Hej

Håller på att bygga ut altanen hos mina svärföräldrar utanför luleå och undrar hur många och hur djupt man måste sätta gjutrören. tänkte gräva ner dom 1 meter och lägga en betongplatta i botten och sedan fylla igen med grus och kanske lägga en markisolering under markytan. låter det bra?

den nya delen på altanen blir ca 6 meter bred och 8 meter lång. hur många plintar/plintrader behöver man?

man kan fylla igen runt röret och göra "klart allt" innan man gjuter eller gjuter man innan man återfyller?

Vill inte att altanen ska röra sig av tjälen
 
Hur djupt du måste gräva beror på vilken mark du har. 1 m är dock lite i minsta laget men kan funka om du har väldränerad jord.

Med isolering (utkragning) kan du minska tjäldjupet.
I Luleå är det ca: 2,3m tjäldjup. Detta betyder att om du lägger 100 mm isoleringen på 2 dm djup måste du utkraga isoleringen 2,3-0,2 dvs. 2,1 m i radie för att garantera frostfritt !!
Ju djupare du gräver desto mindre utkragning behöver du. Gräv 1 m och utkraga 2,3-1,0 dvs. 1,3 m.

Man rekommenderar dock alltid att lägga isoleringen under plinten vid nybyggnation. Sedan kan du ställa en betongplatta på isoleringen för att fördela kraften.
Men det blir väldigt mycket att gräva . . .

Det är bra om du har 2 m mellan raderna.
Gjut först och fyll igen sedan.
 
dom plintar man kan köpa brukar vara 400-700 mm. Då måste dom ju vara helt värdelösa här uppe eller?
Förstår inte riktigt det där.
 
lulelinda skrev:
dom plintar man kan köpa brukar vara 400-700 mm. Då måste dom ju vara helt värdelösa här uppe eller?
Förstår inte riktigt det där.
Tänk såhär, det säljs tusentals o åter tusentals av färdiga plintar uppe i norr... Hur många har du hört som har problem med detta?
 
precis!
Så hur gör man?
Tillgång till grävare finns så inga problem att komma ner på djupet.
Vilka andra alternativ finns? gräver man ca 60 cm kommer man till lera.
Kam man gräva ur och packa makadam och sen sätta en 50 cm plint på det?
 
...så brukar jag iaf göra och har aldrig haft problem, nu har vi förvisso ingen lera i jorden och bor några hundra mil längre söderut.:)
 
ja det vore ju det enklaste men det finns lika många sanningar some det finns experter om detta och det verkar som om man inte kan göra rätt.
Vill bara inte att det ska skjuta
 
Den teoretiska grundregeln säger att antingen gräver man ned till frostfritt och ställer sin plint där (gäller då också att se till att inte plinten leder ned frosten) eller så ser man till att man har ofarligt matrial dvs ej tjälskjutande under plinten. Dvs väldränerad mark eller tex berg.

I praktiken fins det inget som slår lokal erfarenhet av hur marken på platsen brukar uppträda. Där jag bor nu så är det bara grovt grus i backen så här rör sig ingenting. I byn där föräldrahemmet stod så var det gammal sjöbotten med lera. Där kunde det röra sig rejält på vissa tomter och vara lungt på andra.

De färdigjutna plintarna är användbara ihop med tillräckliga mängder markisolering (skulle man göra större färdiga plintar blir de lite väl jobbiga att hantera också)
 
Ja jag förstår det. men om jag har möjlighet att gräva till frostfritt och sedan fylla på med sand/makadam och sedan lägga en 100 mm tjock isolering 50 cm ner och sedan sätta plinten på det borde det ju vara rätt bra va?
 
Fyller du på med makadam blir det jättebra, det är inte så många som har möjlighet att gräva ner till tjälfritt djup så kan du så gör det.
 
så gräva 150cm, sen fylla på med en meter makadam och sen ställ en plint på en platta med en markskiva under? Funkar?
 
Ja. Du kan gräva ett dike där du ska placera dina plintar, det bästa är om du också kan lägga ner en dräneringslang och ge den ett utlopp någonstans i en slänt eller så.
 
måste dräneringen ligga på botten? har lite svårt att leda bort vattnet på det djpet.
 
Ja.
 
ja då föll det alternativet då..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.