GordonE, jag förstår.
Slagisen är iaf starkare än min BTD141'a. Så jag tror att detta är makitas senaste modeller av borstläsa maskiner. Ibland önskar man att man bodde i Usa. Lycka till med maskiner och resan.

Mvh Mattias
 
Ska vi vara nöjda nu?

Jag är inte nöjd, har verkligen hoppats på att de ska släppa en batteridriven fogspruta till LXT serien.
Milwaukee, Panasonic, DeWalt, Ryobi, Kress, Skil, och förstås Sika har det.

Är ni LXT ägarna med på att massmaila Makita och kräva en fogspruta också?
 
P
jag är på det mailet (y)

vet inte om jag gillade den nya makita bdf459.. tyckte den såg högre ut än tex bdf453/456..
dom har byggt på nån cm vid batterifästet.. kan de vara för det där flashiga brushless loggan skulle få plats :rolleyes: MEN det är väll som med allt annat.. man kan inte nobba en produkt innan man köpt den :surprised:

annars ser det ut som att dom kommer med en ny batteriserie med.. och ny laddare med som man ser i denna PDF. vet det varit prat om laddaren tidigare här på BH
http://www.makita.biz/product/category/cordless/td126_td127/index.html#1
 
P
ang radion, är det nya bara en liten facelift samt att den passar fler av batterierna som skiljer? ni skriver om att både köra batteri samt 230v.. men det kan ju gamla radion med..
tycker nog dom kunna satt dit en usb ingång för att motivera uppgradering men då finns ju bosch värsting som har allt.. ja inte solfångare och wifi men det är säkert bara en tidsfråga innan den har det med :rolleyes:
 
Ang den nya radion: Har dom flyttat AUX.ingången som sitter inne i batterifacket så att den går att använda?
 
pleqtiz skrev:
....annars ser det ut som att dom kommer med en ny batteriserie med.. och ny laddare med som man ser i denna PDF. vet det varit prat om laddaren tidigare här på BH
[länk]
Är det verkligen en ny batteriserie? BL1811 heter det där, och fästena ser rätt lika ut som nuvarande BL1815 och 1830. Men själva packen är lite fyrkantigare, kanske bara en designjustering??
 
Korvgubbe
Matix skrev:
Förresten, hur lyckades du få igenom köpet? Har du kanske någon som du känner i US som skickar hem paketet till dig?
Kan ej beställa då man inte kan ange adress utanför US. Blev ju lite sugen på detta paket och framförallt de tre batterierna.... bra pris!!!

/Mattias
Det finns gott om firmor i USA som pysslar med just detta. Du beställer till deras adress istället för din egna och sen skickar de vidare paketet till den adress du vill. Mot en liten kostnad förstås, men om man ens funderar på att beställa från USA så brukar prisskillnaden vara tillräckligt stor för att det ändå ska löna sig.
 
Vad är det nya med laddaren? Jag kan inte ens titta på hemsidan (iphone). Någon som har lust att upplysa mig? :D
 
Vadå, kommer inte de gamla batterierna passa i de nya serierna? Rätt kass i sånt fall.
 
Som jag förstått det handlar det inte om en ny serie för att ersätta LXT utan en komplement, ett slags instegsmodell som ska vara betydligt billigare än deras proffsserie. Antar att de ville göra det lite tydligare genom ha olika batteriserie likt grön & blå Bosch. För Makitas tidigare lågbudgetmaskiner blev sällan riktigt billiga p.g.a. de hade samma batteri & laddare som proffsserien.
 
Ok, men ändå oroväckande, tänk om de lanserar saker som de tycker bara passar för deras lågbudget och inte släpps till LXT.
 
Nja, de senaste gångerna har Bosch först släppt ut saker till gröna serien och senare lanserat i blå version. Sist var det pelarborren, känns som att den borde komma i blå utförande om det visar sig att intresset för den gröna är stort nog. Kan nog bli ett slags testserie. Så jag tror inte denna serie är ett "hot" mot LXT. Historiskt har man inte bytt batterifäste och laddare hursomhelst utan bara när en ny batteriteknik tagit mark. I och med att Makita hårdsatsar på LXT serien med en massa nya maskiner så kan vi nog vara lugna i många år till.
 
pleqtiz skrev:
jag är på det mailet (y)

vet inte om jag gillade den nya makita bdf459.. tyckte den såg högre ut än tex bdf453/456..
dom har byggt på nån cm vid batterifästet.. kan de vara för det där flashiga brushless loggan skulle få plats :rolleyes: MEN det är väll som med allt annat.. man kan inte nobba en produkt innan man köpt den :surprised:

annars ser det ut som att dom kommer med en ny batteriserie med.. och ny laddare med som man ser i denna PDF. vet det varit prat om laddaren tidigare här på BH
[länk]
Jag är också på det emailet :)
Det funkade ju med kexmaskinen, till sist ;)

När det gäller det nya batteriet så är det en 1,1Ah variant, lågbudget, som sagt. Men det är inte nytt för makita, dom hade sin vita serie med 1,5Ah batterier i halv storlek.

Dom lär knappast byta batteridesign, göra något inkompatibelt och samtidigt behålla lxt beteckningen.

Ja vi kan, förhoppningsvis, känna oss trygga i lång tid, med tanke på hur stor denna serie blivit. Det kunde man inte tro när jag satsade på dessa ungefär när de först dök upp på marknaden. Så rätt det blev :)

Borrhammaren står på min villhalista, men det tar nog ett tag innan jag känner att jag kan motivera den. Får se vad en z-modell kostar vid nästa trip över pölen, kanske.
 
Då är vi tre. Ska vi maila var för sig eller ska det vara en gemensamt formulerad mail med allas underteckning? Och ska det till Makita Sverige eller direkt till Japan? Vad tycker ni?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.