Visar den aktuell temp också eller mäter ni med egen vattentempmätare?
 
shadowfire skrev:
Visar den aktuell temp också eller mäter ni med egen vattentempmätare?
Den visar aktuell temp, men filtrering eller värme måste vara på så att vattnet cirkulerar via pumpen. Annars visas bara temperaturen på det nedkylda vattnet i pumpen.
 
lol, började inget vidare för mig, innersta luftfackssömmen i locket small när jag blåste upp den. Nu ser locket ut som ett tefat istället, men får se hur det fungerar. Fungerar det som det ska ändå, så vart det ju nästan bra för nu rinner regnvattnet av locket med automatik :D

Får se om jag kör värme inatt och inviger med en ett morgonspa imorgon bitti.
 
shadowfire skrev:
lol, började inget vidare för mig, innersta luftfackssömmen i locket small när jag blåste upp den. Nu ser locket ut som ett tefat istället, men får se hur det fungerar. Fungerar det som det ska ändå, så vart det ju nästan bra för nu rinner regnvattnet av locket med automatik :D

Får se om jag kör värme inatt och inviger med en ett morgonspa imorgon bitti.
Oj då! Men hur gick det till, dålig kvalitet på svetssömmen eller? Man ska ju bara fylla luft till 85% hur man nu ska veta när 85% är uppnått? Men luftslangen man använder har ju en typ av ventil som jag trodde skulle motverka att man kunde överfylla. Locket har ju bara en luftventil, håller det luften överhuvudtaget om det är hål på det?

Reklamation skulle jag vilja hävda!
 
mykie skrev:
Oj då! Men hur gick det till, dålig kvalitet på svetssömmen eller? Man ska ju bara fylla luft till 85% hur man nu ska veta när 85% är uppnått? Men luftslangen man använder har ju en typ av ventil som jag trodde skulle motverka att man kunde överfylla. Locket har ju bara en luftventil, håller det luften överhuvudtaget om det är hål på det?

Reklamation skulle jag vilja hävda!
Till 80% var bara för att man ska justera hålen/anslutningarna, sedan står det i manualen att man ska fortsätta blåsa upp tills de är tillräckligt fyllda, vad det nu innebär. Jag utgick att utblåset på själva munstycket var till för att skjuta ut övertryck. Fungerade ju fint i själva poolen, men som sagt, locket sa bara "poff" :p

Sedan har jag en liten läcka nertill vid luftanslutningen till bubblorna, men lite svårt att se exakt var den är nu när det regnar ute samtidigt.

17 grader har den nått nu iaf. Jag noterade att det blir lätt glipor mellan locket och poolen och vi vet ju var värme tar vägen o läcker ut (uppåt). Även om man spänner ner locket alltså så får jag in en hand här o var mellan spännena. Det torde bli snäppet bättre effekt om man lägger ett material mellan locket och poolen som tätar bättre. Jag har sett att andra har gjort så med sina uppblåsbara SPAn, antingen lagt en stor filt eller en tät presenning över och därefter spänt över locket.

Blev nästan sugen på att köpa hem lite 30mm frigolit och göra ett eget "innerlock" :)
 
shadowfire skrev:
Jag noterade att det blir lätt glipor mellan locket och poolen och vi vet ju var värme tar vägen o läcker ut (uppåt). Även om man spänner ner locket alltså så får jag in en hand här o var mellan spännena. Det torde bli snäppet bättre effekt om man lägger ett material mellan locket och poolen som tätar bättre. Jag har sett att andra har gjort så med sina uppblåsbara SPAn, antingen lagt en stor filt eller en tät presenning över och därefter spänt över locket.

