Vet ni om det finns hustillverkare som ställer sig mer eller mindre positiva till källare?
Samt vad uppskattar ni att det skulle kosta per kvadratmeter?

Är sugen på källare av lite olika skäl:

- Vill ha ett dedikerat, isolerat och mörkt biorum
- I framtiden kunna bygga en större relaxavdelening
- Eventuellt flytta ner tvättstugan så man slipper oljudet i bostadsmiljön
- Förvaring! Många nya planlösningar verkar tro att man inte äger nåt mer än ett bord i princip
- Hobbyrum
- Vinkällare

Är källare helt uteslutet idag? Personligen tycker jag det är ett klockrent komplement till bostaden.

Biorum har hög prio om jag ska bygga hus, har vant mig att se filmer på min 92" duk :)
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
Jag har haft hus med källare och jag vill inte ha det igen. Hur noga man än är så kommer du eller någon annan som har huset få problem med vatten eller andra sorters skador relaterat till att du är under¨marknivån.
Billigare och enklare att bygga ovan mark.
 
Vilket skitsvar!
De flesta hustillverkarna vill nog sälja. Konstruktionsmässigt skiljer det sig inte mycket åt vad man väljer för grund. Den extra kostnaden för att ha källare är att gräva 2 meter extra samt att gjuta/mura väggarna + ett bjälklag. Tyvärr vet jag inget om priser, blev bara irriterad på "källare är kass" svaret. Jag har källare och kommer aldrig någonsin ha ett hus utan.
 
  • Gilla
Tamazin och 7 till
  • Laddar…
thojak skrev:
Jag har haft hus med källare och jag vill inte ha det igen. Hur noga man än är så kommer du eller någon annan som har huset få problem med vatten eller andra sorters skador relaterat till att du är under¨marknivån.
Billigare och enklare att bygga ovan mark.
Ja det var inget bra svar.

Med tanke på att man kan lägga en ordentlig dränering, uppvärmd platta och utvändig isolering så borde det absolut inte blir några större problem.

Däremot så är det väl kommunerna som inte vill lägga avloppet så djupt på de nya områdena, i vår kommun är det förbjudet att bygga källare just för den saken.
 
En riktig källare är guld värd. Platta på mark, eller källargolv tar ut varandra prismässigt. Det som kostar extra är grävningen, du skall ner djupare, murning av källarväggarna och isolering av källarytterväggen om du vill ha ett bra klimat därnere. Kostnaden beror delvis på storleken (ytan) av huset. Måste du köra bort massorna eller kan du skänka bort dem? Kanske kan du planera ut tomten? Att gissa vad det kostar är svårt. Beror mycket på vad man får för entreprenörer. För några år sedan kostade en ordinär källare här uppe ca 350.000. I Stockholm torde det vara betydligt dyrare. (Kanske även längre transporter).
 
  • Gilla
Flamso
  • Laddar…
Som nämnts tidigare så är källare dyra kvadratmetrar.
Dessutom ökar risken för fukt i utrymmena och med tanke på att de flesta kommuner har högsta dämningshöjd på sina dagvattenledningar i gatunivå så finns risken för översvämningar att ta med i avvägningen.
Många kommuner har dessutom förbud mot nybyggnad med källare i vissa områden just pga. att de inte vill ta på sig ansvar vid ev. översvämningar.

Enda "vettiga" skälet till att bygga källare är om man vill ha fler kvm yta än vad man får plats med på tomten ovan mark. Då kan det vara vits att överväga källare.
 
  • Gilla
forsberg1988
  • Laddar…
BigGitt har samma funderingar som TS och har dragit igång två trådar om detta. Här är en länk till den ena.
 
>Som nämnts tidigare så är källare dyra kvadratmetrar.
HELT FEL. Mycket billigare /m2 än att förlägga dem ovan mark.

>Dessutom ökar risken för fukt i utrymmena
HELT FEL. En korrekt byggd källare har lika mycket fukt som övrig byggnadtion.

