Ja då var det dags för mitt första inlägg i detta forum, mycket trevlig sida tack!
Har baxat ut min gamla ctc total som jag har vedeldat mot en ombyggd (uppspantad invändigt) oljetank på 900L.Har väl funkat hyfsat, naturligtvis taskig verkningsgrad otroligt spring i källartrappen, rökrör nästan rött;) och kraftig vedförbrukning, hinkvis med aska.
Det som var positivt var en skaplig varm källarvåning samt murstock som var varm och go.
Nu under sommaren har jag installerat en Maga panna MA25 samt skaffat entill acktank på 750L med vv slinga, elpatron 6Kw som blev primärtank.
Har dragit vanliga blåa (järnrör) i laddkretsen som är 1½" sen avslutat till toppen av tankarna med 35mm kopparrör som jag använt i botten också i kombination med laddomat 21-60r32.
Öppet system med 125l kärl som är toppkopplad och jag valde att ersätta det gamla stigarrör som var 1" med 28mm koppar skvallerröret bytte jag ut till koppar 22mm.
Premiäreldningen (har nu eldat 11ggr) var förstås olidligt spännande hade förväntat mig massa trubbel som vanligt när man gör allt själv, men nästan allt funka som det skulle, endast 2 läckage en muff i toppen på primärtanken som jag glömt att dra ordentligt, och en koppling till påfyllningen av systemet, allt upptäcktes innan eldning och isolering.
Jag måste bara tro på dom som påstår att min vedförbrukning kommer att nästan halveras, helt otroligt vad en modern vedpanna suger ur energin i veden.
Nu när det börjar bli lite kallare ute har jag ett injusteringsjobb framför mig tillsammans med Automix20 som jag också nymonterat och esbes shuntventil som jag lagt emellan tankarna högt upp.
För det gäller väl att få returvattnet så kallt som möjligt så att inte den viktiga skiktningen i tankarna inte störs.
So far so good.
//Peter
 
Nu har det ju gått en vinter. Vad har du för intryck nu? Något du ångrar eller är du nöjd?
Har kollat lite på dom här pannorna. Verkar vara mycket för pengarna.
/Micke
 
micke_t skrev:
Nu har det ju gått en vinter. Vad har du för intryck nu? Något du ångrar eller är du nöjd?
Har kollat lite på dom här pannorna. Verkar vara mycket för pengarna.
/Micke
Ja det känns, eller det är kan jag säga en rejäl panna "tung" inga konstigheter 4 tuber att sota simpel keramik, förutom PID regulatorn som är lite (hightech) men den har aldrig spökat hitills!

Så pannan är jag helt nöjd med, den motsvarar tom försäljarens snick snack:)


Det jag kan ångra lite är vv slingans placering i primärtanken som är strax ovan mitten på 750L tank (perifal) att jag inte flytta upp den i topp när allt var avskalat:banghead:
 
Låter bra. Jag har ringt och snackat med importören om pannor här nere där jag bor och jag fick några referenser. Ska ringa en av dom närmaste och höra om jag får komma och klämma lite på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.