Återupplivar denna tråd med att skriva vad som hände min Meec röjsåg i helgen.
Jag köpte den i höstas för 995:- på Jula, kom hem och monterade ihop den och skulle provköra. Det första som händer är att tråden slår sönder stänkskyddet. In till Jula och tjata till mig stänkskyddet dom hade på visningsmaskinen. Efter detta har stänksyddet hållt iaf. I helgen satte på slyklingan för att ta bort lite ljung och annat skräp, hann köra halva området jag hade planerat, sedan började motorn låta konstigt och varvade inte ordentligt. Till slut dog den och nu är det lögn i helvete att försöka rycka i snöret, så den har väl skurit eller något. Jag har hela tiden kört med Julas egna alkylatbränsle som är färdigblandad med 2-taktsolja, så den har ju inte gått osmörjd. Så idag ska jag in med den och se vad dom säger, men antagligen ska dom väl skicka iväg den på reparation i ett antal veckor...
 
och köp en begagnad stihl/jonsered/huskvarna för 2000kr istället. Håller hur länge som helst för hobbybruk.
 
Kan vara ett resultat av alkylatbensinen.
Har en arbetskamrat som också är bonde och dom kör uteslutande huskvarna eller jonsered på sina maskiner och dom hade problem med att dom värmenöp och/eller skar när dom körde på alkylatbensin. Problemen försvann helt när dom bytte till vanlig 95 oljeblandad bensin.
Jag har tagit till mig det tipset men kör varannan tank för jag tycker det osar så jävligt om oljeblandad soppa.
Min motorsåg inköpt för 495kr har nu hållt för trädfällning lite då och då sedan 2010 utan problem.
 
Jag köpte en billigare grästrimmer från Jula, en MEEC, tänkte att det var ingen idé att lägga ut flera tusen när jag inte har så mycket att trimma. Konstruktionen är dock urusel!

Skyddskåpan nertill har lossnat flertalet gånger pga vibrationer och även själva röret har gått isär. Fick dra åt med slangklämma + fjäderbricka o grejs för att få det att sitta. Sedan var det glapp mellan fjäder och motor, dvs fjädern inne i själva röret som fördelar energin ner till rotorn, så jag kunde gasa ibland utan att det hände ett smack. Fick demonetera röret, kapa av det och göra ett nytt fäste.

Det hade varit värt en tusenlapp till för en mer kvalitétsprodukt för att slippa mina vansinnesutbrott. Försökte lämna produkten tillbaka, men det var ju lätt när den redan varit använd. Not. Förpackningen får inte vara bruten blabla... nej jag vill nog avråda från Meec i just detta sammanhang. Min budgetsticksåg av samma märke fungerar dock lysande, så ibland kan det löna sig att köpa billigt, ibland inte.
 
Snål som jag är blir man ju ändå sugen nu när den kostar 495kr.. Det jag hade tänkt annars är en batteridriven för 900kr... Bensin känns ju bättre tycker jag.. ska bara röja gräs och lite blåbärsris.
 
sir_erken skrev:
Snål som jag är blir man ju ändå sugen nu när den kostar 495kr.. Det jag hade tänkt annars är en batteridriven för 900kr... Bensin känns ju bättre tycker jag.. ska bara röja gräs och lite blåbärsris.
Ja det är inte mkt pengar och jag föredrar själv bensindrivna maskiner just när det är sådant arbete man ska göra. Förbered dig på att du kan få mecka lite med den bara om du råkar ut för samma problem som jag fick, men jag nyttjar ju min trots allt. Var ute så sent som igår och trimmade alla gräskanter osv.
 
Köpte också en Meec för 995 och röjt sly med den ett par ggr och den har fungerat varje gång. Förmodligen bara för att jag skrev detta, rasar väl skiten i kväll!! :wow:
 
Inhandlade en för 495 idag. Kört ett varv på tomten och den verkar fungera bra! Tråden var lite känsligare än jag är van vid dock..

Får se hur den håller ihop
 
Jag klämde på en bekants Meec röjsåg häromdagen och vilket skräp. Det sved lite när jag köpte min
Husqvarna 335FR för 6500kr för tre år sen, men den är jag otroligt nöjd med, värd varenda krona.
Stihl FS130 är också en väldans trevlig maskin, får man den under 5000 är det prisvärt tycker jag.
 
mekar-anders skrev:
Jag klämde på en bekants Meec röjsåg häromdagen och vilket skräp. Det sved lite när jag köpte min Husqvarna 335FR för 6500kr för tre år sen, men den är jag otroligt nöjd med,
Fast nu jämför du väl ändå lite äpplen och päron. Det är ju inte precis samma kategori av maskiner. Husqvarnan är ju bland annat en faktor tio dyrare.

Jag har själv en Husqvarna av "semiproffsmodell" som jag är jättenöjd med men tycker det är lite orättvist att jämföra den med en "motoriserad" grässax för runt 500 kr.
 
Jo det är en radikal skillnad på en ny maskin av vardera sort. Har också en 335:a och den har verkligen all kraft man kan begära.
Jag skulle dock rekommedera en renoverad begnad märkesmaskin före de billiga "köplade" produkterna
 
Angående akrylatbensin-har kört motorsåg, gräsklippare, trimmer-röjsåg sedan 1995 yrkesmässigt utan några problem. Bara ett fel-det är dyrt att tänka på miljön.
 
evertb skrev:
Angående akrylatbensin-har kört motorsåg, gräsklippare, trimmer-röjsåg sedan 1995 yrkesmässigt utan några problem. Bara ett fel-det är dyrt att tänka på miljön.
För vissa verkar det fungera( jag har framgångsrikt använt alkylatbensin alltid) men för vissa funkar det inte. Det är ju inte nån fantasi från min vän så jag litar på honom och kör varannan i fortsättningen också. Så blir jag av med den kassa oljeblandade soppan från jetskin. Tömmer ur den på hösten och använder den till motorsågen och tankar fräscht till sommaren igen.
 
evertb skrev:
Angående akrylatbensin-har kört motorsåg, gräsklippare, trimmer-röjsåg sedan 1995 yrkesmässigt utan några problem. Bara ett fel-det är dyrt att tänka på miljön.
Alkylatbensin. Akrylat är något helt annat ;)
 
Jag var på Jula i dag. Kom några minuter innan öppning och väntade ihop med 15-20 andra. Två av dem stod med röjsågen och skulle till kundservice! När jag hade köpt det jag skulle ha och var på väg ut kom dagens nr. tre med sin sönderkörda maskin!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.