Alfredo skrev:
Kör du med fuktspärr då på samma sätt som i ett badrum eller hur skyddar du väggarna bakom kaklet?
Har inte byggt detta ännu men självklart måste det till korrekta fuktspärrar i så fall. Kanske blir cementgolv målat med något hårt, uppdragen platta/lecablock och så kakel på väggarna istället.
 
Förutom direkt stänk av vatten bör man nog ta en allvarlig funderare på ventilationen i garaget. Det blir otroligt fuktigt när man tvättar.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Göran.W
El installationen ställer extra krav med.
Det räcker inte med vanliga ip 44 saker med tanke på att dels så kan el detaljerna träffas av högtrycks tvätten och dessutom kommar det att bli en dimma av vatten i luften i hela garaget som tränger in i minsta skrymsle.
Känns som en mindre bra ide att tvätta bilen i garaget för använder man högtrycks tvätt kommer granterat allt bli blött hur många daperi man än har så man kan inte ha något alls i garaget.
 
F
Johan Gunverth skrev:
[länk]
Hur garanterar man att skarven mellan 400 och botten är tät? Man vill inte att en sån läcker.
 
Lite inspiration får man ju genom följande:

http://www.inr.se/sv/inspiration-badrum/bilder/garage-biltvatt/

Kanske en budgetvariant av lösningen och sedan tror jag nog att jag skippar den egna duschen i garaget då det känns lite underligt....

Fast själva grundidén borde väl gå att genomföra till en rimlig budget även om min och sambons uppfattning om vad som är en rimlig budget nog skiljer sig åt:)

/Krister
 
fsn skrev:
Hur garanterar man att skarven mellan 400 och botten är tät? Man vill inte att en sån läcker.
Man får ju se till att täta den på ett eller annat sätt. Packning, tätmassa eller liknande duger. De vanliga locken är täta, dock ej trycktäta.
 
F
anledningen till frågan är att jag har en liknande lösning. Byggde med en vanlig std golvbrunn i garaget och byggde oljeavskiljarn utanför i garageinfarten med fast beteckning istället. Innan jag grävde ner avskiljarn så fyllde jag upp den med vatten och då var den tät. Har dock märkt att den tappar vatten ganska ordentligt, den läcker i botten. Har försökt täta den genom att tömma och täta inifrån men det är inte lätt och gräva upp den är väldigt lågprioriterat. Att det läcker spelar mig mindre roll, det är bara vanligt vatten och det går ut i mark men hade man haft en sån ingjuten i garaget och man inte får det tätt är det mindre kul.
 
Oftast står den på undergrunden och där skall det vara väldränerat som standard.
 
Göran.W skrev:
Känns som en mindre bra ide att tvätta bilen i garaget för använder man högtrycks tvätt kommer granterat allt bli blött hur många daperi man än har så man kan inte ha något alls i garaget.
Med ett garage som inte används för att förvara prylar i utan för diverse jobb fungerar det bra. När bilen skall tvättas är det bara det man gör, när man ska slipa en massa dörrar är det bara det man gör, och så vidare. Om det mot förmodan finns några dagar per år utan pågående projekt av olika slag därinne, så kan den ena bilen istället förvaras där. Men annars står bilarna normalt sett i carporten.

Jag syns nog det är en väldigt bra idé att kunna använda garaget till allt, även tvätt. Men självklart tvättar man på uppfarten (med egenbyggd oljeavskiljare) när det är sådant väder som det är nu. -10° och vinter är en annan sak.
 
F
Johan Gunverth skrev:
Oftast står den på undergrunden och där skall det vara väldränerat som standard.
Kanske inte dräneringen som i första hand är problemet utan att det luktar bajs i garaget med ett vattenlås som blir tomt vid läckage.
 
Tycker det fungerar bra i vårt garage: Inga specialarrangemang alls utan byggt som ett vanligt garage. Tvåbilsgarage, bred dörr. Golvbrunn i mitten. Målat betonggolv. Målad gips i väggarna. Nedersta 20 cm av väggarna plåt istället för gips.

Tvättar givetvis inte med högtryck utan med vattenslang och borste. Lite kan det skvätta på nedre väggarna men är man försiktig blöter man ju inte ner hela stället. Ventilationen består av ventiler i väggarna. Fuktigt blir det förstås det första dygnet efter tvätt. Men man kan ju vädra mer om man vill.

Tänker som så att det är bara ett garage, ingen ska bo i det och kommer det nångång en aning mögel eller liknande får man väl gnida bort det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.