Sitter här och funderar på den sänkta fastighetsskatten.
Kommer priserna att gå upp på de fastigheterna som tjänar på sänkningen?
Borde ju rimligen bli så.
Vi tjänar cirka 8-9tusen på sänkningen, inga stora summor men ändå.
Detta motsvarar ju ett bolån på cirka 200Tkr, lågt räknat vid 4% ränta( är väl där den rörliga kommer att hamna inom ett år).

Om nu priserna fortsätter upp i snabb takt pga skattesänkningen, ja då känner sig kanske Riksbanken tvingad att höja räntan för att dämpa marknaden.

Hur går era tankar kring detta?
 
Exakt vad regeringen beslutar vet vi inte än. Men mitt stalltips är att man hellre låter bli att sänka skatter än spräcker en budget.

I debatten innan valet antydde högerblocket - som bekant - något i stil med att sänka fastighetsskatten genom att ersätta den med kommunal "avgift". Man talade också om att höja skatten på reavinst. Ytterligare ett sätt är att begränsa möjligheten att slopa "skattekrediten" vid köp av ny bostad inom Sverige.
 
billy_baver skrev:
Exakt vad regeringen beslutar vet vi inte än.  Men mitt stalltips är att man hellre låter bli att sänka skatter än spräcker en budget.

I debatten innan valet antydde högerblocket - som bekant - något i stil med att sänka fastighetsskatten genom att ersätta den med kommunal "avgift".  Man talade också om att höja skatten på reavinst.  Ytterligare ett sätt är att begränsa möjligheten att slopa "skattekrediten" vid köp av ny bostad inom Sverige.
Men budgeten är ju lagd.
Nu skall den bara röstas igenom riksdagen och där har regeringen majoritet.

Skatten på mark blir ju 2kr per kvm och max 5000kr.
Och detta skall gälla from innevarande år.
 
Jag har inte sett bekräftat (eller dementerat) om utspelet om de kommunala avgifterna införs. Antar att det avspeglas i den kommunala skatteväxlingen.
 
De kommunala avgifterna kommer väl inte förrän fastighetsskatten tas bort helt?
Detta vet ingen när detta kommer att inträffa.
 
Svårt att säga, men med tanke på att räntan lär fortsätta uppåt så tror jag det kommer att ta ut varandra och inte påverka priserna så mycket. grundtipset idag är att räntan ökar 1 procentenhet till nästa sommar och ytterliggare 50 punkter nästa höst, vilket mer än tar ut skattebegränsningen.
 
Exakt, Parkakungen!  Om och när fastighetsskatten försvinner står skrivet i stjärnorna, eller i någon hemlig agenda...

Men för att återknyta till grundfrågan:  Jordbrukspriser kommer att börja dala.  Just jordbrukstaxerade fastigheter har varit attraktiva för den som vill slippa betala såväl fastighetsskatt som förmögenhetsskatt.  Försvinner dessa skatter kommer "trottoarbönderna" att sadla om till investeringar med högre avkastning.  
 
ErikL skrev:
Svårt att säga, men med tanke på att räntan lär fortsätta uppåt så tror jag det kommer att ta ut varandra och inte påverka priserna så mycket. grundtipset idag är att räntan ökar 1 procentenhet till nästa sommar och ytterliggare 50 punkter nästa höst, vilket mer än tar ut skattebegränsningen.
Men den höjningen är ju redan inskriven i dagens priser.

Det som tillkommit sedan budgeten är ju att fastighetsskatten skall sänkas.
 
Men den höjningen är ju redan inskriven i dagens priser.
Nej, inte för småhus. Om privatmarknaden fungerat på det sättet hade du sett en kraftig priskorrigering över natten i januari när riksbanken meddelade att de skulle börja höja räntan för att på 2-3 års sikt nå en neutral nivå.

Självklart ser folk till att ha marginaler, men i ett läge när räntan verkligen är 1-2 procentenheter högre vill banken förstås se att man har samma marginaler över den högre räntan också om man ska teckna nytt lån.