Blev nästan sugen på att köpa hem lite 30mm frigolit och göra ett eget "innerlock" :)
Har inga glipor med mitt. Du tror inte det kan bero på att ditt lock sa "poff" ;)
 
Jag har inga glipor på mitt heller, men efter mitt test utan vatten så försvann det luft från botten på 2 dagar så pass mycket att det irriterrar mig. Men jag fyllde på det i förrgår och vi badade i går kväll och jag kommer låta det vara en vecka sen får vi se om jag orkar ha det så eller om det blir reklamation. Jag tycker ju att du borde reklamera ditt direkt. Vad det gäller sittplatser så funkar det bra utan riktiga bara det är luft kvar :)

Själva spa upplevelsen tycker jag är mycket bra -allt duschande som det blir när 4 i familjen ska springa in o ut före och efter.

/ Nicke
 
Med glipor menar jag inte synliga sådana, utan att du just kan få in handen mellan. Eller har ni lyckats spänna ner locket så pass bra att det är riktigt, riktigt tätt? Jag tänker liksom på en termos där locket inte är helt åtskruvat, den tappar ju värmen riktigt fort.

Vad gör att ni kör med 38 grader och inte 40 för den delen?
 
shadowfire skrev:
Med glipor menar jag inte synliga sådana, utan att du just kan få in handen mellan. Eller har ni lyckats spänna ner locket så pass bra att det är riktigt, riktigt tätt? Jag tänker liksom på en termos där locket inte är helt åtskruvat, den tappar ju värmen riktigt fort.

Vad gör att ni kör med 38 grader och inte 40 för den delen?
Jag får också in handen om jag trycker lite. Tror inte det är möjligt att få så tätt som du pratar om, det är ju trots allt en uppblåsbar pool vi pratar om och den flexar ju lite. Att jag håller mig på 38° beror på att jag tycker det räcker, 40° blir lite för varmt för mig plus att det drar massa energi.

Jag har inte mitt lock hårt spänt, det sluter tätt när det bara ligger på. Jag spänner ner det lite så att inte vinden ska ta tag i det.
 
Så var premiärdoppet fixat. Har tyvärr inte byggt nya altanen ännu, så jag ställde SPA't i trädgården. Det såg hyffsat plant ut, men icke, 800kg senare så lutade det en aning. Får bygga ett sporadiskt trädeck bara i väntan på att göra om altanen framöver. Behöver det även då Flossy min gräsklipparrobot satte ilfart mot SPA't, hmmz..

Uppvärmningen tog lite tid, men fungerade rätt bra ändå. Får nog hålla med om temperaturen, hoppade i plurret på 38 och det var varmare än vad jag väntat mig. Särskilt med solen gassandes i ansiktet med. Undertiden jag körde bubblet så sjönk tempen till 34, men när jag sedan körde på värme o filter igen så steg den till 36 nästan direkt.

Nu förstår jag hur man skulle sitta i den, den var inte så djup som jag hade trott, utan man sitter ju på botten. Mjukt o skönt dock, men blir såklart lite trångt om man är flera personer. Enligt spec så är den till för 2 vuxna & 2 barn. Hade den varit högre och haft någon form av sittplats så hade 4 vuxna fått plats med lätthet, men det blir nog ormgrop. Tre borde gå rätt OK, får ta o prova!

Var riktigt skönt o lägga sig o sträcka ut benen och jag tyckte nog det var mer tryck i bubblet än vad jag hade väntat mig. Går inte o jämföra med jetstrålar a'la högtryck, men för att stimulera blodcirkulation, stävja träningsvärk osv, ja absolut. Efter en kvarts bubbel så nog tusan kändes det i min kropp iaf. Nu gäller det bara att marknadsföra detta och få hit singeltjejerna på relax i sommar :D
552903_10150961753688428_649563427_11979950_1514057055_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser riktigt nice ut :cool:... hoppas du får ett nytt lock sen av Rusta bara.
Tänk på att tempen när man har bubbel igång inte visar temperaturen i poolen, bara tempen på det vatten som står still i pumpen!

Själv tar jag en badfri kväll idag, grannarna har börjat kalla oss för SPA-familjen :surprised: ... men imorgon kör vi igen. Har satt på värmen nu ikväll på 34°, tänkte låta den stå och gå till imorgon för att kolla förbrukning med kontinuerlig drift.
 
