Hej,

I höstas anlade vi en helt ny baksida då vi var tvungna att göra nytt BDT avlopp.
Vi passade då på att fylla ut en hel del eftersom baksidan lutade en del.
På all fyllnadsmassa lades sedan matgjord och såddes gräs och hela konkarongen.
Nu har vi märkt, på ett ställe där vatten samlar sig utanför utfyllnaden, att med regnvattnet följer även en hel del olja ut?????
Först trodde jag att det var något mindre läckage från någon av entreprenörens maskiner. Men det fortsätter och fortsätter att komma olja!!!???? varje gång det har regnat och vatten har samlat sig i hålan så ligger det som en hinna med olja uppe på.:confused:

Nån som råkat ut för detta? Kan det vara så att fyllnadsmassorna är kontaminerade?
Vi har nu sett detta sedan snön började töa, så ja lite drygt 2,5 månad, och det vekar inte sina.

Ska förstås kontakta entreprenören men är lite nyfiken på om nån känner till nåt om sånt här?
Vad ska man göra?

Bävar förstås för att vi får göra om hela skiten, då flyttar jag nog :(
 
Du kan ju naturligtvis ha sån otur att du fått förorenade fyllnadsmassor. Det är tyvärr inte ovanligt att fyllnadsmassor från saneringar av mer eller mindre förorenade områden hamnar på villovägar. Det kan dock finnas andra förklaringar. Är du säker på att det är olja? Järnutfällningar och liknande kan ibland ge något som ser ut som en oljehinna. Vad händer om du petar på vattenutan? Spricker hinnan då?
 
BiFuel skrev:
Järnutfällningar och liknande kan ibland ge något som ser ut som en oljehinna. Vad händer om du petar på vattenutan? Spricker hinnan då?
Skulle också vara min första gissning. Järnbakterier... numera kända från youtube minsann: http://www.youtube.com/watch?v=9NPe7kl0Eak
 
Tack för era svar och för den lite komiska men mkt informativa länken om järnbakterier. När jag fnissat klart sprang jag ut och kollade och jo, hinnan spricker upp och bildar små små flak. Men det enda kruxet är att jag inte tycker det luktar järn utan olja..... Men jag kanske inbillar mig. Jag vill ju hemskt gärna tro att det är järnbakterier (för det är inte farligt hoppas jag?) Jag får kalla in lite fler näsor som får lukta.
Men om det nu skulle vara olja, beter sig ytan på olja likadant då som järnbakterier när man kastar i en sten, eller blir det inga flak?
ååååh nu låter det lite rörigt... hoppas nån hänger med... :p
 
Nu har jag googlat lite mer på järnbakterier och mycket talar ju för att det är det (tack och lov)
Ska sniffa lite mer imorgon....
Tusen tack för era svar!!! Ni anar inte vilken lättnad jag känner (y)
Jägarns va gött det är med såna här forum.. man slänger ut en fråga och så vips har man fått svar och lärt sig nåt nytt. (hade f.ö aldrig hört talas om järnbakterier förut, men nu vet jag)

Återigen tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.