Jag har en gammal ärvd klippo med B&S motor. Tippar på att den är drygt 20 år iaf. Jag hittade den hos morsan och farsan på vinden, där den nog stot i iaf en 15 år. Jag hade den hela förra året, dock med ett stort problem, den blir svag när den blir varm, om man sen kör mot lite för tjockt gräs och den lägger av så är den omöjlig att starta. Då måste man vänta tills den svalnat, efter det startar den hur lätt som helst och går bra.

Det ända jag gjort på den förutom att tanka den är att bytt olja. Vad ska göras för att få ordning på den? Kanske så enkelt som att byta stiftet? Eller är det lufttillförseln som är kass, att den får för fet blandning? Se över luftfiltret?

Tack på förhand.
 
Ja, på en så gammal maskin kanske det är hög tid att byta luftfiltret :) du kan ta bort luftfiltret helt när det blivit varmt och prova om det funkar bättre.
 
Byt även stiftet. Det kanske inte är något fel på det gamla men nog tycker jag att trotjänaren är värd ett nytt stift för några tior. Byter du stift och luftfilter så utesluter du ju dessa felkällor för en billig peng.
 
Kolla också ventilspelet, dvs finns det kompression, kollas med att. Dra långsamt i snöret, det ska ta emot.

Protte
 
Hej,

om du har samma modell som jag så har du en automatisk choke i förgasaren som gör den svårstartad när den är varm. Sedan kan du justera motoren genom en justeringsskruv, det låter som den är feljusterat om den stannar när du klipper tjockt gräs. Kolla från 4:30 och framåt i denna videon så ser du choken och även hur man justerar den:
http://www.youtube.com/watch?v=I-dkqIdv9GE&feature=relmfu

/AK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.