Hej hej.. Kapar tråden lite..

Har 60kvm garage i mitt ny köpta hus. Sugen på att inreda det som snickarverkstad med både lite plåt och trä.

Vilka maskiner tycker ni jag behöver när det gäller trä?
Gärna med ca priser begagnat och vad maskinerna är
bra till.

Tack tack.
 
Vad skall du snickra? Delar till huset, möbler från skivmaterial, möbler av massivträ, kanoter och båtar, högtalare, osv, osv. Olika inriktningar kräver olika maskinparker.
 
Jag tycker nästan det kan förtjäna en egen tråd men det är ju inte mitt jobb.

Om jag ska hålla mig till topic så tycker jag man ska prioritera en bra såg. Köp den bästa såg du har råd med och så prioriterar du om din ekonomi och skjuter till lite pengar till. En bra handöverfräs behöver du också som går att sätta i bord.
 
katos skrev:
Om jag ska hålla mig till topic så tycker jag man ska prioritera en bra såg. Köp den bästa såg du har råd med och så prioriterar du om din ekonomi och skjuter till lite pengar till. En bra handöverfräs behöver du också som går att sätta i bord.
Bra såg är aldrig fel, men vilken sorts såg är det du avser? Cirkelsåg, sänksåg, bordssåg, justersåg, bandsåg, kap/gersåg...?
 
Jag ville inte precisera det eftersom Han inte skrivit vad han vill skapa än. Sedan beror väl det också vilken prisnivå man vill lägga sig på. Oavsett om man använder fogsvans, cirkelsåg på skena, bordssåg eller justersåg. Så blir, enligt mig en stor del av jobbet gjort genom att du kan såga bitar med hög precision och bra repeterbarhet. Oavsett om du har tänkt bygga garderober, trappor eller ett bord. Det är min erfarenhet vilken absolut inte är betydande.
 
Jo, i en drömverkstad finns det ju både en bandsåg, justersåg och kap/gersåg. Då är man rustad för det mesta.
 
Hej. Tänker göra delar till huset, möbler från skivmaterial, lite trädgårds bänkar m.m
 
Har du någon budget. Svårt att ge tips annars.
 
30000kr?
Har tyvärr inte 3-fas.
 
  • Gilla
Tjannesson
  • Laddar…
Jag personligen hade väntat till en begagnad mindre justersåg i 10-20k klassen hade kommit ut på blocket. Istället för att köpa flera sämre maskiner. Dra in trefas. Det gör begagnad marknaden så mycket större. Som jag skrev tidigare en bra handöverfräs och ett bord. Sen går det köpa resten vid behov. Mycket går att arbeta runt behovet av maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.