Tjena!
Vi var på visning av ett hus som är stort, ligger tillräckligt rätt(området+utrymme för stall+garage är A och O), fina utrymmen allt det osv, men nuvarande ägare har hundkennel i källaren, bara man öppnar källardörren på markplanet luktar det blöt hund, går man ner för trappen blir det nästan outhärdligt, sambon fick allergibesvär av att vara där nere, men går det att åtgärda annat än sista april?
Det är alltså en betongkällare där en del har varit garage som nu är fullt i hundburar, får man bort det genom städning, vädring, ättikskålar etc. eller ska man se källaren som förstörd och invänta nästa hus i området med plats att bygga garage/maskinhall och stall, som kan ta 30år i värsta fall.

Mvh David
 
Till bilar vet jag att man kan använda ozon för att rensa ut obehaglig lukt. Borde väl gå att använda även i hus?
 
ozon, avjoniseringsmaskin samt spärrmålning?
 
Hemmakatten
Först måste jag bara säga att det inte låter klokt att ha hunduppfödning i en fuktig gammal källare. Det är dessutom förbjudet att ha hundar i bur annat än under korta stunder och under transport. Vi har hund och har precis hämtat en valp. Hos ingen uppfödare har jag sett eller ens hört talas om sådana förhållanden. Att det dessutom stinker så fruktansvärt är ytterligare tecken på usel kennel, den kan knappast vara godkänd av SKK.

Det enda tips jag län ge är att ta kontakt med en saneringsfirma och be om råd och få en offert på vad saneringen kostar. Sen får du diskutera den kostnaden med säljaren/mäklaren. Hade tidigare en granne som jobbade med sanering och han sa att det mesta går att sanera bort.
 
Redigerat:
S
skulle sett källaren som förstörd. finns inga garantier att den källaren blir fri från lukt
 
Vi ska göra som hemmakatten föreslog i andra stycket, kontakta fackman och höra vad dom tror, sen får vi se hur det blir, var fler intressenter också så jag misstänker att priset kan dra iväg utanför budget.

Efter lite efterforskning så verkar hundarna ha bott inne nattetid och ute i rastgårdar dagtid, vet inte om det var standard eller vid ruskväder, men det luktar iaf väldigt mycket hund/blöt hund, inte avföring eller urin tack o lov. Allt, bäddar, tillbehör osv stod ju kvar så mycket kanske försvinner i samband med flytten?
 
P
Decson skrev:
. Allt, bäddar, tillbehör osv stod ju kvar så mycket kanske försvinner i samband med flytten?
Det mesta av lukten sitter ju i mjuka saker som kuddar, bäddar, filtar. När det försvinner så är det bara att städa och vädra ordentligt.
 
Det är väl upp till säljaren att flyttstäda?

I vilket fall, skurborste och klorin tar det mesta. Sedan kan du, om det skulle behövas, köpa luktborttagare i djuraffären, de är grymt effektiva. Men börja med att skrubba med klorin.
 
Hemmakatten skrev:
Först måste jag bara säga att det inte låter klokt att ha hunduppfödning i en fuktig gammal källare. Det är dessutom förbjudet att ha hundar i bur annat än under korta stunder och under transport. Vi har hund och har precis hämtat en valp. Hos ingen uppfödare har jag sett eller ens hört talas om sådana förhållanden. Att det dessutom stinker så fruktansvärt är ytterligare tecken på usel kennel, den kan knappast vara godkänd av SKK.

Nu lade du till litegrann. Ja, det är OT men ibland så kanske det bara är dumt ge saker ett sken av vad det inte är. ;)
 
Hemmakatten
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Är det en fråga eller menar du att det jag skrev är fel eller är för mycket OT?
 
Redigerat:
Ja det är lätt att man "lägger till" och gör en egen slutsats baserat på det.

*Fuktig gammal källare?
*Hur länge och ofta har/hade de hundar i burar?
*Sådana förhållande?
*Stinker fruktansvärt?

Det är ganska mycket som egentligen inte blivit sagt av TS.

En blöt hund stinker fruktansvärt för många oavsett hur djuren är skött, allergier är inte heller ovanliga eller att man reagerar när det finns mycket allergener i luften (det var trots allt en kennel). Det står inte heller att hundarna bara är i källaren.

Nu klargjorde TS en del av detta efteråt.

Fast då fick en kennel (om än okänd) bedömningen usel kennel, sånt är bara fel. Även när det gäller andra saker än just kennel, när man gör en bedömning speciellt en negativ sådan baserat på saker som man egentligen inte vet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.