Har ritat och kalkylerat på ett hus som vi tänkt bygga i sommar och det skulle vara intressant att höra hur era kalkyler höll nu när ni har facit i hand.

Flera säger till mig att det blir alltid dyrare och det vet jag men jag tror ändå att min kalkyl skall klara sig ganska bra.

Skriv vad ni hade för kalkyler och vad det slutade på ::)
 
Vi har inte byggt färdigt ännu, men det ser ut som ursprungskalkylen spricker med 1,2mkr..... jag hade nog gjort en bättre kalkyl i sömnen än den vi fått..suck
 
jösses det var ingen dålig miss i beräkningarna, hur kunde det bli så fel ?
Tråkigt :-[ hoppas det går bra och blir fint i slutänden ändå.
 
H
oj oj....
så pass mycket hoppas jag verkligen inte att våran kalkyl spricker med.
*glurp* :surprised:
 
våran kalkyl ser ut att hålla bra hittils :D
 
Ett tips är att göra PERT estimat för varje post i er kalkyl och sedan räkna med PERT värdet när ni summerar.

PERT = (Minsta Troliga pris + 4*Troligt pris + *Högsta Troliga pris)/6

exempel:
Minsta Troliga pris = 150 000
Troligt pris = 220 000
Högsta Troliga pris = 380 000

PERT = (150' + 4*220' + 380')/6 = 235'

Finns även andra avarter av PERT formler där man tar höjd för det ena eller andra (typ multiplicerar det högsta värdet med 2 och det troliga med 3 istället för 4)


 
Vår kalkyl har inte hållit, mest pga tillval vi gjorde efterhand. Men även pga för lågt räknade markarbeten. Extra eltillval hör också till de poster som dragit iväg en hel del över vad vi räknat med. Vi har spräckt kalkylen med ca 400.000 kr.
 
;D ;D ;D kalkyl?! Du skämtar... ;)

Tyvärr drar det iväg, detta p.g.a att vi hela tiden "hittar på" en massa nya saker, så det är ju helt vårt eget fel... Vi ligger säkert 500 000 över ursprungskalkylen.

Självklart kan en kalkyl hållas, men det är svårt, eftersom man gärna kommer på saker efter hand ju mer insatt man blir i sitt husbygge. Det finns så många tillval och fiffiga lösningar som dyker upp. Det gäller att prioritera rätt.

:)
 
Problemet är väl att få med allt i kalkylen. Är det första gången man räknar på ett hus är det ännu svårare.
 
Jag brukar göra en WBS (Work Breakdown Structure) i de projekt där jag är projektledare.
Detta är en hierarkisk nedbrytning av det man vill åstadkomma.
"Topp nivå" skulle kunna vara "Mitt Drömhus"
Undernivåer till denna skulle kunna vara "Grundarbete" "VVS", "RUM1", "RUM2", "RUM N", "KÖK"
Sen gäller det att hitta ytterligare undernivåer och när man når en nivå som man känner att man kan "ta på" ex.vis "I detta rummet går det åt XX meter VP rör a Y.50 KR per meter".
När man nått denna nivå så kan man använda dessa siffror och göra PERT estimat (sannolikhetsestimat) enligt inlägg ett par steg upp - och sedermera summera ihop alla kostnader och voila du har en kalkyl som du kan ta till banken med god tillförsikt. Dessutom så kan du använda denna kalkyl om/när du sitter i förhandling med olika husföretag för att se hur mycket påslag de har på matrial eller arbetstid och ifrågasätta deras rimlighet.

Mer info om WBS googla antingen med förkortningen "WBS" eller "Work Breakdown Structure"
 
Sedan är det ju det här med oförutsedda utgifter.

Idag råkade jag ut för en ny: Vägslitageavgift 3500 kr (sant!)

Lastbilar och annat som ska till byggplatsen sliter på vägarna, så därför har den lokala vägföreningen beslutat att alla som bygger måste betala 3500 kr för att kompensera för slitaget.

Det är inte heller så att denna avgift täcker om det sker någon skada på vägen när man bygger, utan det får man betala extra för, utan detta är bara för det normala slitaget.
 
Vi är halvvägs i vårt bygge och än så länge ligger vi 200 000 under vår kalkyl. ;D
Nu gäller det att hålla huvudet kallt och inte "lyxa" till det för mycket.
 
Vägslitageavgift! Tur att min vägförening inte kommit på det. Man kan ju undra hur pass relevant det egentligen är. SÅ förtvivlat många lastbilar behövs det väl inte och SÅ mycket sliter de väl inte på vägen? Fast det är ju en väldigt bra illustration till hur svårt det är att få med alla utgifter i sin kalkyl.
WBS är väl ett sett att tackla problemet. Men faktum kvarstår - det gäller att komma på vad som ingår. Gör man inte det spelar det ingen roll vilken metod man använder.
Tänk tex ett fönster. Det har man kanske pris på, säg 2500 kr. Men sen behövs det fönsterbleck, både över och under. Tänk på att de säljs i hela metrar, så du får kanske ett spill på 80%. Det behövs spik till blecken och skruv att fästa fönstret med. Drevremsa, bottenlist, fogmassa. Bräder till fönsterfoder. Färg till dem, och spik. Bräder till fönstersmygen. Färg att måla dem med och skruv att fästa dem med. Spackel att spackla över skruvhålen. En fönsterbänk. Konsoller till fönsterbänken. Skruv till konsollerna. Etc etc etc... Sen när du ska beställa fönstret får du veta att det är 4 månaders leveranstid, så du får köpa ett som är 300 kr dyrare. Sen tillkommer frakten...
Hur noga man än är är det nästan omöjligt att få med allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.