I tillägg till alla projekt jag har så har jag hållit på med en vindgenerator ett bra tag, som får sin lilla fortsättning eftersom jag tröttnat på alla andra projekt. Det går inte snabbt med detta, mycket för att det andra jag håller på med tar mycket av min tid, och pengar. Man vill så mycket men.. :(
För ett tag sedan så fick jag i alla fall hem några laser skurna diskar. Dom har jag monterat magneter på. Jag har gjord 9 spolar och gjutit in dom i glasfiber och polyester. Köpte en axeltapp på biltema och monterat alla saker på..
Detta kommer tyvärr bli en lite långdragen tråd, men ville dela detta projektet med byggahus sina läsare.

Starten på formen till spolarna.
v1.jpg

Dom lindade spolarna :
v2.jpg

Spolarna lingjutna.
v5.jpg

Axeltapp och magnet diskar.
v6.jpg

Monterad med (Köpta) vingar. Men dom blir för små.
v10.jpg

Så jag har slipat till egna som är lite större.
v11.jpg

Så nu är dom balanserade och monterade på hub'en. 2,53 meter i diameter.
v12.jpg

Kommer nog uppdatering när jag fortsätter på detta med.. :)
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Ingen som skrivit något alls...!!!!

Står själv i startgroparna att göra något liknande, var har du hittat inspiration?
Hur mycket effekt tror du att du kan ta ut? Hur ska du styra den?
Vilken spänning?
 
Nej, och det var ett tag sedan jag la ut denna faktisk.. :)
Jag har haft en vindgenerator ett tag, som jag har bytt från ställe till ställe, och har hamnat på stugan jag har. Detta är en Air-X, på 400watt vid 12 meter i sekunden, så den ger inte så mycket med ström till mina truck batterier som jag har delat upp på 3 st 12 volt, då den ena cellen var dålig, Så nu kör jag på 12 volt. Men om denna test generatorn ger något alls så kommer jag kolla vad som blir best, 12 eller 24 volt.. Har ingen aning faktisk på hur det blir med dom lindningarna jag gjorde..
Men inspirationen för detta ligger nog i att jag skall försöka bli självförsörjd med ström till stugan.
http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/174317-taklyft-tillbygg.html
Jag har nu runt 850 watt med solpanel, men inte alla är monterade än. Så jag vill vara lite säkrare med tanke på dom dagarna som det inte är sol på. :) Innan jag kopplar bort strömmen från nätet så vill jag nog få tag i någon form av dieselgenerator eller något så jag inte går tom när jag är där men. Då lönar det sig att ha så mycket så möjligt så jag inte behöver använda den så mycket.
Annars så är det mycket med inspiration och lösningar att hämta på http://www.24volt.eu .
 
Intressant projekt du har där, kommer följa tråden med intresse!
 
Kan ju iofs lägga till att jag håller lite på med detta på kvällarna också. Så jag har dom sista dagarna börjat på släp ring till generatorn. Denna skall stå på röret som håller generatorn uppe.
v13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ringarna är gjorda av 6mm koppar rör, och kommer att gjutas in så dom håller ett fast avstånd.
Den svarta "Klumpen" bredvid är en likriktare på 100A och 1600V.
Jag har tänkt använda en regulator fäste från en bilgenerator som jag skall fästa på toppen så det blir kontakt även när vinden vänder runt på generatorn.
v14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så den blir från sidan så här.
v15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ambitiöst att bygga egna släpringar! (y)

Stora vindkraftverk har fö inte släpringar utan kabel och någon form av intelligens som håller reda på att den inte blir vriden för många varv.
 
Skönt att se att det finns fler med för mycket att göra och med för lite tid... :D
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Måste försöka på detta också.. :)
Ja dom har ju det, men det ligger en del extra styrning till det också. Något jag inte värken kan, vill, har lust med att göra.
Kommer nog att försöka göra den så simpel som möjligt.. Mindre som kan krångla då.
Men jag vet att vissa har typ en släpvagns kontakt nederst i mast röret som dom bara kopplar ur, och låter kabeln tvinna ur sig, och koppla dit igen, men nu är det ju så att jag inte är på stugan hela tiden, så den skulle kunde tvinna sig rätt mycket. Därav släp ringar.
Dom generatorborstarna jag har liggande bredvid är ju något som jag blir tvungen att byta, men dom kostar en hundring på biltema, och det är ju inte så att det blir denna som snurrar mest, så jag tror dom kommer hålla ett tag.. :)
 
Jag har hittat en gammal rostig ram av vinkeljärn som kommer gått med.
I dag fick jag kapat och svetsat ihop en del av toppen till masten jag börjat på i dag.
Jag har ett lager jag kommer att svetsa in. Detta blir rotations lager så generatorn vänder sig mot vinden.
147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är lika varmt mitt på dagen i morgon så fortsätter jag nog i morgon kväll med denna..
 
mycke_nu skrev:
Ambitiöst att bygga egna släpringar! (y)

Stora vindkraftverk har fö inte släpringar utan kabel och någon form av intelligens som håller reda på att den inte blir vriden för många varv.
Har de inte permanentmagneter (neodym) i rotorn?
 
Jo i dom flesta tillfällen så har dom nog det..
Men några saker som är ganska irriterande med neodym är att dom rostar. Dom ger mycket mer kräm ur en generator, men håller inte alls lika länge, och kostar 5 gånger så mycket.
Med tanke på att neodym magneter är så starka så får man mer koggning i generatorn, som gör att man måste ha mer vind för att den skall starta..
Jag köpte dom här ferrit magneterna för att göra en test generator, samtidigt som jag gärna ville ha en generator som kan starta lite lättare, då jag inte har så hög vindhastighet här jag har stugan.

Men jag har fått svetsad lite mer på toppen av masten, som nu ser ut till att bli mycket mer stabilt än den andra masten jag gjorde.. :)
v16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du hunnit med något mer med byggnationen?
 
Nej, nu har det inte blivit NÅGOT alls på sista veckorna. Har fått mig ett litet jobb igen, så jag fick åka iväg en sväng igen. Nu blir det kanske till veckan som jag får lite tid, om jag inte får det Offshore jobbet jag har haft lust på ett tag. Om det blir så så blir det nog ännu ett par veckor innan jag får fortsatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.