Bowman
Letar info men hittar bara antingen luddiga textbeskrivningar, eller suddiga filmer på tuben.
Finns det någon som har någon bra länk eller film eller motsvarande så man kan slipa sin sågkedja själv?

Hittade nån förra året, men nu hittar jag den inte igen..
Jag har en fil med mall osv.
 
Det är så enkelt som det låter i dom luddiga textbeskrivningarna ;) Prova får du se. Det är väldigt enkelt.
Jag har inget direkt tips eller länk, men kolla på husqvarna eller stihls hemsidor, eller kanske oregon. Där borde det ju finnas något.
 
Bowman
Fast det låter inte enkelt i beskrivningarna :)
 
Bowman skrev:
Fast det låter inte enkelt i beskrivningarna :)
Ok, Du slipa med en viss vinkel, som framgår av mallen.
Mallen lägger du ovanpå skäret så hamnar filen i rätt höjd, håll filen i den vinkel som mallen anger. Om kedjan inte är att för slö så räcker det med några tag så är det skarpt igen.
Sedan kan ryttarna behöva filas ner lite också, men försiktigt, inte för mycket då tar sågen för mycket och man får lättare kast.

Ja, detta var kanske luddigt, men så mycket svårare är det inte ;)
Prova så får du se :)

Här är Jonsereds beskrivning

http://www.jonsered.com/se/chainsaws/learning-to-sharpen-a-chain/
 
Tänk också på att filen bara ska ligga an när du för den framåt. Lyft den på tillbakavägen. Du ska alltså inte "gnugga" med filen.
 
Jiggar och mallar i all ära, men frihand fungerar tillräckligt bra enligt mitt tycke.

Ta filen, viktigt att det är rätt diameter på den, och lägg den i kedjans tand, vinkla den i vertikal och horisontell ledd så att filen ligger 100% an, känn in vinkeln i handen och fila 2-4 drag...

Jag brukar köra varannan länk ett varv och sen ta de andra i varv två, då kan man enklare behålla vinkel och känsla, eftersom varannan länk är slipade åt olika håll.
 
Bowman
Tack skall ni ha alla, jonsereds beskrivning såg faktiskt bra ut!
skall göra ett försök till i morgon, återkopplar hur det går!
 
Fila utan mall finns ingen anledning att göra.
Det blir mycket bättre med mall och går dessutom fortare. Men har man ingen mall så går det ju till nöds att slipa på frihand men det är inte att rekommendera.

Finns f.ö. svärd och kedjor som med en speciell anordning slipas automatiskt. var inte så hiskeligt dyrt faktiskt. finns på granngården. Då slipas kedjan utifrån och in liksom.
 
Bowman
seiko skrev:
Fila utan mall finns ingen anledning att göra.
Det blir mycket bättre med mall och går dessutom fortare. Men har man ingen mall så går det ju till nöds att slipa på frihand men det är inte att rekommendera.

Finns f.ö. svärd och kedjor som med en speciell anordning slipas automatiskt. var inte så hiskeligt dyrt faktiskt. finns på granngården. Då slipas kedjan utifrån och in liksom.
Ja jag har sett den grejen, verkar vara Oregons grej, power sharper eller nåt sånt tror jag en hette.
Lite overkill för mig dock. Jag sågar inte mycket per år, mest lite vedkapning och småträdsröjning bara.
 
Bowman
Nytt huvudbry..
Filningen med mallen gick bra, fick nog hyfsad kläm på det.
Sen vad som räknas som vass och icke vass tycker jag verkar svårt.
Skillnaden mellan hur "eggen/spetsen"på tanden var innan och efter tycker jag är hårfin?

Men. Den platta mallen som är med för plattfilen verkar inte stämma, har jag fipplat bort en pryl eller är det en annan typ jag jag har i mitt fil-kit?
ImageUploadedByTapatalk1337507489.502908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här verkar alla andra se ut i beskrivningarna och även på baksidan av mitt paket?
ImageUploadedByTapatalk1337507670.202610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som har en aning?
 
Du har inte tappat något, den är för att fila ryttaren med. Så om du läger den på kedjan så skälva skäret hamnar i upp buktningarna på plåtbiten så kommer ryttaren sticka upp i hålett, så får man fila ner denna med plattfilen.
Men troligen om det är första gången du slipat kedjan så tror jag inte du behöver fila ryttarna.

EDIT: Blev inte så bra beskrivning så jag hämtar såg o mall och tar en bild.....
 
IMG_0828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du hur mallen ligger på kedjan så ryttaren sticker upp
 
Hur viktigt är det att fila ryttarna? Jag har nog gjort slut på både en och två kedjor där jag i princip bara filat med rundfilen...:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.