Dags att köpa sin första gräsklippare! Vi har en tomt på 1200m2 som är plan och jämn. Det enda krav jag egentligen har är uppsamlare, då vi har småbarn, och att den är bensindriven.

Mitt takpris är omkring 4500kr så åkklippare går bort. Vilken maskin är det som gäller? Vad bör jag undvika?
 
Jag skulle egentligen vilja rekommendera en klippo eftersom de håller hur länge som helst och inte rostar. Finns en anledning att nästan alla kommungubbar och kyrkogårdar kör med såna. Men dels är dom dyrare än 4500:- dels brukar dom sakna uppsamlare.
Tänk efter om du verkligen vill ha uppsamlare. Man tar då bort näring varje gång man klipper vilket gör att du måste gödsla ganska ofta, annars blir det bara mossa tillsist. Dyrt med gödsel till 1200 m2.
Robotklippare kanske?
 
Jag har faktiskt sneglat på klippo men det har just fallit på det där med uppsamlaren. Fungerar det där multiclip så gräset klipps i små små bitar? Det kommer bli en hel del springande ut och in i huset... Priset kan jag möjligtvis acceptera då kvaliteten verkar vara helt klart bäst, därav borde den ju hålla längre också.
 
Jag hade ingen uppsamlare på min gräsklippare när barnen var små och det ångrade jag bittert.
Det var gräs i hela huset efter ungarna.
Numera har jag uppsamlare och det ända jag är missnöjd med är att den får tömmas så ofta.
 
Summa summarum, skaffa inte barn och köp en Klippo med mulcherfunktion.(y)
 
  • Gilla
LilleNo
  • Laddar…
Jag tycker det funkar med mulcher och småbarn, men vi har altan och tåliga golv innanför altandörren. Däremot blir det alltid fullt av gräs i badpoolen (liten för barn).
 
Är Jonsered något att ha, någon som vet? Såg att swedol hade kampanj. Annars lutar det nog åt en Stiga Combi.
 
Enligt min uppfattning verkar Jonsered vara samma som Partner o McCulloch = sämre klippare
Stiga har en som har varmgalvad kåpa o är betydligt redigare
Med Mulcher får man klippa ofta o det blir ändå mycket gräs som följer med överallt
 
Bäst uppsamlingsfunktion anser jag Viking och Honda ha, men de modellerna som är riktigt bra ligger i samma prisklass som Klippo, eller ubland lite över (Viking 6-serien och Honda HRX-serien).

Vikings budgetalternativ MB248 kanske skulle vara något? Mindre uppsamlare än de andra modellerna (tömma oftare) men ungefär samma funktion. Ev. Honda IZY 46S men den kostar 4990:-...

Kolla också på Husqvarna LC48 V, vettig funktion och ganska billig.

Sedan finns det billigare utan drivning, Honda IZY 46P eller Hva LC48, men det blir TUNGT när uppsamlaren nästan är full, och din yta motsvarar en promenad på ca 2,5 km...
 
Jag kollade också på klippo, men köpte en Toro eftersom jag tyckte man fick mer för pengarna.
Toro gräsklipparen har chassi av aluminium, uppsamling, multiklipp för lägre pris än den Klippo gräsklippare som jag kikade på som bara har multiklipp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.