Som sagt ser nice ut..

Angående ditt sporadiska däck som du tänker bygga så kan jag säga att jag byggde ett idag så den befintliga altanen blev som ett L 2x2,5 blev det, själva ramen är 45x120mm reglar och trallen 28x120mm blev mycket bra om jag får säga det själv :)
pool.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med trallskruv och lite grövre skruv för reglarna så gick det på 1100:- och i morgon ska jag köpa virke för insyns skydd eller vad man ska säga.. Kan lägga ut en bild till när det är klart. Tyvärr ser det snett ut just nu bara för badet ser snett ut efter vattnet pressat på ena sidan när det stod snett eller så fyllde jag på lite för mycket luft. Men det försvinner när staket/insynsskyddet kommer runt om. Tur att det är lätt att fylla på och ur..

Blir intressant att se dina resultat på el förbrukningen har inte orkat kolla själv så det är perfekt att du kollar Mykie.

/
 
Redigerat:
Kunde inte låta bli, utan tog ett nattbad med nu, dock utan bubbel. Var riktigt kyligt ute, så var kallt de första stegen ut från huset och ner till SPA't, men sedan blev det precis tvärtom. 39 grader i vattnet och det kändes nästan för varmt, skar sig rejält mot den nerkylda kroppen.

Ångade riktigt duktigt från det varma vattnet mot den kalla uteluften, stod som en rökpelare från poolen.. men jävlar vad nice o bara ligga i plurret o titta på en stjärnklar himmel i precis total tystnad (nåja jag lät pumpen fortsätta filtrera/värma så den brummade lite).

Jag får nog hålla med om att 38 grader räcker. Stängde av rubbet nu för att se hur det ser ut imorgon bitti temperaturmässigt.

Funderar lite på hur man ska göra i sommar, en varm sommardag borde det ju gynna energiförbrukningen rejält att låta locket vara av och solvärma vattnet och slå på pumpen först mot kvällen, men spa't var känsligt för långvarig skarp sol stod det i manualen. Sedan skulle man haft ett nät o lägga på isf för att slippa alla kusar.

Har ni funderat något på det?

Å ja, bra där ekcin73, du byggde i princip exakt det jag själv tänkte göra. Har dock inte bestämt mig för insynsskydd/staket, men när du säger det nu så kanske det vore trevligt med.
 
Tappade 4 grader inatt från 38 till 34 med pump osv helt avstängd och rätt kyligt ute, var kanske 5-6 grader bara. Jämför jag med inomhustemperaturen i kåken där jag har värmen avslagen så sjönk den med 1 grad samma period. Tyckte inte det var så farligt, ändå två timmars uppvärmning för att få den tillbaka till samma temp igen. Skulle vara intressant att mäta energiförbrukningen då den "håller" värmen kontra om man stänger av och värmer upp.

Dock står ju poolen direkt på marken och får markkylan samt att jag fortfarande tror på att man skulle kunna göra mer för att isolera värmen som läcker uppåt. Ska nog fara o handla trall+reglar samt slänger nog dit lite frigolit och isolerar bort lite markkyla även om trallen får upp poolen från direktkontakt iaf.
 
Coolt med natt badande. Blir nog ett nån stjärnklar natt fram över. Åkte och handlade lite virke till idag så nu börjar det likna nått..

Ett litet spa hörn av altanen.

pool2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
pool3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag kommer nog att reklamera mitt bad på måndag pga luften som försvinner lite väl fort så får vi se vad som händer. Tydligen måste man ringa någon Bad/badrummsavdelning på rusta det räckte inte att åka dit.

Jag är också lite intresserad av olika senario när det gäller elen men kommer nog hålla mig till att ha ca 38 fre lör och möjligen söndagar annars bara rening 2 timmar per dag.
/Nicke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.