Då var virket beställt, kommer nästa vecka. Det som återstår är skruv som jag tänkt köpa i helgen.

Vad skruvar man bäst balkskor med, 5 x 40 mm ankarskruv verkar vettigt?

Tänkte bygga en ram av bärlinorna, alltså sätta golvreglarna på bägge kortsidorna i ändarna av bärlinorna om ni förstår hur jag menar. Hur fäster man detta bäst, ankarspik? Vilken dimension? Om man hellre vill använda skruv, funkar detta och vad bör man då använda?

Trallskruv är jag säker på att det finns massor med tips om här redan, men om det är någon som har en snabb rekommendation där att slänga in så vore jag tacksam!
 
Woody har i morgon jubileumspriser på bla en skruvlåda för utomhusbruk, tror den kostade 6-700, ett måste för altan byggaren:)
 
Najs, tack för tipset! Ska kollas upp!

Hoppas på lite svar innan dess då också så att jag inte köper fel grejor :)
 
Såg iAtenza's tråd att han fick mycket synpunkter på att det inte var bra att bygga på markplattor som han gjort.

Jag har ju tänkte göra likadant så nu blir man lite orolig.

Min altan blir 8x5 meter. 4 bärlinor 45x170 och 45x145 golvreglar fästa med bjälkskor emellan. Hade då tänkt lägga 5 markplattor under varje bärlina.

Detta ska ju enligt spännvidstabellen vara tillräckligt, men den gäller ju plintar. Blir det annorlunda med plattor?

På kortsidan ska jag ha ett plank på strax under 2 meter, så där måste jag väl ner med plintar för stolparna. Frågan är om det behövs till långsidan också där det bara ska vara ett kortare staket, eller blir det tillräckligt att skruva fast i bärlina och golvregel?

Vad brukar man ha för stolpar förresten, 95x95? Vad blir det för plintar då, hade tänkt köpa färdiga och de finns ju med 2, 3 eller 4" stolpskor.
 
Vi har valt 95x95 stolpar som vi har slagit ner med ett jordankare i botten och sedan skruvat fast i bärlinan med fransk träskruv. Angående storleken på plintar så är det ju 4" som passar direkt på stolpen isf.

Vårt trädäck ligger ju som sagt också på markplattor och det känns hur stadigt som helst trots storleken 9x15m (runt en pool så ytan är väl runt 97m2). Återstår väl att se hur tjälen påverkar det hela men i vårt fall så var inte plintar fysiskt möjligt pga höjden.
 
P
Byggde klart staketet igår och det är inte riktigt så stabilt som man skulle önska. Använde 95mm stolpar som är urjackade till hälften och sedan skruvade från två håll i både den yttre golvregeln samt den som sitter innanför och ändå vill 145 regeln vrida sig lite när man belastar staketet. Funderar på om det går att göra den vridstyvare på något vis?

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/194098-vart-altanbygge.html
 
Peter_K skrev:
Byggde klart staketet igår och det är inte riktigt så stabilt som man skulle önska. Använde 95mm stolpar som är urjackade till hälften och sedan skruvade från två håll i både den yttre golvregeln samt den som sitter innanför och ändå vill 145 regeln vrida sig lite när man belastar staketet. Funderar på om det går att göra den vridstyvare på något vis?

[länk]
Jag har samma fenomen och löste det genom att sätta kortlingar mellan i ditt fall inre golvregeln och den som sitter innanför. Även några kortlingar mellan dom yttre reglarna hjälper ytterligare.
 
P
Menar du regeln som sitter 60cm innanför den yttre? Kortlingar har jag mellan den yttre och den som sitter 45mm innanför. Kortlingar borde nog gå att få dit utan alltför mycket problem då det är tillräckligt högt för att krypa under altan.
 
Exakt, jag sågade till dom tight och kröp under och slog i dom och sedan skråskruvade jag.
Det hela går ut på att dom vridkrafter du får även fördelar sig till nästa golvregel och det vart markant stabilare.
 
P
Tack för tipset. Ska testa i veckan då det blev lite småbitar över av golvreglarna. Hur tätt satte du kortlingarna?
 
Redigerat:
Jag tror jag satte dom ung 2dm på vardera sida om varje stolpe där jag kom åt. Några stolpar fick bara en kortling och då satte jag den så nära stolpen det gick.
Rätt eller fel, men det funkade iaf.:)
 
Då får det bli plintar med 95mm stoplar på kortsidan för planket.

På långsidan till räcket verkar det alltså hålla skruvat i bärlina och reglar speciellt om man använder kortlingar, kanon!

Skriv jättegärna igen Peter_K här eller i din egen tråd när du testat med kortlingar till ditt räcke. Riktigt fint räcke förresten!
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Det ska jag göra men hinner nog inget före helgen tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.