R
Hej,
Har en motorsåg av märket Partner/Electrolux. Den har stått i ett par år men använde den idag. Den startade fint och gick bra på det som fanns i tanken. När sen tanken var tom så hällde jag på helt ny färdigblandad akrylatbensin. Såg då att de flöt upp nåra gråa små slamsor. Därefter blev motorn svårstartad, och dör helt plötsligt på tomgång ibland. Nu vet jag inte om slamsorna är problemet men hur rengör jag tanken, finns de nått man kan hälla i? Finns de andra felkällor?
 
Jag skulle bara hälla i ett par deciliter bensin, skaka om och tömma ut. Och sen upprepa det hela några gånger.
 
Min erfarenhet är att motorerna brukar knorra lite när man byter till alkylatbensin men efter någon tank så går de som vanligt. Det sägs att alkylatbensin har en förmåga att lösa upp gamla avlagringar, vet inte om det är sant men det är den känslan man får. Skölj ur bensintanken med en slatt bensin som du sedan häller i något lämpligt kärl. Sedan kan det hända att du behöver rengöra förgasaren om det skulle ha löst upp något skit där, speciellt om sågen inte kördes tom innan den ställdes av sist.
 
R
Ja, jag får väl göra så, tänkte även hälla i lite sån där förgasarvätska som man häller i bränslet som visst ska rensa systemen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.