Normalt räknar man att det tar ca 6-12 månader för ränteförändringar att slå igenom både på husmarknaden och inflationsförväntningar. Det är främst därför riksbanken höjer 25 punkter i taget istället för att vänta ett år till och sedan höja 2-3 procentenheter direkt.
 
ErikL skrev:
Nej, inte för småhus. Om privatmarknaden fungerat på det sättet hade du sett en kraftig priskorrigering över natten i januari när riksbanken meddelade att de skulle börja höja räntan för att på 2-3 års sikt nå en neutral nivå.
Kanske du fick se också, kanske inte över en natt. Men nog hade priserna stigit mera om riksbanken hade gått ut och sagt att räntan skall lämnas orörd 2 år framåt.

Så jag tror du har fel. En räntehöjning är redan inprisad.
 
Så jag tror du har fel. En räntehöjning är redan inprisad.
Det är förstås inte omöjligt, men i så fall kommer riksbanken bara att se sig tvingad att höja ännu kraftigare än vad markanden tror idag - det är för övrigt just vad flera analytiker tror att avskaffad fastighetsskatt kan leda till.

Oavsett vad man tycker om det har RB idag ett uttalat mål att kyla av utvecklingen på fastighetsmarknaden, och om 4% inte räcker finns både 5,6,7 och 8% reporänta.  Ett scenario är förstås att RB helt kapitulerar och låter priserna skena, men det är betydligt troligare att höjningarna fortsätter tills man får marknaden dit man vill.
 
Tror inte Riksbanken kan fortsätta höja reporäntan bara för att dämpa bostadsmarknaden.
De har ju faktiskt ett inflationsmål som är mycket viktigare.
Om deras inflationsmål håller så kommer Riksbanken ha mycket svårt att motivera en räntehöjning pga bostadsmarknaden.
Höjer de räntan mer då så dämpar de ju hela ekonomin. Och då blir det liv i luckan.;)
 
Jag är ute och letar hus varje söndag, underbar sysselsättning föresten med två skrikande barn.. Men min reflektion efter denna helgs "arbete" är att det verkar som ett uppdämpt behov har frigjorts.

De hus jag var och tittade på hade _fullt_ med intressenter, vilket inte alls var fallet för bara någon vecka sedan.

Att sedan budgivningen är hysterisk är väl en naturlig följd tyvärr. Jag personligen är övertygad om att alla som ger bud över min nivå på "mina" hus är i grunden elaka och inte kan räkna.. eller så är jag bara förbannad att jag har för lite inkomst/förmögenhet..

Grundanalysen är dock att detta torde vara övergående. Folk vet nu vad som gäller avseende skatterna och därför är det för tillfället fler som är ute och shopar. Borde dock lugna ned sig tämlgen snart, annars vetif*n vad man ska göra :(

/Magnus
 
Jag personligen är övertygad om att alla som ger bud över min nivå på "mina" hus är i grunden elaka och inte kan räkna.. eller så är jag bara förbannad att jag har för lite inkomst/förmögenhet..  
Du har så rätt så, det finns så många elaka människor där ute som dessutom har dyskalkyli  ;).

//Impossible
 
ParkaKungen skrev:
Tror inte Riksbanken kan fortsätta höja reporäntan bara för att dämpa bostadsmarknaden.
De har ju faktiskt ett inflationsmål som är mycket viktigare.
Om deras inflationsmål håller så kommer Riksbanken ha mycket svårt att motivera en räntehöjning pga bostadsmarknaden.
Höjer de räntan mer då så dämpar de ju hela ekonomin. Och då blir det liv i luckan.;)
-------------------
Jag tror också att RB och chefen där är ganska uppbundna till vad som händer i omvärlden. Men visst kan fastighetsmarknaden verka som motor till ränteförändringar
för som man säger; -kyla ned ekonomin- Men jag tror nog att jobben och industrin just nu är viktigare för landet. Den nya regeringen säger juh så.
Ganska kul faktisk, när regeringen och RB har olika mål och funderingar.
Men kommer det att ske räntehöjningar till 6--8%, då har det med all säkerhet hänt något förutsägbart i västvärlden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.