Y
Jag har en aluminiumfolie runt flätan inne i antennkabeln... ska man ta bort den (riskerar att klippa flätan) eller kan det vara kvar när man monterar på väggkontakterna?
 
AL-folien kan vara kvar. Den brukar dock vara lindad på skärmen så det brukar gå att linda upp den (dvs ej kniv). Frilägg plasten runt innerledaren några mm i änden så du inte riskerar kortis.
 
Y
försöker finjustera avskalaren nu men är sånt pill att få den såpass så den precis nuddar folien så det blir lätt att ta bort den.. frågan är om man är dumlat om man låter den vara kvar för är det ser ju fint ut med den. ingen trasig eller spretande fläta..

ska försöka finjustera lite till men.. hum..
 
den ska väl vara kvar det är ju en ledare samma som flätan
dessutom går det fortare att skala med kniv när man håller på med koax kabel
brukar ta max 5 minuter o skala och skruva ihop en kontakt och då är jag en glad amatör gjorde det i helgen när jag flyttade tv'n och det var nog 7-8 år sen jag gjorde det sist när jag bytte antenn
 
Vad skall du sätta för don på?
En "vanlig" antennkontakt, då är det bara att lirka upp den flätade skärmen, fippla ihop folien i klippa av den.
Vira flätan, fäst inne i kontakten.
Det blir ju bara någon mm som inte är skärmad...
 
Y
Redigerat:
Och skulle du råka klippa någon/några kardeler i flätan är inte det hela världen heller...
Jag tror det blir bra, så som du gör det, om du inte redan har gjort det....
 
Vet inte riktigt vad ni fipplar med men jag skär av yttermanteln, fläker flätan och folien upp över yttermanteln, snaggar av flätan, skalar innerledaren och ansluter. Det är liten risk att få kortslutning.

Har man grov koax så kan man vrida flätan runt innerisoleringen men se till att någon inte spretar och kortsluter.

Protte
 
Y
prototypen skrev:
Vet inte riktigt vad ni fipplar med men jag skär av yttermanteln, fläker flätan och folien upp över yttermanteln, snaggar av flätan, skalar innerledaren och ansluter. Det är liten risk att få kortslutning.

Har man grov koax så kan man vrida flätan runt innerisoleringen men se till att någon inte spretar och kortsluter.

Protte

I din beskrivning låter det bara som en folie, min kabel har två.. när jag väl kört mitt skalverktyg så ser det riktigt tjusigt ut utan risk för kortsluta ledaren... såvida jag inte börjar riva bort ytterfolien och pillar runt i flätan så någon tråd halvt lossnar och sträcker sig ut på något vis.. såhär blir det med verktyget. det är den folien jag funderat på om den kan få vara kvar vid monteringen, eller om jag måste pilla bort så man ser flätan. DSC00880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3216010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du ska ansluta skärmen till kontaktens skärm, så att de får kontakt in i apparaten.
vet inte om det är någon dragavlastning på det där, men skärmen måste anslutas någonstans, lämpligtvis tar du den flätade skärmen och tvinnar och skruvar fast på avsedd plint.
 
I den varianten som är på bild kan du ju låta folien och flätan vara precis som den är när den skalad. Inre ledaren fäster ju inne i hålet under främre skruven och resten (dvs flätan och folien) kläms ju under "klon".

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.