Bra, tack! Nu vet jag hur jag ska göra med panellisterna också. Då är det bara det här med bastufolien mot dom kaklade väggarna som jag känner lite oro över. Att det blir tätskikt på två sidor. Man kanske inte ska bry sig om bastufolien på innerväggarna? Utan bara köra med luftspalt?
 
genes skrev:
Bra, tack! Nu vet jag hur jag ska göra med panellisterna också. Då är det bara det här med bastufolien mot dom kaklade väggarna som jag känner lite oro över. Att det blir tätskikt på två sidor. Man kanske inte ska bry sig om bastufolien på innerväggarna? Utan bara köra med luftspalt?
Om du ska lägga på folie, så måste du göra det i hela rummet. âr det tätt så kommer det inte ngn fukt i väggen där. ska försöka att kolla vad jag hittar runt det här i byggrekommendationer...
(det skulle ha stått "panelera TAKET inn mot spikläkt för vägg".... i min förra post)

MVH
Sakke
 
I byggföreskrifterna för vägg mellan bastu och badrum (2002) så står det följande, från bastusidan: panel - läkt 20mm - folie(eller saunasatu) - isolation min 50mm - luftspalt som luftas mot loft/uppåt(eller rummet över det försänkta taket på bad/bastu) - väggskiva - tätskikt - klinker. Hittade inte beskrivning av de nya som kom 2010, men får intryck av att det är ungefär samma som gäller.

MVH
Sakke
 
Skit oxå... Då ska man tydligen ha luftning på bägge sidor... Även den mot tätskickt. Blir ju lite meckigt nu när den sidan redan är klar. Jag får försöka tänka ut något klurigt.

Tack för hjälp!

Mvh Andreas

Sent from my SK17i using Byggahus
 
Nja, på bastusidan är det väl bara panelet som skall ha luftspalt, inni väggen är det på badsidan i fall det kommer fukt i isolationen....
Bra om det har varit till ngn hjälp....
MVH
Sakke
 
panel - läkt 20mm - folie(eller saunasatu) - isolation min 50mm - luftspalt som luftas mot loft/uppåt(eller rummet över det försänkta taket på bad/bastu) - väggskiva - tätskikt - klinker.


Jag tänker bara på "luftspalt som luftas...". Det måste väl betyda att det ska vara en luftning mot kakelsidan också. Det jag fått lära mig är ju att man aldrig bygger igen en vägg med plast på bägge sidor. Även om väggen är torr och fin nu och inte släpper in någon fukt, så finns det ju alltid lite "egen" fukt i luften och det tror jag inte är bra.

Men då kanske den alufolien som beskrivs här ovanför är bättre? Men vad det ser ut som finns den bara på byggmax i Finland. Men den kan man säkert köpa på någon annan bygghandel här i Sverige.


Sent from my SK17i using Byggahus
 
Redigerat:
Vi tänker säkert på helt samma sak, jag klarar nog bara att inte uttrycka mig klart.
du har altså ångspärr eller tätskikt på bägge sidor, men väggreglarna går ju ofta förbi bastu/badrumstak då dessa ofta har ngt sänkt tak (220-230cm) då är det ju dampöppet uppåt.
Annars så går det ju säkert att lämna en spalt utan isolation mot badsidan mha t.ex spända ståltrådar eller 20-30mm läkt som håller isolationen från badvägg, och så kanske borra några hål i toppregeln (om rummena har full takhöjd) där du har spalten, så att innsidan av väggen torkar med hjälp av konvektion när bastun är varm. (väggen värms upp och luften stiger)
Om folien är av plast eller alu vet jag inte om spelar ngn roll, viktigast är att det är tätt. Det är lätt att laga hål i alupappret.

MVH
Sakke
 
Jaha då är jag med på vad du menar. Men det blir nog inte så lätt då taket inte är sänkt, och inte går att sänka mer. Eftersom som bastun är på andra våningen så har jag även ett snetak att ta hänsyn till. Skickar med några bilder på väggarna mot toan.

Mvh Andreas

Sent from my SK17i using Byggahus
 
  • uploadfromtaptalk1337325484440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1337325556252.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har ni andra gjort, har ni kört bastufolie mot vägg/väggar som har fuktspärr på andra sidan. Jag funderar allvarligt på inte sätta någon folie på innerväggarna som vätter mot badrum, utan bara sätta på ytterväggen och en av innerväggarna som vätter mot ett vanligt rum. Detta kan väl inte vara fel, eller?

Mvh Andreas
 
Kakske möjligt att ha luftning från väggen ut från dörröppningen mot bad, altså tätt på bastusidan av dörren och öppet mot bad (lister med glipa, f.eks på toppen) värmen driver ev fukt ut utan problem ,detta kan man göra genom att bygga just den väggen med rum- rum prinsip( 45x45 läkt med stöd i mitten ) vet inte, alltid ett problem när man ska göra saker okoordinerat.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.