Finns det något som hindrar att man sätter en vägmodell på lägre nivå typ på samma nivå som en golvmodell?

Golvmodellerna jag har hittat går på ca25k ink installation
Medans en väggmodell kan man få för ca13k

Bortsätt från estetik eller liknande finns det för/nackdelar med att göra ovan?
 
Den sitter mindre i vägen om den sitter högt upp. När den går som luftkonditionering vilket den ursprungligen är byggd för är det fördelaktigt att ha den högt upp.

Skall du å andra sidan ha den till uppvärmning är det en fördel om den sitter lågt. Jag har min under en fönsterbänk och vet fler som har den lågt. Så länge du inte ställer några möbler framför den är det bra att ha den lågt om det är värme du skall ha ut från den. Några starka skäl tror jag inte finns vare sig för eller emot.

Erik
 
Jag tog bort ett elelement under ett fönster och satte värmepumpen där. Mycket bättre än uppe vid taket om man kör lite eller ingen AC.
 
Har för mig att det står i installationsanvisningarna att innedelen ska monteras högre än utedelen.
 
T
Hej,

Det går bra att sätta en standard vägg luft/luft en bit ner.

Tänk på att ställa temperaturen lite lägre, annars kommer det bli varmt om huvudet...

Nackdelen är att du inte kommer få runt värmen lika bra i huset, en hög placering gör att man suger varm luft ifrån taket och trycker ner denna värme mot golvet och ut i huset.

Vid låg placering har man oftast saker i vägen.

Men visst, kan man inte montera högt monterar man lågt för luft/luft värmepump borde alla ha! Finns få så bra investeringar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.