Hej,
Jag bor som sagt i ett hus byggt 1906 (flerfamiljshus) och jag har tidigare sabbat en kompis Bosch slagborrmaskin när jag skulle borra lite i garderoben för jag stötte på tegel (eller rött var det i alla fall) och kom inte längre men jag tryckte och tryckte tills jag blev blå i ansiktet och hålet hade snedvridigt sig å det grövsta.

Nu när jag ska sätta upp lite hyllor och tavlor och gardiner igen i samma lägenhet så tänker jag köpa in en borrhammare. Problemet: jag borrar inte speciellt ofta, har ingen sommarstuga som behöver fixas med, men har några potentiellt svåra väggar. Jag ska till exempel sätta upp hyllor i väggen mot hiss-schaktet. Med det rör sig å andra sidan inte om betong från 1960-talet som jag hört är svintuff.

Jag snackade med en man på ClasOhlson förra gången och han sa att hus från förra sekelskiftet ofta kunde ha fuskbetong i väggara, dvs att de blandade i tegel och granit och allt möjligt. Så jag antar att det var därför slagborrmaskinen inte pallade.

Finns det nåt upp och ner i den här frågan? Jag har gått igenom hur många borrhammarttrådar här på forumet som helst men tycker allmänt att folk är dåliga på att berätta vad de har borrat i när de säger att en Jula borrhammare är bra respektive att man måste ha en Hilti.

Min absoluta maxbudget ligger på 2000 men allt över 1500 känns egentligen som för mycket. Är det rimligt med tanke på mina väggar? Har egentligen inte pengar att spendera på verktyg - måste dock ha en borr. Räcker det kanske med en CoTech på 1,7 joule med schyssta kvalitetsborr eller måste man ha en grön Bosch PBH 2800 på 2,6 joule för fuskbetong? Fast för samma pengar får jag en blå Bosch GBH 2-20 D som är svagare men kanske bättre kvalitet?

SDS+ är ett måste samt steglös varvantal.

Finns det någon rak väg genom den här djungeln? Vad ska man köpa?

Tacksam för lite svar på denna evigt ställda fråga.
 
Har du möjlighet att hyra? Isåfall får du en tokbra maskin för inte många kr. Ska du borra sådär lite kanske det är intressant att lägga 1500 på annat?
 
Faktum är att en kompis som jag sms:at om tips just sms:ade tillbaka och sa att man kan hyra typ Hilti borrhammare för 90:- per dygn på Folkkungagatan... jag tror det får bli så... tack!
 
Steglöst varvtal i avtryckaren är bra när man skall borra i puts och liknande. De billigaste maskinerna saknar i regel detta, även om de borrar snabbt och bra i betong. Låna eller hyra kan nog vara bra för dina behov.
 
Jag har tegelväggar från 1912 som är putsade invändigt. Jag köpte en mindre Hitachi borrhammare innan jag flyttade in. I mitt fall så kommer den dock bara fram då man ska igenom den hårdbrända tegelytan. I puts och inuti stenarna kör jag vanlig skruvdragare med betongborr av bra kvalitet. Annars slår det upp ett för stort hål. Jag har dock inte gråsten i mona väggar (vad jag vet:).
 
TS - jag hade exakt samma problem för några år sedan. Jag använde slagborr, och det tog en evighet att göra ett hål i betongväggarna och det var inte ovanligt att ett par borr förbrukades per hål. Jag köpte då en billig borrhammare på Jula ( tror den var nedsatt till ca 300 kr), och den var som en dröm att använda! Visserligen var borren som följde med odugliga, men efter att ha kompletterat med några kvalitetsborr fungerade det utmärkt. Att göra ett hål i betongväggarna i 60-talslägenheten var nästan som att borra i trä med en vanlig maskin (OK, kanske något överdrivet, men det som tog minuter tidigare tog nu sekunder).

Den jag köpte var gul och hade inget namn, men ganska lik denna maskin:
http://www.jula.se/borrhammare-850-w-001087

Det enda negativa med maskinen jag köpte var att den var tung, och att det inte fanns något rotationsstopp på den (men det finns bara på dyra maskiner).

