Har precis köpt Worx och installerat och kört den ett par gånger.
Men jag har 3 frågor:

1.
Jag har ställt in den enligt följande:
mån 00:00 - 00:00 tanken är att den inte ska klippa måndagar
tis 21:00 - 09:00 tanken är att den ska klippa från 21 tisdag till 09 onsdag
ons 00:00 - 00:00 tanken är att den inte ska klippa mer än till 09 onsdag morgon enligt ovan
tors 21:00 - 09:00 tanken är att den ska klippa från 21 torsdag till 09 fredag
fre 00:00 - 00:00 tanken är att den inte ska klippa mer än till 09 fredag morgon enligt ovan
lör 00:00 - 00:00 osv
sön 21:00 - 09:00 osv

Funkar detta? Det känns helt fel men hur ska jag ställa in den för att den ska börja klippa en kväll, klippa hela natten och sluta på morgonen?
Hur gör ni?


2. Finns det någon knapp som man kan trycka på för att aktivera klippningen direkt, trots att inte den ska klippa enligt schematiden?

3. Kan det vara så att den "lär" sig trädgården? Jag har bara klippt den 3 gånger men jag anser att den missat ställen. Tomten är på 500kvadrat gräsmatta utformat som ett U med huset i mitten om Ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar och hjälp!
Daniel
 
Din programmering kommer inte att funka som du tänkt. Du behöver göra på följande vis:
Mån AV: 09:00 PÅ: valfri tid före 09:00 t.ex. 08.00
Tis AV: valfri tid före 21.00 PÅ: 21.00
Ons AV: 09:00 PÅ: valfri tid före 09.00 t.ex. 08.00
Tors AV: valfri tid före 21.00 PÅ: 21.00
Fre AV: 09:00 PÅ: valfri tid före 09.00
Lör AV: 00.00 PÅ: 00.0
Sön AV: valfri tid före 21.00 PÅ: 21.00

Som jag förstått det går det inte att starta den manuellt utanför schemalagd tid utan man får då tillfälligt ändra schemat.

Jag läste någonstans att den ska vara adaptiv, dvs lära sig trädgården efter ett tag. Jag har haft min i 4-5 dagar och tycker nog att den blivit klokare.
 
Tack för dina svar!!
Jag har programmerat om den lite nu...hoppas den klipper lite bättre när jag låtit den "anpassa" sig lite till trädgården.
Jag tänkte bara köra den nattetid eftersom barnen är ute och leker och sommarlovet snart börjar. Frågan är om den slits mer på natten med tanke på att gräset då är blött av dagg så kanske den måste jobba hårdare ?! Vad tror du om den teorin?
Fram till sommarlovet kan man ju i och för sig köra den på eftermiddagarna ...

Nu när du låtit den köra några dagar, upplever du att den klipper över gränskabeln? Jag tycker inte riktigt det. Funderar på att flytta ut slingan och minska till ca 5cm från stenplattorna så att den klipper hela vägen ut till dem. Hur gör Ni andra?
 
Ops...det låter som att jag är missnöjd men det är jag inte!
Jag har lagt slingan under ca 2 m stenplattor och det funkar jätte bra. Jag ska bara finslipa placeringen av gränskabeln och även vänta några dagar så jag ser om den verkligen tar hela trädgården och inte missar något.
Svara gärna på mina frågor i andra inlägget..ovanför
 
Danee skrev:
Ops...det låter som att jag är missnöjd men det är jag inte!
Jag har lagt slingan under ca 2 m stenplattor och det funkar jätte bra. Jag ska bara finslipa placeringen av gränskabeln och även vänta några dagar så jag ser om den verkligen tar hela trädgården och inte missar något.
Svara gärna på mina frågor i andra inlägget..ovanför
Hur djupt ligger din kabel under markytan?
 
