Vi har en altan med tak som vi till hösten skall glasa in. Nuvarande golv är byggt av tryckt trä 22x95mm. När vi glasar in vill vi lägga nytt golv, vi vill ha det så tätt som möjligt och vill ha bra förslag på golv.Har själv ett par förslag:
1. skruva dit tryckt trä 28x120mm som man när träet torkat skruvar upp skruvarna och lägger om golvet så tätt man kan.
2. köper ovanstående brädor som man travar fint och låter torka över sommaren, hur travar man dom bäst för att dom inte slår sig allt för mycket?
3. hur är det med lärkträ?
4.vanlig råspont som man ev.slipar. behandlar, målar eller oljar (båtfernissa,kan det funka?). "flytande" golv eller skruvat.
Jag hade tänkt att lägga golvet över det nuvarande golvet, att det bygger på höjden lite får det gärna göra, finns det några nackdelar att göra så?
Det är ett klassisk "radhusaltan" utanför vardagsrummet, kanalplast på taket och den kommer att vara oisolerad och ouppvärmd.
Vill ha massor av synpunkter och andra förslag.
 
rekomenderar inte alternativ 1.
Springorna agerar luftspalt men dessutom så rör sig träet ganska redigt speciellt de första året, och ska kunna göra det.
Är inte så insatt i just detta då jag aldrig gjort liknande själv. Men jag hade velat läkta upp lite, dragit spångolv och lagt nån enklare parkett på de. Och tätat med geotextil (eller liknande matrieal som andas) undertill bjälklagret
 
Vill ni ha det så tätt som möjligt för att:
Undvika luftrörelse?
Inte kunna tappa ned saker?
Något annat?

Har man inget generellt problem rent estetiskt med en springa så kan man lägga vindväv eller vindpapp under trallen för att förhindra drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.