Hej

Tidigare idag satt jag och en kompis i solen och pratade om sommarjobb. Och då kom vi på att varför inte vara sin egen arbetsgivare en sommar? Det vill säga starta ett företag och jobba med det under en sommar istället för våra "andra" jobb. Tanken är då att vi ska starta en typ av byggföretag, men som bara tar åttsig mindre uppdrag. Exempel på saker vi skulle kunna ta på oss är frigge/verktygsbodar, staketbyggnationer, jobba brevid kunden som hantlangare. Erfarenhet har vi båda sen tidigare. Själv har jag jobbat brevid min farfar som varit snickare hela livet med otaliga projekt och har även byggt en del själv. Bland annat en friggebod åt familjen. Min kompis har också bygg lite innan samt att han just nu läser ett program med bygginriktning på skolan. Tillssammans har vi även byggt ett vindskydd för övernattning åt vår scoutkår. Vi är båda väldigt ansvarsfulla och ses som väldigt händiga för vår låga ålder(16/17). Nu ska jag inte sväva iväg allt för mycket utan försöka hålla mig till topic. Anledningen till att vi skriver här är för vi har några frågor;

-Skulle ni kunna tänka er att anlita oss för de uppdrag som står specade ovan?

-Generellt, vad tycker ni om vår idé? Är den nåt att jobba på?

-Vad tror ni om "folk-med-tummen-mitt-i-armhålans" tillit till oss?

Vår affärsidé bygger på att vi ska få mer erfarenhet snarare än att tjäna pengar. Dvs att vi kommer inte ta ut hundratals kr/h utan snarare ett fast pris.

Innan nån frågar kan jag säga att vi båda bor söder om Stockholm i Huddinge, och vi har tillgång till alla typer av nödvändiga verktyg samt ett stort släp.

Emil & Edvin

P.S Mod och andra, detta är inget försök till reklam eller liknade, vi vill bara lufta våra idéer och kolla vad som ni egentligen tycker om det. D.S
 
Hejsan eeee

Låter som en bra ide,kul med drivna tonåringar.
Jag hade satsat på bygg/trädgårdsskötsel,mer åt trädgård( pga åldern)just nu.
Det kostar en del o dra igång byggsidan, ligga ute med material/styra upp materialköp mm.
Börja med gräs/ogräs,och småfix.
Låga omkostnader,och kund har oftast allt hemma.
Gör ni bra jobb så halkar ni in på det andra med tiden, tex snickra ihop en friggebod under vintern mm.
Kör på med debitera timpris, och sätt ett pristak till kund.
Men det är nog dags att dra igång bolaget, flyers/reklam om ni ska ha allt färdigt till s-lovet.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.