Jag har ett problem med min källare. Huset är från -71 och betongsten med platta på mark.
Förmodligen behövs en dränering men vi använder inte källaren till annat än förvaring/förråd.
Ytan är ca 100kvm med 2,3m i takhöjd, all isolering, plast, skivor och reglar rev vi ut för ca 2,5år sedan är vi tog över huset för det luktade inte bra alls.
Luftfuktigheten är mycket hög så jag köpte en bra luftavfuktare och så får den stå och brumma på.
Det fungerar utmärkt men den går nästan jämt, luftfuktigheten är ca 70%. Jag har ingen uppvärmning alls där nere så jag gissar att när det blir för varmt ute så "krockar" det och luften kondenseras...
Jag har satt igen all ventilation.

Nu till min fråga :
Ska jag sätta in en stor kanalfläkt som styrs via utetemperatur eller uteluftfuktighet för att "byta luft" i källaren? Eller är detta påhitt vansinnigt? Typ ett utblås i ena änden i källaren och så öppnar jag ett venthål i motsvarande hörn i källaren.
Är det dumt? Kommer jag att dra in varmare luft och få ännu fuktigare? Trots att luften utomhus är "torrare"?
Jag vill verkligen inte dränera om eftersom vi inte kommer att använda utrymmet ännu på säkert 15år.
 
Redigerat:
Hej,

Din ide är precis som du skriver helt vansinnig. Tar du in mer luft är det mer luft som ska avfuktas, sämre verkningsgrad, drar mer el, högre luftfuktighet i grunden mm... Det du borde göra är att ställa in krypgrundsavfuktaren på max 60% relativ luftfuktighet först och främst, gärna 50-60%. Sedan bör du täta hela grunden så bra du bara kan.
 
Ventilation i källaren måste man väl ha? Det plus värmen på, särskilt sommartid. Så fick vi bukt med vår fuktiga källare.
 
Vi dränerade och isolerade också, kanske ska tilläggas. Vår källare är i stort sett oinredd också, bara tvättstuga och förråd där.
 
Rickard11 : Tack för bra svar, då skippar jag ventfläkt. Problemet är att om jag ställer er avfuktaren på 50-60% så kommer den att gå konstant. Om jag kör den på som nu på 69% så går den bara halvtid eller ännu mer sällan. Typ 30-40liter vatten i månaden som värst tömmer jag ur luften.
Vid 69% har jag inte märkt någon tillväxt men givetvis känner jag att luften är fuktigare, det märks på flyttkartonger som är något "mjukare".
Det låter ju som en ide att kanske försöka täta grunden mer.
Ett stort problem är att jag har synligt berg in i källaren och det går inte att dränera eller täta bort helt vad jag förstår.
 
Redigerat:
Marlene : Jag kan tyvärr inte värma upp 100kvm bara för att ha några flyttkartonger och lite möbler där nere. Det blir alldeles för dyrt, eventuellt funderar jag på att sätta in en luftvärmepump då jag kan köpa in bra och montera själv till bra pris. Idag har jag redan 2st på mina andra plan (ca200kvm totalt)
 
Bygg ett litet förråd i källaren och värm upp det lilla utrymmet då.. Fast använder du inte källaren går det kanske (gissar vilt här) att stänga för ventilationen och ha avfuktaren på. Möblerna och kartongerna tar nog inte skada av dålig luft så länge fukten är borta.
 
Var i Sverige bor du och vad har du för uppvärmningssätt? Du kanske kan bygga en luft-sol-fångade och värma källaren? http://24volt.eu/solfangare.php
 
Nu vet jag inte hur din grund ser ut men spontant känns det som tätning skulle vara en god ide. I förhållande till alla andra lösningar är det dessutom billigt! Generellt är det här de flesta "genar" när de installerar en krypgrundsavfuktare då det är tråkigt och otympligt att täta hela grunden. Det är dock här man ska lägga mest tid och det är på tätningen man kan tjäna mycket i energiåtgång och därmed kronor.
 
bobas : vi kör direktverkande med 2st luftvärmepumpar. Personligen tycker jag det är rätt ok eftersom jag har för närvarande en årsförbrukning på all el på 19000kwh per år. Spännande projekt det där med solfångare, tror det dock är bäst när man kör vattenburet och kan acumelera / spara det man tar till vara.

Tanken finns att värma upp en del i källaren för förvaring och skafferi mm.
 
Är det någon som har erfarenheter av att blanda in något i putsen när man putsar väggarna i källaren för att få fukten att kristalliseras så den tätar? men ändå andas...
Jag har tyvärr glömt vad produkten heter. Jag är elektriker själv och träffade en byggare från västerås som hade patent på det. Någon som vet vad det kan heta eller något liknande, kan det vara något för mig? Då kommer det iaf inte att vara lika fuktiga ytor gissar jag.
 
Hej! Eftersom du avfuktar är det ingen bra idé att öka ventilationen, om du inte har någon form av smart styrning. Det finns avfuktande fläktsystem som kan komplettera en avfuktare. 30-40l/månad är förövrigt inte jättemycket. Se till att inte ha något organiskt material direkt mot vägg. En bit från vägg/golv är det inga problem, så länge du kör avfuktaren.
 
Tack Krilon, bra svar. Tror jag kör på den idèn. Såg att det var 50liter i månaden för att hålla prick 70%, och så får det väl rulla på.
 
Vad är kostnaden för att ha den i drift?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.