mycke_nu skrev:
Klipp från Wikipedia som förklarar varför GPS-tid skiljer sig något från UTC..
och här maskinöversatt med google:

Tidtagning

Medan de flesta klockor är synkroniserade till Coordinated Universal Time (UTC), atomur på satelliterna är inställda på GPS-tid. Skillnaden är att GPS-tid inte rättas till för att matcha jordens rotation, så att den inte innehåller skottsekunder eller andra korrigeringar som löpande läggs till UTC. GPS-tiden var satt att matcha Coordinated Universal Time (UTC) år 1980, men har sedan avvikit. Bristen på korrigeringar gör att GPS-tiden ligger kvar på en konstant offset med Atomtidsskalan (TAI) (TAI - GPS = 19 sekunder). Periodiska korrigeringar görs på den inbyggda klockor att korrigera relativistiska effekter och hålla dem synkroniserade med marken klockor.
GPS-navigering Meddelandet innehåller skillnaden mellan GPS-tid och UTC, som från 2009 är 15 sekunder beroende på språng andra läggas till UTC December 31, 2008. Mottagare subtrahera detta avstånd från GPS-tiden för att beräkna UTC och specifika värden tidszon. Ny GPS-enheter kan inte visa rätt UTC-tiden fram till efter att ha mottagit UTC offset meddelandet. GPS-UTC offset området kan rymma 255 skottsekunder (åtta bitar) som, med tanke på den nuvarande graden av förändring av jordens rotation (med ett hopp sekund infördes ungefär var 18 månader), bör vara tillräckligt för att pågå fram till ungefär år 2300.
I motsats till år, månad och dag format den gregorianska kalendern är GPS tidpunkt uttryckt i en vecka nummer och en sekund-in-veckonummer. Veckonumret överförs som en tio-bitars fält i C / A och P (Y) navigering meddelanden, så det blir noll igen varje 1.024 veckor (19,6 år). GPS vecka noll började vid 00:00:00 UTC (00:00:19 TAI) den 6 januari 1980, och veckonummer blev noll igen för första gången vid 23:59:47 UTC den 21 augusti 1999 (00 : 00:19 tai den 22 augusti 1999). Att fastställa den nuvarande gregorianska datum, en GPS-mottagare måste förses med en ungefärlig tidpunkt (± 3.584 dagar) för att korrekt översätta GPS-datum signalen. För att stilla denna oro moderniserade GPS budskap använder en 13-bitars fält som bara upprepar var 8.192 veckor (157 år), vilket sträcker sig fram till år 2137 (157 år efter GPS vecka noll).
 
Bosse_A skrev:
och här maskinöversatt med google:
Det där var ju ganska imponerande!
 
Monterade ett CO-radiokontrollerat urverk i en klocka till ensläkting. men vi kom aldrig på hur man "startade" upp klockan så den vet var 12,3,6 resp 9 befinner sig på urveket. JAg kunde heller inte hitta någon instruktion. Någon som kan tala om hur man startar upp klockan, typ "Ställer visarna på 12:00 och stoppar i batteriet"?
 
Grop skrev:
Monterade ett CO-radiokontrollerat urverk i en klocka till ensläkting. men vi kom aldrig på hur man "startade" upp klockan så den vet var 12,3,6 resp 9 befinner sig på urveket. JAg kunde heller inte hitta någon instruktion. Någon som kan tala om hur man startar upp klockan, typ "Ställer visarna på 12:00 och stoppar i batteriet"?
Jag har inte ännu köpt någon radiokontrollerad väggklocka - den modell jag hade funderat på var slut när jag bl.a. i det ärendet besökte en Clas Ohlson-butik - så jag har alltså ingen egen erfarenhet.
Men det du undrar över... går det inte bara att starta upp urverket och sedan montera visarna pekande på rätt tid?
Eller maila Clas Ohlsons och fråga om hjälp. Min erfarenhet är att de är mycket hjälpsamma.... fastän det kan ta några dagar innan de svarar på mail.
 
Jag tycker radiokontrollerade klockor borde riskera skadas av åskurladdningar - gör de det?
 
Snailman
jag köpte en klocka hos clas i sjön, denna butik låg i källlaren och de sa att klockorna inte kunde ta emot radiosignalen där...
 
Posia skrev:
Jag tycker radiokontrollerade klockor borde riskera skadas av åskurladdningar - gör de det?
Brukar dina batteridrivna radioapparater och mobiltelefoner också skadas av åska?
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Brukar dina batteridrivna radioapparater och mobiltelefoner också skadas av åska?
//Bosse
Jag har alltid stängt av transistorradion vid åska och mobiltelefon har jag ingen.
 
Radiostyrt är kung, har tre klockor hemma, varav ett väckarur. Fungerar utom möjligtvis vid övergång sommartid/vintertid, kan få vänta innan deuppdaterat sig. Ett ur är CO, övriga lokal uraffär. Dessutom har jag "tvingat" fram klockor till skolan där jag jobbar. Någon där trodde att det gick lika bra med IKEAs köksur för 19:- men följden blev att knappt någon elev kom i tid. När ungarna kommer dragande med "min mobil..." hänvisar jag till den tyska precision aus Frankfurt och noterar förseningen :)

Kjell G
 
A
Inhandlade i dag en radioklocka ClasO. Naturligtvis fungerar den inte eftersom jag bor i Luleå. De sa att den brukar funka efter kusten, men i inlandet var det omöjligt.

När jag tittar på baksidan finns där något som man kan tolka som ett antennuttag. Det är två små utstickande piggar som är försänkta i ett runt hål på baksidan. Det finns ingen som helst information om piggarna. Kan det vara antennuttag, och var hittar man sådana antenner?
 
Jag har en radiklocka i min verkstad i stockholm. Och den har fungerat perfekt under många år. Förutom förra året då gick den en timma fel både på sommaren och vintern. Men från och med i höstat när vintertiden kom i gång då fungerade den igen som om inget hade hänt. Jag försökte med att ta ut batteriet under olika tidpunkterunder året men inget hjälpte.


pär
 
Jag bor också i Luleå och har också en klocka från clasohlsson som ställer in sig själv, den fungerar rätt bra. Någon gång har den ballat ur, men det är inte många gånger.
 
Man vill ha en klocka på väggen som går rätt. Var hittar man justa Wifi-kontrollerade väggklockor?
 
stenen skrev:
Inhandlade i dag en radioklocka ClasO. Naturligtvis fungerar den inte eftersom jag bor i Luleå. De sa att den brukar funka efter kusten, men i inlandet var det omöjligt.

När jag tittar på baksidan finns där något som man kan tolka som ett antennuttag. Det är två små utstickande piggar som är försänkta i ett runt hål på baksidan. Det finns ingen som helst information om piggarna. Kan det vara antennuttag, och var hittar man sådana antenner?
Har du möjlighet ta och visa bilder av det ev antennuttaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.