JazzBosse skrev:
Men varför måste man lägga kabeln 45 cm från väggar o rabatter? Blir ju mycket att trimma!
Går inte Landroid ett antal cm över begränsningskabeln innan den vänder? Om den går 35 cm över kabeln blir det inte så mycket att trimma? Annars kan du säkert lägga den närmare, men om det är fasta hinder som en vägg lär nog karossen bli ganska repig.
 
Landroiden går över kabeln mer när den kommer in med låg vinkel mot kabeln. Kommer den in rakt emot vänder den ganska tidigt.

Precis som Trollman skrev kan man nog lägga kabeln närmre på "raksträckorna". Det bästa är att temporärt lägga ut kabeln med få märglor, och när man sen är nöjd gräva ner den / slå i de andra
 
Även jag investerade i en Landroid(Pia), känns som en gedigen maskin,

Dock så räcker inte dom medföljande 200m med slinga till, tror ni att det måste vara slinga från worx eller skulle det fungera med slinga från HQ? Tycker att det borde fungera, kabel som kabel....?
 
Mattias.A skrev:
Även jag investerade i en Landroid(Pia), känns som en gedigen maskin,

Dock så räcker inte dom medföljande 200m med slinga till, tror ni att det måste vara slinga från worx eller skulle det fungera med slinga från HQ? Tycker att det borde fungera, kabel som kabel....?
Det skall inte vara något problem att ta en HQ kabel, bara du skarvar bra och inte får för lång kabel. Som du säger, kabel som kabel :)
 
Kan också notera att Landroid slingan INTE stör min radio klocka :) Det verkar annars vara ett problem för HQ gänget.
 
Ni som nu har använd Landroid ett tag.
Hur blir resultatet efter kanterna, hur mycket blir det kvar vid husväggar och liknande.
Kör Landroid ett klippvarv efter kabeln eller är det bara som ett test och ett sätt att hitta hem?
Någon som har jämfört ljudnivån mellan denna och Automower serien
Det kommer säkert fler frågor, försöker reda ut frågorna till en äldre släkting.

Skiver min fråga i båda trådarna då jag behöver hyfsat snabba svar. :)

/J
 
Stiga har ju kommit med en serie robotgräsklippare nu också. Är det någon som har provat den och kan dela med sig av erfarenheterna ? Tänker mest på 500-serien då, ligger i samma prisklass som Husqvarnas AM200 på 17-18.000. Denna har dock en kniv som ser ut som en kaststjärna (4 bladig propeller) istället för rakbladen på AM. Varvtalsstyrd klippning beroende på gräsets längd samt att den kommer ihåg hur mycket gräset är klippt. Körtid på 3h, 2-hjulsdriven. Max klippyta på 1900m2

http://www.stiga.se/products/stiga_se/robotgrasklippare/autoclip-500-serie/autoclip-520.html
 
mortimer skrev:
Stiga har ju kommit med en serie robotgräsklippare nu också. Är det någon som har provat den och kan dela med sig av erfarenheterna ? Tänker mest på 500-serien då, ligger i samma prisklass som Husqvarnas AM200 på 17-18.000. Denna har dock en kniv som ser ut som en kaststjärna (4 bladig propeller) istället för rakbladen på AM. Varvtalsstyrd klippning beroende på gräsets längd samt att den kommer ihåg hur mycket gräset är klippt. Körtid på 3h, 2-hjulsdriven. Max klippyta på 1900m2

[länk]
Stigas gräsklippare är tillverkade av ]Zucchett.
Fler namn från samma tillverkare. LawnBot, Ambrogio, Whiper.
Största skilnaden är färgen och namnet.i Sverige sälj tre av "fabrikaten"
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Stiga har ju kommit med en serie robotgräsklippare nu också. Är det någon som har provat den och kan dela med sig av erfarenheterna ? Tänker mest på 500-serien då, ligger i samma prisklass som Husqvarnas AM200 på 17-18.000. Denna har dock en kniv som ser ut som en kaststjärna (4 bladig propeller) istället för rakbladen på AM. Varvtalsstyrd klippning beroende på gräsets längd samt att den kommer ihåg hur mycket gräset är klippt. Körtid på 3h, 2-hjulsdriven. Max klippyta på 1900m2

[länk]
Är i stort sett samma maskiner som Wiper, Ambrogio och tidigare Lizard (Stiga köpte det märket och bytte till sitt eget) och alla maskiner görs av Italienska Zucchetti som är stora i branchen. Så vill man veta hur de fungerar kan man ju söka på Wiper och Ambrogio.
 
Har fått frågan om hur det funkar med klipparen om grannen har en HQ, jag har fått lösa det med en 2*2" regel som jag satt längs den kanten som gränsar till grannen med en HQ. Bifogar en bild. Även borta vid grinden som syns i bilden kör den in i och vänder.
IMG_9567_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir det inte "stötigt" då den ska gå emot regeln varje gång? Och gå det inte illa åt klipparen som blir repig mm?
 
Inget mot vad den blev när den var inne i häcken och vände och ev fastnade i den kanten mellan häcken och gräsmattan. Den var ganska smutsig och såg repig ut, så jag gav en en omgång med Turtles Bumper Shine, och den har hållt sig väldigt bra efter det sedan regeln kom upp i alla fall.
 
ThomasC74 skrev:
Inget mot vad den blev när den var inne i häcken och vände och ev fastnade i den kanten mellan häcken och gräsmattan. Den var ganska smutsig och såg repig ut, så jag gav en en omgång med Turtles Bumper Shine, och den har hållt sig väldigt bra efter det sedan regeln kom upp i alla fall.
Hur går det när den skall följa slingan till laddaren då, om den nu inte känner av den utefter häcken.
 
MBygga skrev:
Hur går det när den skall följa slingan till laddaren då, om den nu inte känner av den utefter häcken.
Faktiskt så redan när den är på väg mot den häcken, en bit innan den kommer till grinden (kanske de där 4,5m..) så stannar den snurrar några varv åt båda håll? Sen kör den snett tillbaks för att hoppa på slingan mot laddaren, så jag sparar ganska många meter när den skall tilbaks till laddaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.