Danee skrev:
Har precis köpt Worx och installerat och kört den ett par gånger.
Men jag har 3 frågor:

1.
Jag har ställt in den enligt följande:
mån 00:00 - 00:00 tanken är att den inte ska klippa måndagar
tis 21:00 - 09:00 tanken är att den ska klippa från 21 tisdag till 09 onsdag
ons 00:00 - 00:00 tanken är att den inte ska klippa mer än till 09 onsdag morgon enligt ovan
tors 21:00 - 09:00 tanken är att den ska klippa från 21 torsdag till 09 fredag
fre 00:00 - 00:00 tanken är att den inte ska klippa mer än till 09 fredag morgon enligt ovan
lör 00:00 - 00:00 osv
sön 21:00 - 09:00 osv

Funkar detta? Det känns helt fel men hur ska jag ställa in den för att den ska börja klippa en kväll, klippa hela natten och sluta på morgonen?
Hur gör ni?


2. Finns det någon knapp som man kan trycka på för att aktivera klippningen direkt, trots att inte den ska klippa enligt schematiden?

3. Kan det vara så att den "lär" sig trädgården? Jag har bara klippt den 3 gånger men jag anser att den missat ställen. Tomten är på 500kvadrat gräsmatta utformat som ett U med huset i mitten om Ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar och hjälp!
Daniel


Jag har ställt in min likadant. funkar bra.
 
Danee skrev:
2. Finns det någon knapp som man kan trycka på för att aktivera klippningen direkt, trots att inte den ska klippa enligt schematiden?

3. Kan det vara så att den "lär" sig trädgården? Jag har bara klippt den 3 gånger men jag anser att den missat ställen. Tomten är på 500kvadrat gräsmatta utformat som ett U med huset i mitten om Ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar och hjälp!
Daniel
Nej, tyvärr finns inget "manuellt läge" förutom Home knappen som innebär att klipparen går till laddsationen, laddar sig fullt och sedan stänger av sig, dvs. sätter timern ur spel.

Handlar om tiden du låter den klippa om den har missat några ställen bara att låta den fortsätta alltså och ja, efter hand skall den lära sig trädgården bättre och bättre vilket innebär att den blir klar på kortare tid.
 
Är det någon som har transformatorn utomhus?? Funderar på det men vilka är nackdelarna?
 
Jag har min transformator inomhus, jag blev mycket imponerad av att den medföljande sladden var 25 meter till transformatorn så med hjälp av den kunde jag utan problem dra kabeln runt garaget och in i väggkontakten inom hus.
Har svårt att tro att det skulle vara några problem att ha transformatorn utom hus... jag menar du tar ju in den vintertid så någon kyla påverkas den inte av.
 
Tack för svaret. Vad tror du om fukt?? Har ett (jordat) uttag på uteplats utan tak som det vore smidigt använda.
 
hmm är ingen elektriker så jag vågar inte chansa... men testa att ringa till Landroids support på måndag.
0451-381987 Hässleholm, låt det ringa många signaler om dom inte svarar direkt, dom svarar tillslut :)
 
JazzBosse skrev:
Tack för svaret. Vad tror du om fukt?? Har ett (jordat) uttag på uteplats utan tak som det vore smidigt använda.
Tror inte det spelar någon roll om du har ett jordat uttag eftersom transformatorn är inte jordad. Själv hade jag inte haft den ute om den inte är under tak.
 
JazzBosse skrev:
Tack för svaret. Vad tror du om fukt?? Har ett (jordat) uttag på uteplats utan tak som det vore smidigt använda.
Står så här i Installationsanvisningen;
"OBS: Se till att transformatorerna och eluttaget alltid finns på en torr plats."

Behöver alltså inte vara inomhus så länge det är torrt, men å andra sidan är det ju svårt att garantera torrt klimat utomhus dygnet runt.
 
Efter installation och programmering så vill den inte starta. Det står att den är utanför arbetsområdet. Känns som jag har gjort allt rätt. Vad kan man göra?
 
Stäng av och starta om ett par gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.