Vi har ca 1500kvm gräsmatta att anlägga. Det har stått vildvuxet några år men nu har vi fräst runt med harv maskin och jordfräs och tänkte lägga ut matjord och sen så.
Men hinner ej innan sommaren är här.

1. Hur ska man göra med allt ogräs som kommer att växa upp nu innan hösten och då vi ska så?
(Mycket jobb att springa runt och dra upp detta...)
2.Kan det vara en bra ide att slänga på matjorden nu under sommaren eller ska vi vänta med detta innan vi ska så ?
 
Ett alternativ är ju att täcka marken med duk, så växer inget alls. Men det kanske blir lite kostsamt på 1500 kvm. Vet ej vad billigaste lämplig duk kan kosta.
 
Vanlig simpel grön presenning brukar vi använda men aldrig på en sådan stor yta.

Eller lej bort jobbet till några skolungar eller polacker.
 
Har det varit gräsartat innan, så hade jag bara satt igång med gräsklipparen så blir det gräsmatta till slut.

Dra upp ogräs på 1500 m2.. inte lockande. Täcka 1500m2 med duk, njää..

Fram med gräsklipparen och klipp säsongen ut. Sedan kan du dra på matjorden när det finns tid att så. Omrörningen i jorden kommer aktivera massa (ogräs)-frön i vilket fall så jag hade bara klippt.:cool:
 
Ludwig skrev:
Har det varit gräsartat innan, så hade jag bara satt igång med gräsklipparen så blir det gräsmatta till slut.

Dra upp ogräs på 1500 m2.. inte lockande. Täcka 1500m2 med duk, njää..

Fram med gräsklipparen och klipp säsongen ut. Sedan kan du dra på matjorden när det finns tid att så. Omrörningen i jorden kommer aktivera massa (ogräs)-frön i vilket fall så jag hade bara klippt.:cool:
Nej ingen gräsmatta innan utan vildvuxen skogs slänt. Täcka en del kan vi göra,bra tips vi har gamla viror som kan användas till detta. Kan man bespruta med något ?
 
S
bespruta?? vill ni inte ha något där sen?
ide är att lägga duk, ni vill så klart mest ha gräs på eran tomt eller?
annars kommer all annan växlighet tillbaka.

ide är att beställa jobbet från någon firma. blir inte värst dyrt.
 
Varför inte bara så ut en gröngödslingsgröda? Finns t.ex. en fröblandning med honungsfacelia, blödklöver och bovete, varav särskilt den senare sägs ha marktäckande förmåga. Om ni sår ut sessa frön nu så behöver ni ju inte spilla tid på att jämna ut marken, grönsgödslingsblommorna håller undan annat ogräs. ni får fina blommor, humlorna blir glada, och sedan i höst fräser ni bara ner det hela, så har ni en jord som är gödslad och humusberikad inför gräsmattesådden.

Att ha en så stor yta med öppen jord, blir ett himla problem med allt ogräs! Visst går det att spruta bort ogräset med Roundup utan att jorden förstörs, men det är en stor yta och det är inte säkert ni får bort allt med en enda sprutning. Bättre då att förebygga ogräset genom att så in någon annan gröda nu.
 
Nej, att spruta ska ni nog helst undvika. Men om ni gör det ändå så använd en sån där miljövänlig variant som bryts ner på ett par veckor. Min erfarenhet är att det funkar bra om man gör så att man besprutar först en gång, sedan väntar man några dagar och så sprutar man en gång till, då tvärdör ogräset. Övriga växter runt omkring som inte får detta på sina blad påverkas inte, och jorden påverkas inte heller. Jag har kört med sådant för att ta bort lite av varje, inklusive en stor björnloka och det har funkat finfint.
 
Roundup på 1500 kvm för att hålla ogräset borta, näe, låt bli om ni kan.

Jag tror jag skulle lägga dit matjorden nu, och till hösten köra jordfräs, välta, så, välta, vattnavattnavattna. Ogräset fixar sig till nästa vår och sommar när ni klipper gräset. Sommartorparn verkar ha ett bra uppslag som jag skulle vilja prova.
 
Ja, gröngödslingsgröda verkar vara en bra grej. Kanske något för mig att prova på ett område. Hur högt växer det sig om man låter det vara?
 
Tack Svartöra för utförlig information!

Svar till thomax: Höjden på grödan beror på vilken slags gröngödslingsväxt man väljer. Vitklöver säljs t.ex. som gröngödsling och det är ju en låg gröda. (Vill man sedan ha gräsmatta utan vitklöver, så är det kanske en god idé att välja en växt som inte tål klippning). Jag har tidigare haft honungsfacelia och den har blivit ungefär 25-30 cm hög. Blodklöver kan bli upp till 4 dm hög enl. Virtuella Floran.

Jag har framför mig en påse med blandning av just honungsfacelia, blodklöver och bovete. Jag läser på påsen: "Honungsfacelia har en frodig grönmassa och kraftig pålrot som luckrar upp jorden, blodklöver är en kvävefixerande växt och bovete har en mycket god marktäckande förmåga. Vid tidig sådd sker blomning från juli till september. Sås på vår eller försommar. Kan även sås i slutet av juli-augusti för att jorden inte ska ligga bar och näringsämnen urlakas. Grödan brukas ner höst eller tidig vår"

Det konstiga är att på de påsar där varje sort säljs för sig står lite andra anvisningar. Exempelvis att honungsfacelian bör brukas ner innan blomning för att undvika fröspridning och att blodklövern bör brukas ned innan stjälkarna blivit styva. Där dessa fröer är blandade har dessa instruktioner tydligen ingen betydelse! Jag tror rädslan för fröspridning är överdriven eftersom honungsfacelian knappast klarar sig i en klippt gräsmatta. Njut av blomningen sålänge den varar. Däremot kan blodklöverns hårda stjälkar störa grösmattans finplanering, men om ni plöjer ner den i höst och sedan gör gräset nästa vår så borde de ha hunnit multna bort.

Eller välj någon annan gröngödslingsgröda som passar just era behov. Ser i en av Svartögas länkar (fobo) att det ju finns massor att välja på.
 
Redigerat:
S
sen en vanlig grön gräsmatta är malplacerad vid skogen.
verkar som ni bor nära skog
 
Intressant, tack för infon. Nån sån variant blir det nog här framöver.
 
SBH skrev:
sen en vanlig grön gräsmatta är malplacerad vid skogen.
verkar som ni bor nära skog
Det tycker jag inte att den behöver vara. Det finns väl massor av tomter som ansluter till skog med vanlig gräsmatta utan att det ser konstigt ut. Sen beror det naturligtvis på den aktuella platsen, så visst det kan se malplacerat ut. Håller dock inte med om att det skulle gälla generellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.