Bowman
Ok vad bra!
Tack för hjälpen teed!
 
Alfredo skrev:
Hur viktigt är det att fila ryttarna? Jag har nog gjort slut på både en och två kedjor där jag i princip bara filat med rundfilen...:surprised:
Så här skriver "Säker Skog"

"Höjden på underställningsklacken i förhållande till skäreggen bestämmer maxavverkningen (spåntjockleken) för varje skärtand. Denna inställning är avgörande för att sågen skall skära bra och säkert. Med fel mått kommer kedjan att endera skära långsamt, dra snett eller vara kastbenägen. Filmallen brukar ha två lägen, en grövre spåntjocklek för mjukt trä (soft) och en mindre spåntjocklek för hårt trä (hard). En ny kedja är i regel levererad med slipning för hårt trä, och kan alltså behöva filas direkt. Använd soft för ofruset barrvirke och ofrusen björk."

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1940
 
Bowman
teed skrev:
Så här skriver "Säker Skog"

"Höjden på underställningsklacken i förhållande till skäreggen bestämmer maxavverkningen (spåntjockleken) för varje skärtand. Denna inställning är avgörande för att sågen skall skära bra och säkert. Med fel mått kommer kedjan att endera skära långsamt, dra snett eller vara kastbenägen. Filmallen brukar ha två lägen, en grövre spåntjocklek för mjukt trä (soft) och en mindre spåntjocklek för hårt trä (hard). En ny kedja är i regel levererad med slipning för hårt trä, och kan alltså behöva filas direkt. Använd soft för ofruset barrvirke och ofrusen björk."

[länk]
Bra info!

Men vad gäller min mall så finns ju bara ett läge i så fall. Nu har jag i alla fall slipat även med plattfilen.
Skall se om jag hinner prova kedjans skärpa idag med. Återkommer om detta.
 
Bowman
Det var som natt och dag före och efter slipningen! Så nu kan jag i alla fall slipa en motorsåg hjälpligt!
Tack!
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.