> och med tanke på att de flesta kommuner har högsta dämningshöjd på sina
> dagvattenledningar i gatunivå så finns risken för översvämningar att ta med i avvägningen.
SÅDANT måste naturligtvis tas med i planering. Pss som en del inte tillåter 2-planshus inom vissa områden !!!

> Många kommuner har dessutom förbud mot nybyggnad med källare i vissa områden just pga.
> att de inte vill ta på sig ansvar vid ev. översvämningar.
HAR INTE med frågan att göra. Om det inte är tillåtet så är det inte, pss som 2-3 våningshus, eller 300m2 schabrak.

> Enda "vettiga" skälet till att bygga källare är om man vill ha fler kvm yta än vad
> man får plats med på tomten ovan mark. Då kan det vara vits att överväga källare
HELT FEL. Källare är mycket billigare i uppvärmning. Källare medger lättare mörkläggning. Källare medför ofta stora fritidsutrymmen såsom verkstad, relax, bastu. Källare medför förrådsutrymmen som helt förbises i modern ovanmarksproduktion. Källare medför underbar svalka på varma sommarkvällar.

Det finns inget som är emot källare.
 
  • Gilla
Lejon22 och 8 till
  • Laddar…
Problemet med fukt lätt ju inte vara ett problem på väldigt många år så länge inte huset byggs på en plats som är olämplig för källare. Om du sedan har stengolv och putsade väggar slipper du oroa dig för att konstruktionen ska ruttna.
Ventilationen ser förhoppningsvis till att luften och luftfuktigheten är fräsch.

En fördel med källare är att alla rördragningar kan dras tillgängligt för framtida reparationer och om avloppet måste bilas fram blir det i källaren och inte på antréplan. Fast dessa fördelar är nog mest aktuella för nästa ägare..
 
largab skrev:
>Som nämnts tidigare så är källare dyra kvadratmetrar.
HELT FEL. Mycket billigare /m2 än att förlägga dem ovan mark.

>Dessutom ökar risken för fukt i utrymmena
HELT FEL. En korrekt byggd källare har lika mycket fukt som övrig byggnadtion.

> och med tanke på att de flesta kommuner har högsta dämningshöjd på sina
> dagvattenledningar i gatunivå så finns risken för översvämningar att ta med i avvägningen.
SÅDANT måste naturligtvis tas med i planering. Pss som en del inte tillåter 2-planshus inom vissa områden !!!

> Många kommuner har dessutom förbud mot nybyggnad med källare i vissa områden just pga.
> att de inte vill ta på sig ansvar vid ev. översvämningar.
HAR INTE med frågan att göra. Om det inte är tillåtet så är det inte, pss som 2-3 våningshus, eller 300m2 schabrak.

> Enda "vettiga" skälet till att bygga källare är om man vill ha fler kvm yta än vad
> man får plats med på tomten ovan mark. Då kan det vara vits att överväga källare
HELT FEL. Källare är mycket billigare i uppvärmning. Källare medger lättare mörkläggning. Källare medför ofta stora fritidsutrymmen såsom verkstad, relax, bastu. Källare medför förrådsutrymmen som helt förbises i modern ovanmarksproduktion. Källare medför underbar svalka på varma sommarkvällar.

Det finns inget som är emot källare.
För en källarfantast låter det här väldigt trevligt om man nu ska bygga hus någongång. Men har du några mer konkreta siffror att backa upp det med? Vad är t.ex. skillnaden i kostnad att bygga 150 m2 platta på mark (för att ställa ett hus på) mot för att bygga 150m2 oinredd källare (för att ställa ett hus på)?
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
F
Jag försökte utnyttja hur marken föll och byggde källare / suteräng under en del av huset. Dom 50 kvadraten jag byggde kostade mig runt 150-200 000kr. En kvadratmeterkostnad på max 4000kr/m2. Då är det med fullisolerad platta, uppmurat med 250mm LECA, platon och utvändig isolering som borde ha varit tjockare men det är knappast där pengarna ligger och 20cm tjockt betongvalv, putsat och målat invändigt men inget övrigt. Mycket eget jobb.Synd att jag bara använder det som förråd/verkstad.

