Hej på er ! Gjorde våröversyn idag på gräsklipparn , en partner ,självgående, 53cm , uppsamlare , mulching,sidoutkast,stora bakhjul men drivning fram !? Väldans vanlig modell med bra motor (honda) , allt annat är dåligt . Har reparerat drivningen några ggr , invändig kuggkrans i framhjulen , plast , alla kuggar är inte kvar . Hjulen är taskigt upphängda . de glappar å vinglar troligtvis en stor anledning till att drivningen inte håller ,(fram) , bak blev så "kobent" så hjulen skavde i kåpan . Med hjälp av svets å svordomar , buntband går det att hålla liv i den ett tag till .
Nästa får bli en klippo , har jag tänkt men har fått för mig att dens storhetstid är över .
Vill inte betala för nåt som var bra förr, vill ha en klippare med bra hjul å drivning .
Såg en meec på jula hjulen på den kändes mkt bättre än på partner`n som stod bredvid trots att meec var ca 2 tkr billigare .Misstänkt billigt . Är den nåt å ha ? Eller vad annars ?
Erik
 
Jag känner igen denna Partner exat samma modell kuggade över ,klagade hos säljaren,men hör o häpna dom hade aldrig hört talas om detta,så dom ifrågasatte om det kunde vara ett handhavandefel!!
Efter en månads mejl o telefon fick jag äntligen ett par nya hjul,det gick en timmes klippning så kuggade det igen
Ärendet gick då till ARN Säljaren fann då för gott att häva köpet,o betala tillbaka pengarna

Har nu köpt en Stiga Turbo 48 BW med Briggs 190 cc har dock inte provat den än men till att se o känna på så verkar det helt annat än Partner såsom jag upplevde rena skärpet
 
Klippte igår , drivningen la av på hö. framhjul igen ! Kan nog få tag i nytt drivhjul men hur länge håller det ?
Finns det nån metod att laga som gör att det håller bättre ?
Annars blir det nåt nytt . Såg klippare vid namn al-ko på nätet , kullagrade hjul , alukåpa , finns med honda motor
Är det nåt att ha ? Klippo ? Honda ? eller vad ?Är nya briggs motorer lika bra som honda ? Hur är det med bakhjulsdrift ? Erik
 
erik832995 skrev:
Klippte igår , drivningen la av på hö. framhjul igen ! Kan nog få tag i nytt drivhjul men hur länge håller det ?
Finns det nån metod att laga som gör att det håller bättre ?
Annars blir det nåt nytt . Såg klippare vid namn al-ko på nätet , kullagrade hjul , alukåpa , finns med honda motor
Är det nåt att ha ? Klippo ? Honda ? eller vad ?Är nya briggs motorer lika bra som honda ? Hur är det med bakhjulsdrift ? Erik
Det är precis samma hjul som kuggade på min en troligt fel bland många andra på denna drivning är att ,lagret på drivaxeln är så uselt att det håller kanske en säsong
jag köpte en sSiga med Briggs o bakhjulsdrift o stora bakhjul,man vänjer sig vid denna drivning så småningom
dessutom är det en klar fördel när man har samlare
 
Hade också en Partner 53cm och den gick fortfarande fint när jag gav bort den. Köpte en Toro med alu kåpa, el start mm och är otroligt nöjd! Drivsystemet som anpassar farten till hur fort du går funkar mycket bra. Inte billig, men en av de bästa skylle jag vilja påstå.
 
Vem har toro i närheten av karlstad ?
 
Vi har åxå en Toro med detta magiska drivningssystem. :)
 
Önskar att festool hade gräsklippare i sortimentet !
 
Har för mig att det är Husqvarna som mina föräldrar har. Den verkar gå ganska bra och känns rejäl.

//Patrik, helt okunnig om gräsklippare/allt som går på bänsle
 
Husqvarna har varit kända för att ha ganska dålig lösning på drivningen tidigare i allafall

Sent from my MB526 using Byggahus
 
John deere , nåt å ha ?
 
B
Har beställt en Makita gräsklippare nu... hoppas den är bra... fin färg i alla fall! ;)
 
Var nyss å kollade på några butiker , viking ser bra ut tyvärr endast b/s-motorer . Toro har ett fint system för drivningen , hjulen verkar tyvärr vara upphängda ungefär sompå partnern .Är drivningen likadant konstruerad , dvs ett litet kugghjul som driver mot inv.kugg i plasthjulet ? John deere b/s tyvärr,kåpan verkar ha en rund å fin form som gör god nytta vid mulhning . "Pivothjul" hade en john-deere och en viking såg intressant ut !
Var förbi en reparatör , gillade inte nyare klippo , sa att kvaliteten är borta. Han rekommenderade stiga ,pro 50 . Så nu är frågan : Viking trots b/s ? Toro trots tveksamma hjul ? Stiga trots? ?
 
Stiga går bort pga. avsaknad av uppsamlingsmöjlighet . Var ute nyss och klippte häcken , funkar kanon med uppsamlar`n när man ska städa ! Tråkigt med uppsamlare och drivnig på ett framhjul bara ! Honda har en klippare med ställbar uppsamling / mulchning 53 cm 190 cc ser bra ut . Kostar mycket (¨9-13 tkr) , är den så bra som priset antyder ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.