Overlander skrev:
(kulo kabeln finns inte längre utan motsvaras av ekrk som inte är samma som kulo)
Sant men spelar ingen roll då EKRK har samma egenskaper estetiskt och förläggs på samma sätt och är konstruerad för att förläggas i samma utrymmen
 
1. Låt en duktig elektriker göra jobbet, det här kan verkligen bli fult och syns väldigt väl om någon amatör gör det.
2. Tapetsera inte över, måla i samma färg. Tapeten kommer troligen att lossna eller vecka sig och det ser inte bra ut.
3. Att täcka kabeln med lister är inte tillåtet om den inte förläggs i rör. Ekrk är heller inte tillåten att lägga i rör.
4. Letti-klammor tycker jag ser bättre ut än TKK-klammor, men det är en smaksak.
Letti används när man spikar kabeln mot lister och foder, TKK när man går ut i tak och ner på väggar utan lister att gå emot. Det går att använda TKK till allt om man vill.

Ekrk kallas för kulo för att det är samma kabel. Det har dock skett produktutveckling.
 
Hernik skrev:
1. Låt en duktig elektriker göra jobbet, det här kan verkligen bli fult och syns väldigt väl om någon amatör gör det.
2. Tapetsera inte över, måla i samma färg. Tapeten kommer troligen att lossna eller vecka sig och det ser inte bra ut.
4.Letti används när man spikar kabeln mot lister och foder, TKK när man går ut i tak och ner på väggar utan lister att gå emot. Det går att använda TKK till allt om man vill.
1. Om du hittar en duktig ja. Många elektriker saknar rätt känsla för att lägga kabel snyggt. Koppla in och säkerhet och så kan dom. Men estetiken får du hålla ett öga på. Eller två  ;)

2. Vi har tapetserat över kabel i flera rum och det blir snyggt och håller hittills bra. Man får vara noggrann när man gör det så att tapeten verkligen smiter åt och fäster bra. Min erfarenhet är att man oftast tapetserade över förr och jag tycker att det ser bäst ut så.

4. Jag har spikat Letti både rakt över vägg och mot list, båda går lika bra. Tänker du möjligen på enbent Letti? Det finns ju både och. Jag tycker att Letti definitivt är den klammer som har bästa gammalkänslan. Lätt att spika dessutom. APK blir inte alls lika snyggt även om den för all del är ganska diskret.
 
Göm för guds skull inte ledningarna under tapeterna. Det ser inte klokt ut. Hur skulle man kunna dölja en sådan markerad utbuktning på väggen. Lossa ledningarna och ta bort klammrena. Tapetsera och sätt åter dit klammer och ledningar. Du kanske tapetserar om var 10 - 15 år och då orkar man göra jobbet ordentligt. Gör du så blir det proffsigt.
 
[quote author=timmermannen  link=1141039224/15#20 date=1166205155]Göm för guds skull inte ledningarna under tapeterna. Det ser inte klokt ut. Hur skulle man kunna dölja en sådan markerad utbuktning på väggen. .........Gör du så blir det proffsigt. [/quote]
Vad som är proffsigt måste väl var och en avgöra. Jag tycker att kabeln syns mindre om den är övertapetserad. Vit kulo på våra gröna salstapeter skulle t.ex. "skrika" vitt. Men det viktigaste argumentet för mig är att det var övertapetserat sedan gammalt i vårt hus.
 
Jag var senast idag inne i ett gammalt hus som renoverats försiktigt. I salen där var det mörkröda tapeter, vad hade man då gjort med de vita elledningarna ned till strömbrytarna ? Jo, de hade fått samma mörkröda kulör som tapeten, riktigt snyggt!
Övertapetserade elledningar fick jag nog med när jag bodde hemma hos mina föräldrar...
 
Kurtivan skrev:
Jag var senast idag inne i ett gammalt hus som renoverats försiktigt. I salen där var det mörkröda tapeter, vad hade man då gjort med de vita elledningarna ned till  strömbrytarna ? Jo, de hade fått samma mörkröda kulör som tapeten, riktigt snyggt!
Övertapetserade elledningar fick jag nog med när jag bodde hemma hos mina föräldrar...
Var och en som håller på och petar i gamla hus måste ju någonstans ta ställning till hur man förhåller sig till husets atmosfär eller själ eller vad vi nu skall kalla det. Jag strävar efter att behålla nån sorts känsla som jag tycker att huset har. Ibland lyckas jag bättre och ibland sämre. Det får man leva med. Men när det känns som jag missat mest är det när jag fallit för ivern att göra SNYGGT.
Ingen kom väl nånsin på att måla mörkröda elledningar på 20-40 talet eller när nu elen drogs in. Nej man tapetserade över eller målade in beroende på var ledningen gick. Kom ihåg att rummen tapetserades om oftare förr (om man hade råd) och inte stod man och släppte på kabel eller målade den separat. Nej, rakt över!! Enligt min (för all del begränsade) erfarenhet var man inte alltid så petnoga heller. Så jag försöker öva poå att vara lite slarvigare :)
 
Ja, du Klostergården, det finns faktiskt en poäng i vad du säger. Ska titta och fundera om ja ska omvärdera övertapetserade elledningar....
 
Ja du Kurtivan! Kanske är det jag som står o målar kulo en dag, vem vet :)
 
16 års inaktivitet men tänker bygger på med bra info här förhoppningsvis.

Gällande måla in och foga. Kulo mot taklist, taklist vit, vägg blå. Fogar ni både mot vägg och taklist och isåfall, hur maskerar ni när sen målar väggfärg respektive takfärg? Finns det någon bild på detta, har sökt utan att hitta. Fogningen mot taklist och målningen av den i taklistfärg är väl relativt enkel då kabelns vita förlåter en hel del med huruvida man maskerar bra eller inte där men mot väggen?
 
mcr108s mcr108s skrev:
16 års inaktivitet men tänker bygger på med bra info här förhoppningsvis.

Gällande måla in och foga. Kulo mot taklist, taklist vit, vägg blå. Fogar ni både mot vägg och taklist och isåfall, hur maskerar ni när sen målar väggfärg respektive takfärg? Finns det någon bild på detta, har sökt utan att hitta. Fogningen mot taklist och målningen av den i taklistfärg är väl relativt enkel då kabelns vita förlåter en hel del med huruvida man maskerar bra eller inte där men mot väggen?
Jag tog några bilder när jag drog utanpåliggande i ett kök. Då fogade jag både mot vägg och taklist och målade kabeln i väggens färg.
Snygga till utanpåliggande installation. | Byggahus.se
 
A Avemo skrev:
Jag tog några bilder när jag drog utanpåliggande i ett kök. Då fogade jag både mot vägg och taklist och målade kabeln i väggens färg.
Snygga till utanpåliggande installation. | Byggahus.se
Tack, du hade blå taklister så du blev ju lite tvungen att måla. Om man har vit taklist som jag tänker jag att man jobbar i onödan med att få kabeln i en helt annan färg, helst skulle jag vilja ha ett smart sätt att maskera från undersidan... man får kanske vara extremt stadig med penseln bara.. vilket jag inte är. Ett annat är att måla taklisten i samma färg som väggen och maskera enklare mot taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.