Var idag och köpte fotplåt till min altan. Som jag har förstått så ska man först montera vindskiva sen fäste till hängrännan och sedan fotplåt. Men vilken ände ska vara upp och ner på fotplåten? Tycker inte den passar in...
Så här ser den ut när den ligger upp och ner: ________/

MVH Anders
 
Tackar så mycket för era svar.
Men på dom instruktionerna ser man att krokarna till hängrännan är fäst under själva plåttaket. Mina krokar sitter på fot brädan.
Prövade fotplåten jag hade köpt, det räcker ju inte ner i hängrännan alls....finns det olika plåtar eller ska man inte ha fotplåt om man har fotbräda?

MVH Anders
 
När jag monterade min fotplåt till vårt garage så fick jag beställa fotplåten av en lokal plåtslagare som böjde till plåten till de måtten vi hade, ingen standardplåt var tillräckligt lång för att nå ner i hängrännan.

Om jag inte mins fel så blev det biligare än att köpa standard plåtarna på bygghandeln.
 
Men inte skall fotplåten nå ner till hängrännan..?
Det gör den inte på vårt nylagda tak.
Fotplåten är väl mer till för att skydda pappen längst ner från skador etc.

Jag har också tänkt använda (ställbara) rännkrokar som sitter skruvade enbart i fotbrädan.
 
jaha...men läkten och taket är ju redan på plats så jag måste sätta den över nedersta läkten. Bökigt att få dit den åxå, när jag redan har plåten på plats, har nu lossat de 2 nedre skruv raderna så jag får dit den. Men är det viktigt att fotplåten ska gå ner i hängrännan? för det kommer ju min aldrig att göra.... :-[

MVH Anders
 
Jag har ingen papp under. Jag har takmasonit och sedan läckt på detta, sen takplåten. Mvh anders
 
abel48 skrev:
Jag har ingen papp under. Jag har takmasonit och sedan läckt på detta, sen takplåten. Mvh anders
I'm sorry.. :-[
Det hade jag inte uppfattat av tidigare inlägg.

Då har du kanske en konstruktion liknande den vi precis tagit bort.
Där fanns det ingen fotplåt alls. (Fanns väl kanske inte på 60-talet..?)

 
Hej!

Bygger garage.

Måste man ha fotplåt?
 
patrik66 skrev:
Hej!

Bygger garage.

Måste man ha fotplåt?
Nej, det finns inget tvång.
Förr använde man ju inte det.
Å andra sidan kostar det inte många kronor heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.