägna 4 tim åt gräsklippning kan jag tycka. Hyr in några djur som betar åt dig eller, som föreslagits ovan, en äng som slås en gång om året. Viktigt dock att allt hö tas bort från marken efter annars blir den inte lika vacker!
 
harry73
manner skrev:
har du inte sett reklamen för husqvarnas robotgräsklippare? Där är det får som betar marken. [länk]
Att ha gräsmatta är en mycket konstig och sen uppfinning. Fram till 50-talet skulle all mark användas till produktion av foder och mat till djur och människor. Vilket slöseri att ägna 4 tim åt gräsklippning kan jag tycka. Hyr in några djur som betar åt dig eller, som föreslagits ovan, en äng som slås en gång om året. Viktigt dock att allt hö tas bort från marken efter annars blir den inte lika vacker!
håller med med manner, om det tar TS nästan 4 timmar att klipppa gräset med en minitraktor, använder han inte marken som de gjorde förr i tiden
 
Har man en lite större gräsmatta och en massa buskar och rabatter så tar det tid.
Hos mina föräldrar tar det ungefär 4 timmar att klippa deras gräsmatta med gågräsklippare.
Det är stort nog för att ha en åkgräsklippare, men för mycket grejer för att snurra runt med en sån, har jag en känsla av. Kanske finns någon riktig smidig som skulle passa bra?

//Patrik
 
Ola78
Patrik_Hed skrev:
Har man en lite större gräsmatta och en massa buskar och rabatter så tar det tid.
Hos mina föräldrar tar det ungefär 4 timmar att klippa deras gräsmatta med gågräsklippare.
Det är stort nog för att ha en åkgräsklippare, men för mycket grejer för att snurra runt med en sån, har jag en känsla av. Kanske finns någon riktig smidig som skulle passa bra?

//Patrik
På min föräldragård där jag växte upp fanns det en hel del buskar och rabatter på en stor tomt, där har man ju suttit några timmar på en sån här http://www.husqvarna.com/se/products/riders/husqvarna-riders-for-homeowners/ jag tyckte den var grymt smidigoch bara snurra runt med. '

När jag själv blev med hus började jag med en självgående gågräsklippare men nu för tiden rä det en automover som gäller, skönt att som en sån här fin kväll kunna sitta på altanen och dricka en kall öl medans man ser nån stackars granne som svettas bakom klipparen:)

Fast Ts tomt är nog lite för stor för en automover misstänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.