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en liknande istället för att hyra en. Har du köpt en har du en hemma och kan använda den när du vill. Men var försiktig om du använder större borr, hugger borret fast finns det risk att den bokstavligt talat vrider armarna av dig.
 
Jag håller med föregående talare. Jag har egentligen ingen egen erfarenhet av lågbudgetborrhammare, har själv en av blå boschs minsta. Som jag tolkat snacket både här på forumet och i verkligheten så funkar en billig borrhammare ganska bra för sällananvändning. Visst får man en bättre maskin att borra med om man åker och hyr en, men jag skulle ju inte orka krångla med det varje gång jag skulle montera upp en tavla eller en hylla. Det hade ju slutat med att alla tavlor stod på golvet. Jag har i snart ett år försökt få färdigt en mur i trädgården, men det har strandat på att jag har tre stenar som jag måste hyra en kap till och jag kommer aldrig iväg till hyrfirman medans dom har öppet. Och sen ska man lyckas lämna tillbaks den också. Har börjat fundera på att köpa en egen så murskrället blir färdigt någongång. Och det skulle ju kunna inträffa att jag ska lägga nån sten till någonstans. Eller någon jag känner, så den skulle ju kunna komma till nytta igen.

Nu blev det lite ett sidospår om hur jag känner för att hyra verktyg för småprojekt. Dessutom tycker jag det brukar kännas som att om man hyrt ett par gånger så kunde man lika bra köpt istället för man har lagt ut lika mycket pengar men man har inte kvar verktyget.

Det jag ville ha sagt till TS var att jag tror att med en maskin för några hundralappar och ett borrset för ett par till kommer du att få hur bra hål som helst i dina väggar. Dvs spara inte på borrarna, det är dom som gör det stora jobbet. Det man betalar för i en dyrare maskin är till stor del mer hållbara komponenter och bättre ergonomi. Ska man bara använda den lite då och då är kanske inte ergonomin så viktig och slitaget blir inte så stort. Dessutom brukar dom inte vara gnälliga med reglamationerna om det nu skulle gå så illa. Men har du dåliga borrar spelar det ingen roll vad du har för maskin för då blir det inga hål ändå. Jag hade i din situation slagit till på den första maskin med reglerbar hastighet jag hittade. Är det bara normala skruvhål (6-10mm) så är inte effekten direkt avgörande heller. Köp sen borrar av bra kvalitet, dewalt eller bosch brukar vara skapliga. Ett set med dom vanliga storlekarna som ett startpaket brukar vara ganska prisvärt.
 
Ni som rekommenderar reglerbart varvtal - hur använder ni detta vid typ putsad tegelvägg?

Själv borra jag försiktigt tills jag ser att hålet hamnar där det ska, sen maxar jag i princip. Finns det andra sätt? :)

/A
 
Jag har båda 2 borhammare + en billig slagborr den kostar bara några hundralappar men är mycket bekvämare att hålla i och man kan göra en del annat med den är borrhammaren, jag borrar i tegel, trä, plåt, slipar med den m.m.

Så även om du köper en borrhammare så måste jag rekomendera en bra slagborr det är ett väldigt bra multiverktyg.

Men oavsett slagborr eller borrhammare, du Måste köpa bra borrstål och de behöver inte kosta så mycket mer.
Prova och sätt ett lite dyrare borr i en slagborr och borra i tegel, vilken skillnad mot satsen som kostar 49 kr på jula för 50 borrar som ändå inte går att använda.
Och man ska inte trycka för kung och fosterland med borren man ska trycka lätt och låta stålet göra jobbet tex föra ut materialet mellan varje varv.

En 200kr maskin fungerar utmärkt med en borr som kostar 49kr.
 
Röstar för en billig borrhammare från Jula/Biltema/Clas.
Jag köpte en för sju år sedan på Biltema för att borra småhål och den har funkat utmärkt. Precisionen är usel och den är tung men den borrar igenom allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.