Jag är inte det minsta orolig för min källare, golvet ligger 1 meter över grannens golv, byggt på sprängsten och inga orgniska material. Det jag ångrar är att jag inte byggde lite större och utnyttjade det extra utrymmet till stor tvättstuga, relax, biorum, snickarverkstad, gör hur jävla mycket oväsen ni kan ungjävlar rum mm.

Tror dock att man skall vara ganska säker på att tomten är lämplig för källare och att man kan schakta för rätt pengar annars tror jag att det blir dyrt ganska snabbt.
 
> Men har du några mer konkreta siffror att backa upp det med?
Kolla den andra källartråden. Där nämns siffror.
 
F
Är det mig du syftar på så är det nog tunnt med uppbackade siffror. Finns men att leta upp det är extremt oprioriterat. Men då det inte ingår nån inredning och ca 70% är eget arbete så skulle jag säga såhär:

Jag har självbärande platta(inga innerväggar i källardelen) på 20cm med dubbelarmering, stål år dyrt. Med formning, ungefär 1,7ggr så mycket betong och betydligt mer än dubbelt upp på armeringen, man kan så klart dra ner på isolering av en sån platta. Vilket som så är den plattan ungefär dubbelt så dyr som en vanlig platta på mark. Det finns andra sätt att göra det på som är smidigare och antagligen billigare men jag hade formningsvirke och formplyfa, därav valet med självbärande valv.

4 ton murbruk bulk: Pris ? 4000kr känns bekant.....
80 m2 250mm LECA: 22-25000kr
platta källare: hemmaspikad form. betong 6m3 : 8000kr
armering: Har ingen aning då jag fick armering gratis till källarn.
isolering platta 20cm EPS: 8000-10000kr
Putsbruk : 6000kr
Platonliknande matta + lite allmäna tillbehör + dränrör : 5000kr
Isolering utvändigt EPS : 5000kr (kunde ha lagt mer här)
Murhjälp 12000kr (två duktiga polacker, med kvitto)
Putshjälp utvändigt: 4500kr (samma polacker)
Putsning invändigt: 8000kr ( två plolacker, en som kunde sitt jobb och en som antagligen behövde hjälp med att knyta skorna)
Elarbete, alla rör ingjutna i plattan och infrästa i vägg innan putsning
Lysrörsamaturer 7st Jula 1500kr
Dosor, slang, kabel, enkel elcentral mm: 5000kr (jag köper till entreprenörspris)
elektriker för inkoppling (inklusive lite annat som inte har med källarna att göra) 4500kr
Silikatfärg till väggar och tak: 3000kr
Hyra ställning, tombola, kärror mm: Ingen aning, gissar på att det landade på ca 5000kr totalt

Strax över 100 sen tillkommer extrapengarna för gjutna valvet, hyra av stämp mm och schaktarbete. Bärlager och makadam skall man också ha men det räknar jag bort då man ändå hade torskat på det med ett hus utan källare.

Det haltar lite och jag har säkert glömt bort en hel del småsaker men jag har min källare på 50m2 (och 2,60 i takhöjd) för strax under 200. Dyrt eller billigt? Jag har lagt obeskrivligt många timmar på det och bara tagit in hjälp när det varit moment jag vet att jag inte kan själv eller tiden har varit jävligt kritisk, utnyttjat varje kontakt jag kunnat uppbringa för att få skapliga priser mm. Vill inte höra att jag för 200 000 kunde suttit i en solstol och tittat på när nån annan gjort jobbet.

Har inte läst den andra källartråden med priser, länk?
 
Funderar på att bygga ett eksjöhus prio 2 på 144kvm och om det inte är för dyrt och om kommunen tillåter det även bygga en källare, kanske inte behöver vara lika stor, men kanske 80kvm (borde räcka till biorum, vin/matkällare och förvaring). Vad tror ni det landar på i extrautgifter inkl lite el/nätverksdragning och så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.